۲۶ استان درگیر توفان‌های ریزگرد

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۵۱:۲۴
کد خبر: ۱۲۹۴۶۲
۲۶ استان درگیر توفان‌های ریزگرد

رییس سازمان فضایی ایران از رصد آتش‌سوزی‌های تالاب هورالعظیم و توفان‌های ریزگرد در ۳۱ استان کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خبر داد و گفت: بر اساس یافته‌های ما از ۳۱ استان ۲۶ استان کشور حداقل یک بار وقوع گرد و غبار را تجربه کرده‌اند. مرتضی براری با اشاره به اقدامات این سازمان در بخش فضایی، افزود: علاوه بر تصویب پروانه اپراتوری ماهواره‌های مخابراتی به منظور حضور پررنگ بخش خصوصی در این حوزه و اطلاع‌رسانی آن به بخش خصوصی، اقدام به برگزاری سی و دومین جلسه تخصصی “فروم اینترنت اشیای ایران “ در محل این سازمان کردیم.

او برگزاری این فروم را آشنایی اعضای این فروم با تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی ذکر کرد و یادآور شد: تدوین نخستین نسخه از مجوز کنترل و بهره‌برداری از ماهواره سنجش از دور و برگزاری جلسه مشترک با بخش خصوصی و مشاوران سازمان در این زمینه، آغاز دریافت تصاویر ماهواره‌ای3- Sentinel در مرکز فضایی ماهدشت با پوشش ایران و کشورهای همسایه و تداوم خدمات ۲۴ ساعته ارایه پهنای باند ماهواره‌ای و تداوم ارایه خدمات پایش ماهواره‌ای در سطح کشور از دیگر اقدامات این سازمان در بخش فضا بوده است. براری از اجرای طرح پایش ماهواره‌ای کشور خبر داد و یادآور شد: متاسفانه کماکان شاهد وقوع آتش‌سوزی در تالاب «هورالعظیم» هستیم. تحلیل‌های صورت گرفته  روی آخرین تصاویر ماهواره‌ای نشان ‌می‌دهد که حدود ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از پوشش گیاهی تالاب هورالعظیم تخریب شده است.

رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: علاوه بر آن در چند روز گذشته شاهد وق وع آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های «زاگرس»  در مناطق شمالی شهر «مریوان» در استان کردستان بودیم که طی آن در سه منطقه مختلف در حوالی شهر مریوان در مجموع شاهد آتش‌سوزی و تخریب حدود ۵۲۰ هکتار از اراضی جنگلی بودیم. او با بیان اینکه در بخش فضایی اقدام به رصد توفان‌های شن و گرد و غبار در کشور از طریق تصاویر ماهواره‌ای کردیم، به ایسنا گفت: هر روز داده‌های ماهواره‌ای متعددی در سازمان فضایی ایران دریافت شده و مورد پردازش قرار می‌گیرد که یکی از فعالیت‌های مستمر سازمان پایش گرد و غبار در کشور و منطقه است.

رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در ۵ ماه اول سال جاری ۲۴ مورد رخداد گرد و غبار در مناطق مختلف کشور توسط سامانه‌های پایشی سازمان مورد پایش قرار گرفت، یادآور شد: بیشترین رخداد گرد و غبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱۵ مورد و پس از آن استان‌های کرمان با ۱۳ رخداد، استان خوزستان با ۱۰ مورد و استان‌های بوشهر و خراسان جنوبی با ۹ مورد وقوع گرد و غبار بیشترین تعداد وقوع گرد و غبار را داشته‌اند. براری با بیان اینکه در این مدت ۵ ماه، ۲۶ استان از کل ۳۱ استان کشور حداقل یک بار شاهد وقوع گرد و غبار بوده‌اند، اضافه کرد: به غیر از سه استان شمالی کشور، «زنجان»، «اردبیل » و «خراسان شمالی»  تمامی استان‌های کشور با گرد و غبار مواجه بوده‌اند.

او تاکید کرد: این موضوع نشانگر این واقعیت است که مشکل گرد و غبار یک مساله زیست‌محیطی سراسری در کل کشور است. البته تمرکز این توفان بیشتر در استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان و نواحی مجاور آنها است.

 

ارسال نظر