لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت رسید

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۲:۰۱:۱۷
کد خبر: ۱۲۹۱۱۷
لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت رسید

با گذشت دو سال از تاخیر در اجرای مرحله دوم طرح رتبه‌بندی معلمان، روز گذشته وزیر آموزش و پرورش از ارسال لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد با وجود این اگرچه طبق آمار ارایه شده از سوی وزیر آموزش و و پرورش تاکنون 740 هزار معلم تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، اما نمایندگان مجلس معتقدند نظام رتبه‌بندی که مجلس و کمیسیون آموزش به دنبال اجرای آن بودند هنوز محقق نشده است.

 مهر 97، موعد تحقق فاز دوم

طرح رتبه‌بندی معلمان از اواخر دولت دهم مطرح و از همان آغاز با چالش‌هایی جدی روبرو شد، چندین باراین طرح تغییراتی را به خود دید تا در نهایت به شکل فعلی خود درآمده است. از نیمه‌دوم‌ سال ٩٣ و به دستور علی‌اصغرفانی، وزیر وقت آموزش و پرورش، تشکیل شورای راهبری نظام سنجش صلاحیت‌ها در مرکز برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی وزارت آموزش‌و‌پرورش کلید خورد اما آنچه تحت عنوان نظام رتبه بندی معلمان اجرا شد با نظام رتبه بندی که پیشتر از آن صحبت می‌شد و در سند تحول بنیادین هم به آن اشاره شده بود، تفاوت بسیاری داشت. در گام بعدی دولت یازدهم، در مهر 94 برای کاهش فاصله دریافتی معلمان با سایرکارکنان دولت و ارتقای عوامل انگیزشی و رفاهی معلمان «طرح رتبه بندی معلمان» را اجرایی کرد و قرار بر این بود که طرح رتبه بندی معلمان به صورت مرحله به مرحله در سه فاز طی سال‌های 94، 95 و 96 اجرا و باعث ترمیم حقوق فرهنگیان شود اما اجرای فاز دوم رتبه بندی معلمان که قرار بود در فروردین 95 اجرایی شود به بهانه عدم توانایی مالی دولت به سال 96 موکول شد و در سال 96 هم به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست و آمادگی نداشتن وزارتخانه آموزش و پرورش، اجرای طرح رتبه بندی متوقف شد. این در حالی است که اجرای رتبه بندی معلمان در سند تحول بنیادین و ماده 63 قانون برنامه ششم به وضوح آمده است با این وجود اگرچه طرح رتبه‌بندی معلمان دو سال از برنامه خود عقب افتاده، اما طبق آنچه پیش از این مسوولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند، در حالی که در لایحه بودجه 97، هیچ بودجه برای اجرای این طرح اختصاص داده نشده است، مرحله دوم این طرح از مهر امسال اجرا می‌شود. در همین راستا روز گذشته، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از ارسال لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد. او درباره این موضوع بیان کرد: «لایحه پیشنهادی را در راستای رتبه‌بندی معلمان برای دولت فرستاده‌ایم که امیدواریم بزودی در دستور کار قرار بگیرد و به مجلس برود، نمایندگان نیز با استقبالی که از این کار داشته‌اند یقین داریم کارهای لازم را برای عملیاتی شدن و اجرای طرح رتبه‌بندی انجام خواهند داد.» اظهارات روز گذشته بطحایی در حالی است که او در فروردین امسال، هم قول اجرای فاز دوم این طرح، همزمان با مهر 97 را داده بود. وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع بیان کرد: « طرحی را در قالب لایحه در این زمینه به مجلس ارایه دهد و این لایحه هم اکنون در دست طراحی است. اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در سال جاری برای پرداخت‌های طرح رتبه بندی کفایت نمی‌کند. یعنی اعتباراتی که در بودجه 97 پیش بینی شده صرف نظر از اجرای طرح رتبه‌بندی است. با این وجود امیدواریم برای مهر 97 با مدیریت منابعی که صورت خواهد گرفت، بخشی از طرح را مورد اجرا قرار دهیم.»

 اختلاف نظر دولت و مجلس

با این حال اگرچه مهر امسال، زمان مقرری است که از سوی وزیر آموزش و پرورش برای اجرای مرحله دوم نظام رتبه‌بندی معلم‌ها اعلام شده اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معتقدند آنچه تاکنون تحت عنوان این طرح اجرا شده، آن چیزی نیست که مد نظر آنها بوده است این موضوع در حالی است که چندی پیش، 157 نفر از نمایندگان، ‌در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور، خواستار تسریع در ارایه لایحه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان شدند که در نهایت روز گذشته وزیر آموزش و پرورش خبر از ارایه آن به دولت داد. محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، درباره این لایحه بیان کرد: « نظام رتبه‌بندی که مجلس و کمیسیون آموزش به دنبال اجرای آن بود هنوز محقق نشده؛ در واقع طرح نظام رتبه‌بندی معلمان با آنچه دولت به دنبال اجرایی شدن آن است، تفاوت دارد. در اجرای این طرح رتبه‌های معلمان همانند دانشگاه که مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام وجود دارد، باید مشخص می‌شد و حقوق و مزایای معلمان نیز به نسبت رتبه آنها افزایش پیدا می‌کرد. اگرچه دولت مدعی است که نظام رتبه‌بندی معلمان را اجرا می‌کند اما آنچه انجام شده با مواردی که خواسته فرهنگیان است تفاوت بسیار دارد نظر نمایندگان در اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان با نظر دولت متفاوت است و هر کدام بر موارد خاصی تاکید می‌کنند و ایده‌ها در این زمینه با یکدیگر فرق دارد.»

او با بیان اینکه حضور نیروهای باکیفیت در آموزش و پرورش یکی از ضروریات است، خاطرنشان کرد: با اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان می‌توان انگیزه آنها را برای عملکرد بهتر افزایش داد از سوی دیگر این نظام برای نخبگان مشوقی می‌شود تا جذب آموزش و پرورش شوند؛ در حال حاضر نیروهای این وزارتخانه تلاش می‌کنند به سایر سازمان‌ها منتقل شوند تا بتوانند حقوق و مزایای مناسب به دست آورند اما باید توجه داشت که اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان همانند اجرای سند تحول بنیادین به اعتباری بسیاری نیاز دارد.»

از طرف دیگر چون تاکنون کمبود بودجه، در راس دلایل وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی نشد این طرح بوده است، برخی از نمایندگان مجلس خواستار آن شدند که دولت با ارایه لایحه، بودجه لازم برای اجرای رتبه‌بندی معلمان را تامین کند. سیدحسین نقوی حسینی، عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس، درباره این موضوع بیان کرد: « در حال حاضر توجه به آموزش و پرورش کافی نیست دولت و حتی مجلس با وجود تلاش‌هایی که در حمایت از فرهنگیان انجام می‌دهند تاکنون نتوانسته‌اند کار چندانی برای بهبود وضعیت معیشت و منزلت معلمان انجام دهند. در رتبه‌بندی فرهنگیان فقط تقویت مسائل مالی موردنظر نیست بلکه به منزلت معلم نیز باید توجه شود. شغل معلمان با سایر کارمندان دولت متفاوت است زیرا معلمی یک فعالیت آموزشی و پژوهشی است بنابراین باید فرهنگیان را عضوی از هیات علمی برشمرد نه کارمند دولت. در صورتی که آموزش وپرورش اعتبارات لازم برای رتبه‌بندی معلمان را ندارد دولت باید با ارایه لایحه بودجه لازم را تامین کند.»

 

ارسال نظر