سیستان در مسیر مهاجرت و خالی شدن از سکنه

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۳۴
سیستان در مسیر مهاجرت و خالی شدن از سکنه

برخی از ساکنان سیستان و بلوچستان به دلیل کم آبی و وزیدن بادهای خشک و توفان شن، این استان را ترک کرده‌اند و برخی نیز درصدد خالی کردن استان هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بی‌توجهی به ریزگرد‌ها و ماسه‌های بادی باعث شده مردم به دلیل سختی زندگی و بیکاری، روستا‌ها را تخلیه و به شهرها مهاجرت کنند. علی کرد در رابطه با وضعیت آلودگی هوا و بروز توفان شن در استان سیستان و بلوچستان، گفت: عدم مدیریت صحیح موجب افزایش رنج و مشکلات مردم در استان‌های میزبان ریزگرد‌ها و آلودگی هوا شده است، از این رو در استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بیشترین میزان آلودگی هوا وجود دارد. نماینده مردم خاش و نصرت آباد و میرجاوه و کورین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ستاد بحران کشور، سازمان محیط زیست و هیات دولت باید جلسات ویژه‌ای را در رابطه با مدیریت ریزگرد‌ها، توفان‌ها و گرد و خاک ایجاد شده در استان‌ها برگزار کرده و این معضل آلودگی هوا را بررسی و به صورت قطعی حل کنند.

او ادامه داد: هیات دولت و سازمان‌های مربوطه وظایف ذاتی، قانونی و اخلاقی خودشان را به خوبی انجام ندادند. همچنین اعتباراتی را که در رابطه با کاهش و کنترل ریزگردها و شن‌های روان در بودجه سالانه کشور، دیده می‌شود در محل مناسبی هزینه نمی‌گردد. این نماینده مردم در مجلس دهم به خانه ملت گفت: اعتراض عموم مردم سیستان و بلوچستان در رابطه با این است که هیات دولت باید مصوبات و ردیف‌های خاصی را برای کل استان سیستان و بلوچستان در نظر بگیرد، زیرا باد و ریزگردهایی که از مرز افغانستان به سمت سیستان حرکت می‌کند، زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توفان ریزگرد‌ها در بسیاری از شهر‌های مرزی از جمله مسیر زاهدان به شهرستان خاش و میرجاوه، شهرستان‌های میرملک، روتک، کوی خاش و نصرآباد مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. نماینده مردم خاش و نصرت آباد و میرجاوه و کورین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ریزگرد‌ها موجب افزایش بیماری‌های تنفسی، لغو پروازها و مسدود شدن مسیر جاده‌های میمند به زاهدان، میمند به سیستان و زابل، بم به زاهدان، زاهدان به خاش و میرجاوه می‌شود، در نتیجه مسافرین و اهالی استان باید ساعت‌ها در ریزگرد‌ها و پشت پلیس‌راه‌ها بدون کوچک‌ترین امکانات بمانند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: درخواست ما این است که اعتباراتی برای آبگیری برکه‌ها و تالاب‌های این استان اختصاص دهند. از طرفی شن‌های روان و ماسه‌های بادی را با مالچ پاشی، درخت کاری و حتی با آب پاشی زودگذر و کوتاه‌مدت برطرف کنند. دستگاه‌های متولی برای نجات روستاهایی که بعد از توفان به زیر شن و ماسه رفته‌اند، دستگاه‌های لدر، بلدزر و کمپرسی در اختیار ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان و دفتر امور روستایی استانداری که متولی روستاییان است قرار بدهند. از پارسال شن‌های‌روان و ماسه بادی‌هایی در کوچه‌ها و معابر مردم در شهر خاش و میرجاوه هنوز باقی است.

کرد اظهار کرد: با وجود مکاتبات و جلسات متعدد با دفتر امور روستایی استانداری و دفتر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد بحران و سازمان محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی، هیچ کدام اقدام قابل‌توجهی انجام ندادند. دولت باید به کار عملیاتی خودش بپردازد تا مردم این شهرها و روستاها در مناطق خودشان بمانند.

 

ارسال نظر