عراقی‌ها هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۵۴:۴۹
کد خبر: ۱۲۸۹۴۷
عراقی‌ها هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند

گروه اقتصاد   اجتماعی|

فروکش می‌کند و شعله ور می‌شود. گاه دودش دیده می‌شود و گاهی بوی خاکستر و دودش، هویزه و حتی اهواز را فرا می‌گیرد. تالاب هورالعظیم چند ماه است که این وضعیت را دارد. آتش به جان تالاب افتاده و هیچ تلاشی برای خاموش کردنش در عراق نمی‌شود و از طرف ایران هم گویا عزمی جدی وجود ندارد. از همان ابتدا برخی شایعات حکایت از این داشت که ممکن است آتش‌سوزی عمدی باشد. برخی زمزمه‌ها هم حاکی از این بود که عراقی‌ها برای فشار به ایران برای گرفتن برخی امتیازات، این آتش‌سوزی‌ها را به پا کرده است؛ آتشی که از خرداد امسال به پا شده و هنوز دودش در چشم مردم منطقه است.

دوازدهم مرداد امسال بود که مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از احتمال عمدی بودن آتش سوزی تالاب هورالعظیم خبر داد. اما 10 روز بعد، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور درباره خبرهایی مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی تالاب هورالعظیم ازسوی کشور عراق گفت: «در این رابطه گزارش نداشتیم.»

اما این تکذیب چندان با واقعیت و مستندات موجود همخوانی نداشت. پس از آن اظهارنظرهای رسمی بیشتری درباره احتمال عمدی حریق مطرح شد.

  امکان شکایت ایران از عراق

معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان نیز در این باره گفت: در صورتی که آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی باشد و مستنداتی در دست داشته باشیم و به وزارت خارجه ارایه کنیم، وزارت خارجه می‌تواند در این خصوص علیه کشور عراق شکایت کند.

وحید حاجی علیخانی اظهار کرد: در خصوص آتش‌سوزی هورالعظیم یادداشت‌های مختلفی به سفارت عراق در تهران و سفارت کشور ما در عراق ارایه شده است.

او افزود: پس از مهار آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، مجددا آتش‌سوزی رخ داده است بنابراین تقاضا دارم اگر مستنداتی در خصوص عمدی بودن این آتش‌سوزی وجود دارد، به وزارت خارجه اعلام شود. معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان تصریح کرد: در صورتی که این آتش‌سوزی عمدی باشد و مستنداتی در دست داشته باشیم و به وزارت خارجه ارایه کنیم، وزارت خارجه می‌تواند در این خصوص علیه کشور عراق شکایت کند.

اگرچه حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، در واکنش به این خبرها گفته است «قبل از اینکه اعتراض کنید اول ادعاهای‌تان را با دلیل ثابت کنید»، دیروز رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی مدعی شد که آتش‌سوزهای هورالعظیم عمدی است تا پول برق ندهند.

عیسی کلانتری درباره آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خوزستان مدعی شد که « هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند و اینگونه برای ما گرفتاری ایجاد و به ما جفا می‌کنند.» کلانتری در این باره توضیح بیشتری نداد و در ادامه به وضعیت کشور در حوزه آب و کشاورزی اشاره و اظهار کرد: انجمن‌های علمی کشور باید در این حوزه‌ها تجدید نظر کنند.

  سرزمین ایران به‌شدت

در حال تهدید است

مشکل هورالعظیم و احتمال عمدی بودن آن، در ارتباط مستقیم با مساله آب است. کلانتری در ادامه با انتقاد از آنچه «سکوت» بسیاری از انجمن‌های علمی در حوزه آب خواند، گفت که «بسیاری از این انجمن‌ها از قبل می‌دانستند که کشور به چه سمتی می‌رود اما سکوت کردند و همین کار باعث شد تصمیم‌گیران تصمیم اشتباه بگیرند و امروز به جایی برسیم که سرزمین ایران به‌شدت در حال تهدید است.» معاون رییس‌جمهوری با طرح این سوال که «چه کسی در حوزه کشاورزی تصمیم‌گیر است؟» از اظهارنظر برخی مسوولانی که این حوزه به وظایف و اختیارات آنها ارتباطی ندارد، گله کرد و گفت: « وقتی سردار نقدی به عنوان یک نظامی اظهارنظر می‌کند که ایران ظرفیت تولید غذا برای جمعیت زیادی را دارد و انجمن‌های علمی ما در قبال آن سکوت می‌کنند، باعث می‌شود همه تصمیم‌گیران منحرف شوند.»

او ادامه انتقاداتش را متوجه مجلس کرد و افزود: « وقتی رییس کمیسیون کشاورزی هم اعلام کند می‌توان این حجم از غذا را در سرزمین ایران تولید کرد تصمیم‌گیران منحرف می‌شوند و کشور به جایی می‌رسد که بخشی از همین کشاورزی هم باید تعطیل شود. وقتی انجمن‌های ما سکوت می‌کنند و فکر و ذکرشان ارتقای تشریفات اداری خودشان می‌شود، یک نظامی یا چند نماینده می‌آیند و سیاست‌گذاری می‌کنند.»

  از سال ۷۷ می‌دانستیم

دریاچه ارومیه خشک می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگر حرف‌هایش با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت که «در سال ۷۷ دکتر جواهری - آب‌شناس - به من گفت که با ادامه سدسازی در اطراف دریاچه ارومیه، این دریاچه تا سال ۹۵ خشک می‌شود اما آن زمان برخی گفتند که با این همه آب چطور حرف از خشک‌شدن می‌زنید.»

او خطاب به انجمن‌های علمی گفت که آینده کشور به دست آنهاست؛ بنابراین آنها باید برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند. معاون رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به آنچه « تلاش‌های نادرست وزارت کشاورزی برای احیای کشاورزی در زابل» خواند، گفت که در چهارسال گذشته وزارت کشاورزی ۸۵۰ میلیون دلار برای آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی زابل هزینه کرده اما فقط سه میلیون مترمکعب آب وارد هامون شده است. وی افزود: ۸۵۰ میلیون دلار یعنی سهم هر کشاورز در این منطقه ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود.

کلانتری در ادامه به کاهش بارش ها هم اشاره کرد و افزود: « ما دیگر بارش‌های گذشته را نخواهیم داشت اما وزارت کشاورزی اصلا تغییر اقلیم را قبول ندارد. آیا با این تغییرات اقلیمی نباید تجدید نظر کنیم؟ امروز حیات وحش ما برای آب له‌له می‌زند و در تمامی زیستگاه‌های ما چشمه‌ها و قنات‌ها خشک شده‌اند. آیا در این وضعیت باید همان نگرش‌های اول انقلاب دنبال شود؟» معاون رییس‌جمهوری در ادامه انتقاداتش بدون نام‌بردن از فعالان محیط زیستی بازداشت شده به جرم جاسوسی، افزود: « چند نفر را به عنوان الگو احضار می‌کنند، ممنوع‌الخروج می‌کنند، انجمن‌ها هم تماشاچی هستند و از حقوق حداقلی خود دفاع نمی‌کنند و به یک مشت انجمن خلع سلاح شده تبدیل شده‌اند.»

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر لزوم ارتباط با انجمن‌های علمی مختلف تاکید و خاطرنشان کرد: « دانشگاه تهران برای بهبود وضعیت تالاب انزلی یک هزینه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برآورد کرده است اما یک گروه از جوانان متخصص اصفهانی اعلام کرده‌اند که با یک دهم این هزینه کار را انجام می‌دهند.»

  برداشت ۱۳۰ درصدی از منابع آب تجدیدپذیر

او در ادامه از برداشت زیاد آب از منابع تجدیدپذیر هم انتقاد کرد و گفت: « هیچ کشوری نباید بیش از ۴۰ درصد ظرفیت منابع تجدیدپذیر را مصرف کند ولی ما ۱۳۰ درصد برداشت می‌کنیم.» کلانتری در پایان با اشاره دوباره به لزوم اصلاح روش‌های قدیمی تایید کرد: « باید بپذیریم که تغییر اقلیم هست، آب‌ها کم و شور می‌شوند و روش‌های گذشته برای وضع موجود پاسخگو نیست.»

 

ارسال نظر