اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۰۷

جزئیات دو بسته حمایتی دولت از مردم

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزئیات دو بسته حمایتی در نظر گرفته شده برای مردم گفت: برای طراحی بسته حمایت‌های اجتماعی چندین جلسه برگزار شده است. برنامه اول برنامه «تامین کالاهای اساسی» است که یا مبلغ آن روی کارت‌های خود افراد می‌آید یا در قالب کوپن الکترونیک ارایه می‌شود که جزئیات آن ظرف یکی دو هفنه آینده مشخص می‌شود. انوشیروان محسنی بندپی افزود: این کالاهای اساسی شامل برنج، مرغ، گوشت، روغن، لبنیات و... می‌شود. این هنوز در حد ایده است اما شاید در روستاها حتی کارا کارت هم اعلام نکنیم و این مبلغ را به یارانه نقدی خانوار اضافه کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه دوم «حمایت اجتماعی از پنج دهک اول» است که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند اظهار کرد: اقشار متوسط رو به پایین، بازنشستگان حداقلی بگیر، مستمری بگیران تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله این افراد هستند ولی هنوز رقم این کمک حمایتی مشخص نشده است. دکتر نوبخت روز پنج‌شنبه هر دو برنامه را اعلام کرده اما عدد ریالی و محتویات که در کارت قرار می‌گیرد باید در هیات دولت تصویب شود. او افزود: تیم کارشناسی چند دستگاه دو برنامه را ارزیابی کردند و این دو برنامه احصاء شده است. برخورداری هشت دهک از کالاهای ضروری و یا برخورداری همه آحاد جامعه از برنامه تامین کالاهای اساسی هم هنوز محل بحث است.

سرپرست وزارت کار از تحویل و واگذاری ۱۵۷۳ منزل مسکونی به مددجویان بهزیستی در کشور خبر داد و گفت: ۵۸۰ مورد آن برای خانوار دو معلول به بالاست و ۹۹۰ منزل هم مربوط به زنان سرپرست خانواده و خانوار دارای یک معلول است.

بندپی با اشاره به تلاش این وزارتخانه در راستای مبارزه با فقر و ایجاد عدالت اجتماعی و فراهم‌آوری شرایطی برای حمایت ویژه از اقشار آسیب‌پذیر که از حداقل معیشت برخوردار بودند گفت: افزایش مستمری ۲.۷۹ تا ۵.۱ برابری در دو نهاد امدادی انجام شد.

او افزود: پشت نوبتی‌ها در این دو نهاد حمایتی مورد توجه ویژه قرار گرفتند و برای اولین بار در بودجه امسال ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در بهزیستی تصویب شده که تا امروز در هفت استان پشت نوبتی‌های آن به صفر رسیده است. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از سال ۹۶ وزارتخانه تولیت ایجاد اشتغال را پذیرفته و در ابعاد مختلف دنبال کرده است عنوان کرد: اشتغال روستایی و اعطای تسهیلات به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان انجام شده است. طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز دنبال می‌شود که در نوع خود همراه با مشوق‌هایی بوده و از مزیت بالایی برخوردار است. کارآموزی در محیط کار و احیای شاگرد استادی از برنامه‌های اشتغال است و این مسیر باز است.

بندپی با اشاره به اینکه راهبرد سوم کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌هاست گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول متولد می‌شدند که این آمار با غربالگری ژنتیک می‌تواند کاهش یابد. اقدامات خوبی انجام شده و سال قبل از همین طریق ۱۴۸۰ سقط قانونی انجام و از تولد این تعداد کودک معلول جلوگیری کردیم. امروز گایدلاین و راهنمای آزمایشات تشخیص طبی ژنتیک ازدواج رونمایی می‌شود.

هزینه درمان،‌ ۸ برابر هزینه پیشگیری از اعتیاد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در حوزه مبارزه و کنترل مواد مخدر یک متولی خاص نداریم تا ضمن بررسی علت گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر، فضایی را به وجود بیاورد که فرد معتاد بعد از بهبودی در ریل زندگی قرار بدهد.

حسن لطفی در رابطه با افزایش شدید مصرف مواد مخدر ایران اظهار کرد: برای مدیریت در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مخصوصا مواد مخدر باید از راهکارهای علمی استفاده کنیم به این صورت که ابتدا ریشه و علل گرایش جوانان جامعه به سمت مواد مخدر را بررسی و سپس برای رفع آن گام‌برداریم. بسیاری از ارگان‌ها با این نظر موافق هستند که برای کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر در کشور روش‌های تنبیهی و پلیسی پاسخگو نیست.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: هزینه درمان‌ در کشور ما هشت برابر هزینه پیشگیری است، اما متاسفانه ستادی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر تشکیل نمی‌دهیم، در این ستاد باید به عوامل گرایش یک فرد به مواد مخدر، خانواده، محیط مدرسه، محیط تفریحی، محیط کار، والدین توجه کنند که چه عواملی باعث می‌شود یک‌فرد به مصرف مواد مخدر و اعتیاد گرایش پیدا کند؟ به عنوان مثال اگر ضعف اقتصادی خانواده‌ها و فقر مطلق باعث شده که خانواده به سمت مواد مخدر برود، راهکاری برای پیشگیری از فقر انجام دهیم ما تا زمانی که علل مسائل و گرایش جوانان به مواد مخدر را پیدا نکنیم، تنها پول‌هایمان را هزینه کردیم و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. این نماینده مجلس دهم اظهار کرد: بسیاری نهادها در کشور با تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر مبارزه می‌کنند ولی غافل از اینکه بهتر است با هزینه کمتر علت‌های مختلف از جمله فقر و بیکاری و مهم‌تر از آن فقر فرهنگی که باعث شده جوانان ما به این سمت گرایش پیدا کنند را ظرفع کنیم. ما اگر بخواهیم ریشه مصرف مواد مخدر را خشک کنیم بایستی در علت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

 

 

ارسال نظر