اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۳:۵۰
کد خبر: ۱۲۷۹۴۱

احتمال آتش سوزی مجدد هورالعظیم تا پایان فصل گرما

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: آتش سوزی هورالعظیم مشکلات تنفسی بسیاری برای مردم ایجاد کرده است.

هدایت الله خادمی در مورد آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم پس از آتش سوزی اخیر، گفت: آتش سوزی هورالعظیم دلایل مختلفی مانند خشکسالی و سد سازی ترکیه بر رود دجله و فرات دارد، یعنی انتقال آب به سمت عراق برخی مشکلات را به وجودآورده است، ضمن اینکه گرمای هوا و وزش باد سبب آتش سوزی در نی زارها، بی مدیریتی و کم آبی نیز در این آتش سوزی بی تاثیر نیست. نماینده مردم ایذه و باغملک درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه آتش سوزی در برخی نقاط خوزستان هرساله وجود دارد، افزود: آتش سوزی تالاب هورالعظیم تا چندی پیش ادامه داشت، اما با ورود جدی جمعیت هلال احمر و استانداری و استفاده از دو بالگرد درمهار این آتش سوزی اقدامات موثری انجام شد، هرچند که دود غلیظ ناشی از این آتش سوزی آسیب‌ها و مشکلات تنفسی بسیاری برای مردم ایجاد کرد؛ البته تا پایان فصل تابستان امکان هرنوع آتش سوزی به دلیل گرمای هوا وجود دارد. او با انتقاد از عدم کمک رسانی دولت عراق در مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم، به خانه ملت گفت: به دولت این کشور پیشنهاد می‌شود که درخصوص حقابه این تالاب و مسائل مربوط به حوزه آب با مسوولان کشور ترکیه مذاکرات لازم را انجام دهد، درغیر این صورت مشکلات این‌چنینی درآینده به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد؛ متاسفانه دولت عراق هیچ واکنشی درخصوص سدسازی‌های دولت ترکیه روی دجله و فرات انجام نمی‌دهد، بطورحتم بی توجهی‌ها میزان مشکلات را روز به روز افزایش می‌دهد. خادمی در مورد احتمال عمدی بودن آتش سوزی درهورالعظیم، گفت: بطورمعمول درهرآتش سوزی صحبت‌هایی از عمدی بودن و دخالت انسانی در آن مطرح می‌شود، شاید شک و تردیدهایی دراین باره نیز وجود داشته باشد؛ اما نمی‌توان عمدی بودن آتش سوزی را قوی دانست، زیرا این اتفاق درفصل تابستان و در اوج گرمای این منطقه صورت گرفته است؛ بنابراین نمی‌توان این حادثه را هدفمند و از سوی دولت عراق دانست، هرچند که شاید برخی مسائل دراین اتفاق تاثیرگذار باشد. عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان، با اشاره به اینکه شاید گروه‌هایی سبب آتش سوزی در هورالعظیم شدند، افزود: نمی‌توان دولت عراق را متهم به آتش سوزی عمدی درتالاب هورالعظیم کرد.

فاجعه زیست‌محیطی در کمین پایتخت

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با تاکیدبراینکه نبود تفکیک پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها از زباله‌های عادی فاجعه زیست محیطی را رقم می‌زند یادآور شد: بی‌توجهی به این امر، ما را مغضوب آیندگان خواهد کرد.

محمد حسین قربانی در واکنش به اعلام خبری از سوی معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، مبنی بر اینکه پسماندهای پزشکی در تهران بعد از خروج از بیمارستان با زباله‌های عادی مخلوط می‌شوند، گفت: آنچه امروز برای جامعه مصیبت ایجاد می‌کند موضوع پسماندها است، چرا که به غیر از تهران وجود این پسماندهای بیمارستانی در سایر استان‌ها به ویژه در شمال کشور فاجعه زیست محیطی ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این خبر باید در تاریخ بماند تا مردم بتوانند در مورد آن قضاوت کنند که ما اگر در زمینه پسماند در مدیریت کلان کشور تصمیمی نگیریم در آینده مغضوب آیندگان و کشور خواهیم بود، چرا که بارها از تریبون‌های مختلف نسبت به مشکلات زیست محیطی ناشی از وجود پسماندها هشدار داده‌ایم.

او با اشاره به مشکلات ناشی از وجود پسماندهای بیمارستانی اظهار کرد: این پسماندها باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها شده و در استان‌های شمالی هم وارد دریا می‌شود، هر چند این امر صحیحی است که پسماندها در بیمارستان‌ها بطور جزئی تفکیک شده و به شهرداری تحویل داده می‌شوند که در نهایت آنها را با زباله‌های عادی در یک فضا برای امحا جمع‌آوری می‌کنند. قربانی به خانه ملت گفت: البته شهرداری برخی کلان شهرها از جمله تهران گام‌های خوبی در جهت تفکیک پسماندهای بیمارستانی برداشته‌اند، اما هیچ مدیریتی در شهرهای کوچک در زمینه تفکیک پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها از زباله‌های عادی وجود ندارد، بنابراین امحاء آنها در محیط واحد مشکلات زیست محیطی را رقم می‌زند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در ارایه پیشنهادی برای تفکیک پسماندهای بیمارستانی تاکید کرد: همانطور که در قانون نیز تاکید شده از بین بردن زباله‌های عفونی و حتی زباله‌های صنعتی باید به بخش خصوصی واگذار شود تا با انعقاد قراردادهایی فضایی را ایجاد کنند که این زباله‌ها در یک فضای خاصی امحاء شوند، ضمن اینکه دولت و سازمان حفاظت محیط زیست هم باید بر این روند نظارت داشته باشند و دولت هم باید سوبسید آن را بپردازد و مجلس هم در این مورد از آنها حمایت کند. عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: رویه کنونی باعث تفکیک زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها از زباله‌های عادی نمی‌شود، کما اینکه به غیر از تهران و برخی کلانشهرها در سایر مناطق پسماندهای بیمارستانی همراه با زباله‌های عادی در یک مکان دپو می‌شوند و این اقدام فضای نامناسبی را در اطراف بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند و در نهایت هم توسط شهرداری‌ها در حوالی همان شهرها جمع‌آوری و امحاء می‌شوند.

 

ارسال نظر