بازار سفرهای هوایی کساد شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۵۱
بازار سفرهای هوایی کساد  شد

گروه راه و شهرسازی |

با انتشار بسته ارزی بانک مرکزی و حذف ایرلاین‌های داخلی از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نخستین فردی بود که نسبت به اقدام جدید دولت واکنش نشان داد و اجرای این تصمیم را به معنای تهدید سرنوشت گردشگری و سفر  در ایران دانست.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرتی ایران علت چنین استدلالی را این موضوع دانست که با لغو پرداخت ارز به ایرلاین های داخلی، قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایش می یابد، پس از آن سفر داخلی گران می‌شود چون به تبع آن هتل‌ها هم نرخ‌ها را افزایش می‌دهند و با این وضعیت نمی توان به جذب گردشگر داخلی و خارجی امیدوار بود.

البته قیمت بلیت پروازهای خارجی هم با تصمیم جدید دولت به شدت افزایش یافت و به گفته آژانس‌های فعال در کشور، طی یک هفته گذشته تقاضا برای خرید بلیت پروازها و تورهای خارجی به شدت کاهش یافته است، زیرا قیمت بلیت های خارجی در برخی موارد به 3 تا 4 برابر هم رسیده است. یکی از مسافران پروازهای خارجی در گفت و گو با «تعادل» می گوید: تا دو هفته پیش قیمت بلیت پرواز تهران-لندن 6 میلیون تومان بود، اما طی یک هفته گذشته به 21 میلیون تومان رسیده است. یکی دیگر از مسافران پروازهای داخلی هم در گفت و گو با «تعادل» به قیمت حدود یک میلیون تومانی پرواز تهران-شیراز اشاره می کند و می گوید: پیش از این با 300 هزار تومان هم امکان خرید بلیت در این مسیر وجود داشت، اما طی یک هفته گذشته قیمت ها به شدت افزایش یافته و هم اکنون بلیت این مسیر به یک میلیون تومان رسیده است.

در این شرایط یعنی با افزایش قیمت بلیت ها،‌ بازار دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس های هواپیمایی کساد شده است، یکی از کارمندان آژانس های هواپیمایی پایتخت در گفت و گو با «تعادل» درباره وضعیت جدید تقاضا برای سفرهای داخلی و خارجی می گوید: قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی به شدت افزایش یافته و علت اصلی آن هم حذف ایرلاین ها از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی است. اگر چه همیشه با آغاز شهریور ماه و فاز آخر سفرهای تابستانی شاهد افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی هستیم.

او می افزاید: با حذف ارز مسافرتی، تقاضا برای سفرهای خارجی به شدت کم شد، در واقع تا زمانی که ارز مسافرتی به مسافران پروازهای خارجی تعلق می گرفت، تعداد مسافران بیشتر بود اما با حذف ارز شاهد کاهش تقاضا بودیم و پس از حذف ایرلاین ها از لیست دریافت کنندگان هم قیمت بلیت رشد کرد و پس از این اتفاق هم تقاضا کاهشی دوباره را تجربه کرد.

به گفته این کارمند فعال در یکی از آژانس های هواپیمایی، قیمت تورهای داخلی هم به شدت رشد داشته است، به گونه ای که اگر در هفته های گذشته قیمت تور دو شب کیش 500 هزار تومان بود، هم اکنون قیمت تور به 800  هزار تومان رسیده است. او اظهار می کند: طی یک هفته گذشته فروش بلیت و تورهای داخلی و خارجی به شدت کاهش یافته و این آژانس با ضرر مالی مواجه شده است. کارمند یکی دیگر از آژانس های هواپیمایی پایتخت درباره وضعیت بازار فروش بلیت و تور به «تعادل» می گوید: قیمت بلیت ها و تورهای داخلی و خارجی به شدت رشد کرده است به عنوان نمونه تور تایلند که تا دوسه هفته گذشته برای هر نفر 4 میلیون تومان بود با همان خدمات قبلی به

6 میلیون تومان افزایش یافته است.

او بیان می کند: قیمت بلیت ها و تورهای داخلی هم افزایش داشته است و این افزایش کمتر از افزایش قیمت بلیت و تور پروازهای خارجی بوده است.

به گفته این کارمند فعال در یکی از آژانس های هواپیمایی تهران، در بین تورهای خارجی وضعیت تورهای کشور ترکیه بهتر از تور سایر کشورهاست زیرا ارزش پول ترکیه (لیر) در حال کاهش است و همین موضوع موجب شده که سفر به این کشور نسبت به کشورهای دیگر به صرفه تر باشد و در بین تورهای خارجی بیشترین تقاضا مربوط به تورهای ترکیه است.

او بیان می کند: تمامی آژانس های مسافرتی اذعان می کنند که طی یک هفته گذشته فروش بلیت و تورهای آنها به شدت کاهش یافته است.

او می‌گوید: با حذف ارز مسافرتی به مسافران خارجی شاهد کاهش تقاضا برای سفرهای خارجی بودیم و هم‌اکنون با افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی هم تقاضا دوباره کاهش یافته است.

او تصریح می‌کند: وضعیت پروازها و تورهای داخلی هم خوب نیست و با حذف ایرلاین‌ها از دریافت‌کنندگان ارز دولتی، قیمت بلیت‌های داخلی و به تبع آن تورهای داخلی هم افزایش یافت.

این کارمند فعال در یکی از آژانس‌های هواپیمایی پایتخت ادامه می‌دهد: از روز شنبه هفته جاری، تمامی آژانس‌ها و دفاتر خدماتی مسافری اقدام به آپدیت قیمت تورها و بلیت‌ها کردند.

 

 

ارسال نظر