تدوین آیین‌نامه برای زباله‌های بیمارستانی

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۳۹
تدوین آیین‌نامه برای زباله‌های بیمارستانی

فرماندار تهران با بیان اینکه قرار است، آیین‌نامه توسط وزارت کشور و بهداشت در مورد دفن زباله‌های بیمارستانی تدوین شود با اشاره به مشکلات زیست محیطی تهران و قراردادها و وعده‌هایی که بارها داده شده است، از کم‌لطفی شهرداری در خصوص کلانتری‌ها خبر داد و گفت: شهرداری برای واگذاری زمین و ملک با ما مشورت نمی‌کند.

عیسی فرهادی با اشاره به جلساتی که با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در مورد معضل پسماندهای بیمارستانی و ضرورت امحای آنها توسط بیمارستان‌ها تشکیل شده است، گفت: یکسری اختلافات در این خصوص میان دستگاه‌های مجری و ناظر برای مدیریت زباله‌ها و پسماند بیمارستانی وجود دارد. شهر تهران دارای هفت هزار واحد بیمارستانی و درمانی است و میزان زباله‌ای که توسط این واحدها تولید می‌شود، بسیار بالاست.

او با بیان اینکه سال‌هاست که در خصوص امحای پسماندهای زباله‌های بیمارستانی میان شهرداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی اختلاف وجود دارد، ادامه داد: اختلاف اساسی بر سر این است که آیا بیمارستان‌ها زباله‌های خود را بی‌خطر می‌کنند یا خیر؟

در همین راستا جلسه‌ای تشکیل شد و قرار شد با وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان مکاتباتی صورت بگیرد. براساس این مکاتبات قرار شد این دو نهاد آیین‌نامه‌ای در خصوص دفن زباله‌های بیمارستانی تدوین کنند، چراکه براساس قانون؛ آیین‌نامه نحوه دفن زباله‌های بیمارستانی باید با همکاری این دو بخش نگاشته شود. از آنجاکه تدوین این آیین‌نامه زمان‌بر است، قرار شد امحای این زباله‌های بیمارستانی از صفر تا صد برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد و جزو وظیفه آنها محسوب شود.

فرماندار تهران در پاسخ به این سوال که سال‌هاست بیمارستان‌ها زیر بار این تعهد خود در خصوص دفع زباله‌های بیمارستانی نمی‌روند، گفت: این امر وظیفه آنهاست و قرار شده که از این به بعد صفر تا صد بی‌خطرسازی زباله‌ها با مسوولیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود. حمل و دفن آنها پس از بی‌خطرسازی برعهده شهرداری تهران است و اداره کل محیط زیست استان تهران نیز ناظر بر این فرآیند خواهد بود. پس هر زباله‌ای که از بیمارستان خارج شود، مسوولیتش برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است و باید بی‌خطر شود و اگر در این زمینه تخلفی صورت گیرد وظیفه سازمان محیط است که به ما گزارش دهد.

وی با اشاره به دیدارهای مردمی که به صورت پیوسته در مناطق مختلف تهران در حال برگزاری است، گفت: این دیدارهای محله‌ای است. ۳۵۴ محله در تهران دارای شورایاری هستند و شورایاران به عنوان نمایندگان مردم در سطح محلی به خوبی به مسائل تسلط دارند. اگر مسائل‌ریزی از چشم مسوولان و مدیران جا بماند، شورایاران برای ما بیان می‌کنند. پیشنهاد‌هایی که آنها در این دیدارها بیان می‌کنند در کمیته‌های فرمانداری بررسی و از کانال ما پیگیری می‌شود.

فرهادی در واکنش به این سوال که مردم بیشتر چه مشکلاتی را بیان می‌کنند، گفت: ما تاکنون از ۱۹ منطقه بازدید کرده‌ایم و موارد متعددی تاکنون در این جلسات مطرح شده است، از موضوعات اجتماعی گرفته تا کالبدی در این جلسات مطرح می‌شود. برخی از کمبود سرانه‌ها ازجمله سرانه فضای سبز شکایت دارند، ‌برخی از این مشکلات نیز در حوزه‌های مختلفی مانند کمبود کلانتری و بحران‌های ناشی از دکل‌های برق است.

 

ارسال نظر