اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۰۷

وضعیت آب؛ بسیار بدتر از آنچه گفته می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه وضعیت آب در کشور از آنچه گفته می‌شود، بسیار بدتر است، اعلام کرد که کمتر از ۵۰ سال آینده دیگر آب تمام می‌شود.

عیسی کلانتری در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه نفت تا ۴۰ سال آینده و آب تا ۵۰ سال دیگر در ایران تمام می‌شود، گفت: وضعیت آب کشور از آنچه گفته می‌شود، بسیار بدتر است.

او ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها مطمئنا ما با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد. براساس آمارها بارندگی در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و به زیر ۲۰۰ میلیمتر مکعب رسیده است.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به کمبود آب شدید در کشور، به ایلنا گفت: اگرچه میانگین بارش کاهش پیدا کرده و با تغییرات اقلیم مواجه هستیم، اما متاسفانه در مقابل مصرف آب روز به‌ روز بیشتر می‌شود. آب مانند نفت نیست که با توجه به نیاز مصرف شود و به اندازه نیاز و فروش بازار برداشت شود.

او افزود: آب از حد نیاز ما کمتر است، اما نفت بیشتر از حد نیاز ماست، اگر بیشتر هم تولید شود، بازار از ما خریداری نمی‌کند، از همین‌رو برداشت و استخراج نفت براساس نیاز است، چرا که نمی‌توانیم آن را بفروشیم و بازار خرید وجود ندارند. کلانتری با بیان اینکه بازار تقاضای نفت میزان عرضه آن را به تعادل می‌رساند، گفت: متاسفانه در خصوص آب اینگونه نیست و هرچه داشته باشیم می‌خواهیم مصرف کنیم و نیاز ما بیشتر از آبی است که وجود دارد.

او تاکید کرد: من معتقدم دکتر کردوانی بسیار بسیار خوش‌بینانه درباره اتمام آب تا ۵۰ سال آینده صحبت کرده است و ما خیلی زودتر از این زمان با بی‌آبی مواجه می‌شویم.

معلولیت شدید، علت ۱۲۴۸ «سقط جنین»

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از انجام ۱۲۴۸ سقط جنین ناشی از معلولیت شدید در سال ۹۶ خبر داد.

فاطمه عباسی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی در پیشگیری از معلول‌زایی گفت: هزینه نگهداری هر معلول به شکل ماهیانه دو میلیون تومان است که این رقم در طول یک سال برای دولت نزدیک به ۲۴ میلیون تومان هزینه در بردارد.

او با بیان اینکه میانگین عمر هر معلول شدید نزدیک به ۱۷ سال است، اظهار کرد: به این ترتیب با تولد هر کودک معلول هزینه زیادی به دولت وارد می‌شود. این در‌حالی است که با انجام غربالگری ژنتیک و با هزینه بسیار کمتر می‌توان از تولد کودکان معلول پیشگیری کرد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: صرف نظر از هزینه مالی که به دنبال تولد هر کودک معلول به جامعه وارد می‌شود، نباید آسیب‌های عاطفی و اجتماعی وارد شده به خانواده این کودک و به‌ویژه مادر کودک را فراموش کرد.

عباسی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲۴۸ سقط جنین ناشی از معلولیت شدید انجام شده است، به ایسنا گفت: هر فردی که به مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی مراجعه کرده است، پس از انجام مشاوره حین بارداری و انجام آزمایش در صورت شناسایی مشکل برای سقط جنین ارجاع شده است. این افراد بعد از انجام آزمایش‌ها، تشخیص پزشک و تایید پزشکی قانونی برای سقط جنین به پزشک مربوط مراجعه کرده‌اند.

او در ادامه اظهار کرد: در صورتی که این افراد نیاز مالی داشته باشند از سوی سازمان بهزیستی برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مورد حمایت قرار می‌گیرند و از کمک هزینه‌های درمانی بهره‌مند می‌شوند.

 

ارسال نظر