اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۲۷:۱۳
کد خبر: ۱۲۷۰۶۸

مرگ تدریجی حیوانات در محیط‌های غیراستاندارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: انتقال حیوانات برای درمان به سایر باغ وحش‌ها منطقی نبوده و بهتر است که تیم پزشکی برای درمان آنها به باغ وحش محل نگهداری حیوان بیمار بروند. علی ابراهیمی در واکنش به انتشار اخبار متعدد درباره سوء مدیریت مسوولان باغ وحش وکیل آباد مشهد در نگهداری گونه‌های وحشی به ویژه پلنگ و ببر، گفت: آنچه مسلم است جابه‌جایی حیوانات مختلف بین باغ‌ وحش‌ها بدون در نظر گرفتن موارد مربوط به قرنطینه اقدام صحیح و درستی نیست، چرا که ممکن است میکروب‌ها و ویروس‌هایی که در هر باغ وحش وجود دارد روی حیواناتی که در سایر باغ وحش‌ها نگهداری می‌شوند، اثر نامطلوبی داشته باشد. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته علی‌القاعده حتی جابه‌جایی بین حیوانات اهلی هم اقدام جالبی نیست تا چه برسد به انتقال وحوش که در کشور از اهمیت بیشتری هم برخوردار است، بنابراین انتقال حیوانات برای درمان به سایر باغ وحش‌ها هم منطقی نبوده و بهتر است که تیم پزشکی برای درمان آنها به باغ وحش محل زندگی حیوان بیمار برود. این نماینده مردم در مجلس دهم، به خانه ملت گفت: بی‌تردید برخی گونه‌های حیوانی موجود در کشور بسیار نادر هستند، چه بسا که تعدادی از آنها آخرین ذخایر ژنتیکی کشور هستند، بنابراین، این موضوع می‌طلبد که مسوولان دقت بیشتری در حفظ و حراست از آنها داشته باشند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بنده اطلاع ندارم که در رابطه با انتقال این پلنگ سازمان حفاظت محیط زیست دقت لازم را داشته است یا خیر، اما به محض اینکه اطلاعات کامل‌تری در این مورد به دست آورم، قطعا از این سازمان سوال می‌کنم که انتقال این حیوانات بر‌اساس چه ضوابطی صورت گرفته است.

افزایش ۴ برابری دانش‌آموزان کاردانش در مناطق محروم

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در ۴ سال اخیر تعداد دانش‌آموزانی که در مناطق محروم در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند، از ۱۵ هزار نفر به ۶۰ هزار رسیده است. مصطفی آذرکیش درباره رشته‌های کاردانش و میزان پذیرش هنرجو در هر یک از ۱۶۰ رشته این حوزه و میزان اشتغال هنرجو‌ها به مهر گفت: من بحث درباره این موضوع را با مثال آغاز می‌کنم. ما در کشور ۲۰۰ هنرجو در رشته کشت زعفران داریم یا تعداد محدودی در رشته پرورش میگو هنرجو داریم. چرا که گسترش این رشته‌ها در همه مناطق و بیش از این تعداد هنرجو معنا ندارد و نیاز بازار هم نیست. در واقع ما بر اساس نیازسنجی بازار اشتغال، رشته‌ها را تعیین و میزان هنرجو را نیز معین می‌کنیم. او ادامه داد: در کاردانش در رشته‌ای مانند تعمیر آسانسور یا پرورش میگو و حتی طراحی دوخت، تقریبا تمام هنرجوهایمان جذب بازار کار می‌شوند. ولی در رشته‌های عمومی‌تر مانند برق صنعتی یا برق ساختمانی، میانگین جذب بازار کار ۶۴ درصداست. بطور کلی ۷۴ درصد شاغلین بازار کار، از بچه‌های دیپلم و پیش دانشگاهی ما هستند. به تفکیک هر رشته را تا سال ۹۰ داریم اما دیدگاه من به آمار در این حوزه اینگونه نیست که بگوییم در هر یک از ۱۶۰ رشته چه میزان اشتغال داشته ایم. بلکه شخصا معتقدم باید روی آمار متناسب سازی نیاز بازار و پذیرش هنرجو در فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش کار کنیم. در حال حاضر نیز رویکرد ما همین است. رشته‌هایی که از نظر شغلی در بازار اشباع شده است از دستور کار توسعه بیرون می‌آید.

زندگی ۹۶ درصد کودکان کار با والدین

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان به هیچ‌وجه زباله گردی برای کودکان را نمی‌پذیرد، گفت: واگذاری این کار ازسوی شهرداری به پیمانکارن نباید موجب سلب مسوولیت شهرداری از منع به کارگیری کودکان شود. حبیب‌الله مسعودی فرید در مورد وضعیت کودکان زباله‌گرد گفت: با تمام دستگاه‌های اصلی مرتبط با کودکان کار و خیابان نشست‌های ماهانه برگزار می‌شود و نتایج این نشست‌ها به ایین‌نامه حمایت‌های روانی و اجتماعی کودکان کار نیز اضافه شده است. بحثی که در این موضوع وجود دارد این است که تا زیر سن ۱۵ سال نباید اساسا “کار کودک “ وجود داشته باشد و بین سن ۱۵ تا ۱۶ نیز کودکان باید کار شایسته انجام دهند. مسعودی فرید با بیان اینکه «ما به هیچ‌وجه زباله گردی برای کودکان را نمی‌پذیریم»، اظهار کرد: بنابراین ساماندهی این موضوع اساسا معنی ندارد. با شهرداری و پیمانکاران آن جلسات متعددی برگزار شده است که برخورد قاطعی با پیمانکارانی که کودکان را به کار می‌گیرند انجام شود اما گاهی شهرداری این پاسخ را می‌دهد که مسوولیت این کارها را به پیمانکاران واگذار کرده است؛ اما این پذیرفتنی نیست. او با بیان اینکه تعداد زیادی مراکز بازیافت غیر رسمی وجود دارد که بچه‌ها در حال کار در آنجا هستند، تصریح کرد: به دنبال منع به کارگیری کودکان زیر ۱۸ سال برای زباله گردی هستیم و باید بررسی کنیم که چه دلایلی وجود دارد که کودکان وارد این کار می‌شوند؟. از چهار پنج سال گذشته متوجه شدیم که بیش از ۹۶ درصد از کودکان کار و خیابان با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند و متوجه شدیم که باید رویکرد توجه به مراکز روزانه‌مان را به جلو ببریم به همین دلیل مرکز روزانه‌ را راه‌اندازی کردیم.

 

 

ارسال نظر