گردش مالی ۳۰ تا ۵۰ میلیاردی انتخاب‌رشته کنکور در یک هفته

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۷۸

یک کارشناس آموزشی درباره گردش مالی بازار انتخاب رشته نیز اظهار کرد: ۱۰ درصد داوطلبان یعنی حدود ۱۰۰ هزار نفر بابت انتخاب رشته پول می‌دهند و میانگین گردش مالی انتخاب رشته در این یک هفته حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است.

مرتضی کیا، کارشناس آموزشی و مدیر دبیرستان درباره ملاک‌های یک انتخاب رشته کنکور خوب گفت: ملاک اصلی انتخاب رشته خوب در ابتدا «علاقه» است. در این تب و تاب چند روزه انتخاب رشته، بازار کاذبی شکل می‌گیرد و افرادی تحت عنوان مشاور از ۵۰۰هزار تا دو و نیم میلیون تومان برای انتخاب رشته از خانواده‌ها پول می‌گیرند.

او افزود: طبق آمار وزیر کار سابق بالغ بر ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه در مشاغل غیرمرتبط با رشته‌شان مشغول به‌کار می‌شوند. در انتخاب رشته آگاهی و شناخت و علاقه مهم است. این کارشناس آموزشی و مدیر دبیرستان درباره گردش مالی بازار انتخاب رشته نیز اظهار کرد: ۱۰ درصد داوطلبان یعنی حدود ۱۰۰ هزار نفر بابت انتخاب رشته پول می‌دهند و میانگین گردش مالی انتخاب رشته در این یک هفته حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است. متاسفانه این بستری است که آموزش و پرورش ایجاد کرده و صنعت کنکور فضایی درست کرده که باعث شده خانواده‌ها مبالغ قابل توجهی صرف کنند.

کیا با بیان اینکه خود دانش‌آموز با مشورت والدینش می‌تواند اولویت رشته، شهر و دانشگاه محل تحصیلش را مشخص کند گفت: انتخاب رشته آنلاین آزمایشی در سایت سنجش موجود است و داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کنند که رایگان نیست و البته امکان استفاده از انتخاب رشته آموزش و پرورش در مدارس هم وجود دارد که قیمت آن بیشتر است.

او با بیان اینکه انواع کانال‌ها و مراجع که رشته‌ها و دانشگاه‌ها را معرفی می‌کنند وجود دارد و قابل استفاده است گفت: بسیاری دانشگاه‌های خوب روزهای باز و آزاد دارند که دانش‌آموزان می‌توانند مراجعه و از آن استفاده کنند. ضمن آنکه حتما در اولویت‌بندی علاقه خود را مورد توجه قرار دهند.

مصطفی حائری کارشناس و مشاور آموزشی نیز به ارایه توضیحاتی پیرامون هدایت تحصیلی و انتخاب رشته کنکور سراسری پرداخت و با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرآیند است گفت: این فرآیند باید از ابتدای تحصیل شروع شود که متاسفانه این اتفاق در سیستم آموزشی ما نمی‌افتد و معمولا به سال‌های آخر تحصیل محدود می‌شود.

او افزود: استعدادیابی حلقه مفقوده نظام آموزشی است و تا وقتی استعدادیابی صورت نگیرد دانش‌آموزان نمی‌توانند در مسیر صحیح زندگی خود قرار گیرند. این کارشناس و مشاور آموزشی عنصر آینده پژوهی در هدایت تحصیلی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: تا زمانی که ندانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد و در هر بخش از بازار کار به چه تعداد نیرو نیازمندیم نمی‌توانیم هدایت تحصیلی خوبی انجام دهیم.

 

ارسال نظر