اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۵۱

اعلام زمان اجرای مقررات کسرخدمت‌های جدید

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا زمان اجرای طرح جدید کسرخدمت‌های رزمندگی، ایثارگری و آزادگی را تشریح کرد. ابراهیم کریمی درباره زمان اجرای مقررات جدید کسرخدمت‌های ناشی از رزمندگی، ایثارگری و آزادگی والدین مشمولان اظهارکرد: ‌سال گذشته بود که قوانین مربوط به کسرخدمت‌های ناشی از ایثارگری، رزمندگی و آزادگی با نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تغییر کرد و بر این اساس تنها در هرسال ۲۰ هزار نفری که دارای بیشترین امتیاز بودند می‌توانستند از این کسر خدمت‌ها بهره‌مند شوند، موضوعی که مورد اعتراض بسیاری از مشمولان قرار گرفت و اتفاقا خود ما نیز موافق آن نبودیم؛ چرا که تنها افراد دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه رزمندگی و آزادگی یا ۲۸ و ۲۹ درصد جانبازی توانستند از آن بهره‌مند شوند. او با بیان اینکه برای تغییر در این قانون جلسات متعددی در ستادکل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: در نهایت با هماهنگی‌های انجام شده، تصمیم به اجرای طرحی جدید در مورد کسرخدمت‌های ناشی از ایثارگری، آزادگی و رزمندگی والدین مشمولان گرفته و مقرر شد تا به ازای هر یک ماه سابقه اسارت و رزمندگی و نیز به ازای هر یک درصد جانبازی، ۱۲ روز کسر خدمت به فرزندان این افراد داده شود. جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه همه موافق این طرح جدید هستیم، به ایسنا گفت: این طرح در روزهای آتی برای اجرا به سازمان وظیفه عمومی ناجا ابلاغ خواهد شد. کریمی درباره اینکه آیا افراد دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه رزمندگی و اسارت و نیز ۲۸ و ۲۹ درصد جانبازی از سربازی معاف می‌شوند یا طبق مقررات جدید با آنها رفتار می‌شوند، گفت: این افراد از سربازی معاف خواهند شد، اما افرادی که کمتر از این مدت دارای سابقه هستند نیز طبق همین فرمول کسر خدمت دریافت خواهند کرد. به گفته کریمی، دراجرای طرح جدید، دیگر تفاوتی ندارد که فردی یک ماه سابقه داشته یا ۲۰ ماه و به هر فرد، متناسب با سابقه‌اش کسر خدمت داده خواهد شد. جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، درباره اینکه آیا سربازان در حال خدمت نیز می‌توانند از این مقررات جدید بهره‌مند شوند، به ایسنا گفت: سربازان درحال خدمت نیز می‌توانند درخواست خود را به یگان محل خدمت ارائه کرده و از این کسرخدمت‌ها بهره‌مند شوند.

آخرین آمار ابتلا به ایدز

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌ای وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ‌ای وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و ۵۱ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند. بر اساس این نظام گزارش‌دهی، از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۳۲۹۳ نفر فوت ثبت شده است و ۱۵۲۷۸ نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ‌ای وی پیشرفته) شده‌اند. بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ‌ای وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (61.7 درصد)، رابطه جنسی (20.3 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.5 درصد) بوده و راه انتقال در 16.3درصد از این گروه نامشخص مانده است. لازم به ذکر است که راه انتقال 0.2درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است. این در حالی است که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌یی که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۱۳۹۶، ۳۲درصد موارد ثبت را زنان و ۶۸ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند و راه احتمالی انتقال در ۳۳ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۷ درصد روابط جنسی (۲۴درصد زن و ۲۳ درصد مرد)؛ ۲درصد مادر به کودک و در ۱۸ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.  

 

مراجعه ۵۴۵ نفر برای مجوز سقط درمانی در تهران

طبق آمار پزشکی قانونی، در سه ماه نخست امسال ۵۴۵ نفر جهت دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند. در سه ماه نخست سال جاری، ۵۴۵ نفر جهت دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ که تعداد درخواست برای صدور مجوز سقط درمانی ۵۴۸ مورد اعلام شده بود، نیم درصد کاهش یافته است. در خرداد ماه ۱۷۰ مورد جهت دریافت مجوزسقط درمانی به این اداره کل مراجعه کرده‌اند که در مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است. شرایط ضروری برای صدور مجوز سقط درمانی به دو گروه تقسیم می‌شود. شرایط مربوط به ناهنجاری‌های جنینی و شرایط مربوط به آن شامل: وجود یک بیماری جدی در مادر در مورد مشکلات و ناهنجاری‌های جنینی، تشخیص قطعی ناهنجاری با آزمایش ژنتیک معتبر یا سونوگرافی معتبر، ناهنجاری یا ناهنجاری‌های موجب حرج مادر، رضایت آگاهانه و کتبی مادر، سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته براساس سونوگرافی سریال معتبر و تشخیص حرج مادر توسط ۳ متخصص مربوطه و به تایید پزشکی قانونی است.

 

ارسال نظر