اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۹۸

دارو و تجهیزات پزشکی در لیست سفید تحریم‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکثر داروها و تجهیزات پزشکی در لیست سفید تحریم‌ها هستند، گفت: در صورت بروز مشکل در زمینه تبادل مالی، روش‌های جایگزین از طریق شرکت‌های آلترناتیو در نظر گرفته شده و در صورت لزوم از آن طریق اقدام خواهد شد.

ایرج حریرچی با بیان اینکه ۹۸ درصد عددی داروهای مصرفی تولید داخل هستند، اظهار کرد: مواد اولیه برخی داروهای تولیدی باید از خارج وارد شود که خوشبختانه دولت از لحاظ ارزی سهمیه مناسبی از گروه اول برای کالاهای ضروری به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است. او افزود: همچنین اعتبارات مناسبی برای تقویت بخش تولید داخل در مورد افزایش سقف وام بانکی تا دو برابر و ایجاد تسهیلات گمرکی در نظر گرفته شده است. وی گفت: تمهیدات متعددی نیز با اولویت‌های اول و دوم و... پیش‌بینی شده تا در حوزه تامین دارو و مواد اولیه مشکلی ایجاد نشود.

حریرچی در مورد شرایط تحریم‌ها نیز اظهار کرد: اکثر دارو و تجهیزات جزو لیست سفید تحریم‌ها هستند اما اگر به دلیل تبادل مالی مشکلی ایجاد شود حتما روش‌های جایگزین از طریق شرکت‌های آلترناتیو

در نظر گرفته شده و در صورت لزوم از آن طریق اقدام خواهد شد. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از درج اطلاعات محصولات فرآوری شده با روغن‌های تراریخته از شهریورماه خبر داد. حریرچی با اشاره به اینکه مجوز واردات دو نوع محصول تراریخته به کشور داده شده، گفت: تنها دو محصول تراریخته شامل روغن ذرت و سویا مجوز ورود دارند و از اول مردادماه تمام روغن‌های موجود در بازار کشور ملزم به درج لوگوی تراریخته با فرمت اعلامی اداره کل فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو هستند. او با اشاره به اینکه در دنیا سه نوع محصول غذایی موجود در بازار شامل محصول معمولی، ارگانیک و تراریخته اعلام می‌شود، عنوان کرد: در این صورت مردم می‌توانند با آگاهی کامل مواد غذایی مصرفی خود را انتخاب کنند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از اول شهریور ماه نیز تمام فرآورده‌ها و محصولاتی که در اجزای آن از روغن یا سایر محصولات با منشأ تراریخته استفاده شده باشد، با نصب برچسب اطلاع‌رسانی می‌شود. به گفته او، مجوز ورود برنج تراریخته نیز در کشور صادر نمی‌شود.

مستی راننده دلیل تصادف بزرگراه بابایی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مرگ سه کارگر شهرداری در تصادف با سواری پژو در بزرگراه بابایی خبر داد. محمدرضا مهماندار در این باره به ایسنا گفت: حوالی ساعت 6:40 صبح (روز گذشته) یک دستگاه خودروی پژو در مسیر غرب به شرق بزرگراه بابایی در حال حرکت بود که روی پل هنگام از مسیر خود منحرف شده و به گاردریل کنار بزرگراه برخورد کرد. مهماندار با بیان اینکه در این حادثه خودروی پژو با ۶ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری برخورد کرد، گفت: این افراد منتظر سرویس خود برای جابه‌جایی بوده و در فضای حاشیه بزرگراه نشسته بودند که متاسفانه در اثر این برخورد سه نفر در دم جان خود را از دست دادند و سه نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند. به گفته او، شدت ضربه تا حدی بوده که دو نفر از این افراد در اثر برخورد با خودرو به فضای سبز اطراف پرتاب شدند. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین اظهارکرد: متاسفانه در تستی که از راننده و سرنشینان این خودرو به عمل آمد مشخص شد که ۳ نفر از این افراد حالت طبیعی نداشته و مشروبات الکلی مصرف کرده بودند. عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه علت اصلی حادثه بوده اما راننده هم خواب‌آلوده بوده و استفاده از مشروبات الکلی نیز در بروز این سانحه موثر بوده است.

برنامه ملی انتقال خون برای ریشه‌کنی‌ هپاتیت‌ B و C

مدیرعامل سازمان انتقال خون برنامه ملی این سازمان برای ریشه‌کنی هپاتیت‌های B و C را تشریح کرد و گفت: شعار امسال روز جهانی هپاتیت، پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع این نوع از هپاتیت است. بر همین اساس اعلام می‌کنیم کسانی که به هر دلیلی تا قبل از سال ۱۳۷۶ خون و فرآورده‌های خونی دریافت کرده‌اند، آزمایش داده و با پزشک مشورت کنند تا اگر رخداد هپاتیت C در آنها وجود داشت، اقدامات درمانی را انجام دهند.

علی‌اکبر پورفتح‌الله با بیان اینکه ششم مرداد ماه توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی هپاتیت در سراسر دنیا شناخته شده است، گفت: هپاتیت‌های ویروسی یکی از چالش‌برانگیزترین بیماری‌های ویروسی دنیا محسوب می‌شوند. بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی ۳۲۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به هپاتیت B یا C هستند و از آنجایی که در برخی موارد هپاتیت‌‌های ویروسی به سرطان کبد تبدیل می‌شوند، طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی، سالانه یک میلیون و ۳۴۰ هزار مرگ ناشی از سیروز کبدی که به دلیل هپاتیت B و C بروز کرده است، در جهان اتفاق می‌افتد.

او با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شعار ریشه‌کنی هپاتیت C تا سال ۲۰۳۰ را در دستور کار خود قرار داده است، به ایسنا گفت: با توجه به ساختار ویروس هپاتیت C می‌توان در راستای ریشه‌کنی آن گام برداشت تا رویای بشر برای رهایی از هپاتیت‌های ویروسی تحقق یابد. این هدف مانند اقدامی که ایران در حوزه ریشه‌کنی فلج‌اطفال انجام داد، قابل دسترس است. مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی هپاتیت پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع هپاتیت B و C است که قطعا نقش مهمی در شناسایی و درمان بیماران دارد، اظهار کرد: خوشبختانه امروز هپاتیتC درمان کاملا مناسبی دارد که علائم و نشانه‌های بیماری را پاک می‌کند و بیمار به زندگی سالم بازمی‌گردد. در عین حال برای پیشگیری از هپاتیت B هم یکی از قوی‌ترین و بهترین واکسن‌ها وجود دارد. بنابراین امکان تحقق زندگی بدون هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ از طریق مشارکت مردم، آگاهی جامعه و همکاری سازمان‌های بهداشتی هدفی قابل دسترس است.

 

ارسال نظر