خطر قاچاق دارو به خارج وجود دارد

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۶۰
خطر قاچاق دارو به خارج وجود دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: لازم است که با تغییر نرخ ارز مراقبت کنیم که قاچاق برعکس نشود و از داخل کشور دارو به خارج نرود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی افزود: وضع حوزه دارو خوب است اما باید حواسمان جمع باشد با کسانی که می‌خواهند سوءاستفاده کنند حتما برخورد کنیم و در عین حال تلاش شود به ویژه از طریق رسانه‌ها که با عملیات روانی دشمنان داخلی و خارجی و سودجو مقابله کنیم. او تاکید کرد: حقیقت حوزه سلامت را وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد اما در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه واکسن، ماده اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی وجود ندارد.  وزیر بهداشت گفت: به‌طور معمول مانند همه جای دنیا حدود 30 قلم کمبود دارویی وجود دارد به‌طور مثال هنگام مراجعه به خواربارفروشی، شاید همه اقلام موردنیاز خانه را در آن لحظه ندارد. در شرایط فعلی 18 قلم دارو به فهرست کمبودهای دارویی اضافه شده است و تلاش می‌کنیم که بتوانیم تعداد آنها را در همان مرز قبلی نگاه داریم. هاشمی با قدردانی از تلاش‌های بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی به رفع کمبود نقدینگی صنعت دارو اشاره کرد و افزود: امید است سازمان برنامه و بودجه با کمک خود به بیمه‌ها و سازمان تامین اجتماعی مشکل نقدینگی صنعت دارو را برطرف کند.

وزیر بهداشت در ادامه به مشکل ورود دولتی‌ها در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در مورد خصوصی‌سازی حرف می‌زنیم اما عمل ما با گفته‌هایمان متفاوت است؛ این اشکالی است که به نظر من به نظام داروسازی وارد است. هاشمی افزود: معتقد هستیم آنجایی که بخش خصوصی آن هم بخش خصوصی واقعی نه صوری می‌تواند حضور داشته باشد اصلا نباید شرکت‌های دولتی یا نهادها و شبه دولتی‌ها حضور داشته باشند، آنها مخل اقتصاد کشور هستند.

او اضافه کرد: اگر حرف زده می‌شود اما عمل نمی‌شود حتما اشکال از قانون است و بعد از قانون، اشکال از مجریان است؛ گاهی قوانین اشکال دارند که باید اصلاح شوند. زیر بهداشت اظهار کرد: در موضوع خصوصی‌سازی قوانین خوب است اما مجری بد عمل کرده است؛ سال‌هاست در مورد خصوصی‌سازی صحبت می‌کنیم چرا که دولت بزرگ است و نمی‌تواند اداره کند و هزینه آن زیاد است اما در عمل هنگامی که می‌خواهیم واگذار کنیم باز به کسانی واگذار می‌کنیم که آنها شبیه نهادهای دولتی هستند.

هاشمی در مورد ارائه تسهیلات به شرکت‌های دارویی نیز گفت: قرار نشده به کسی تسهیلات ویژه‌یی بدهیم و اگر تسهیلاتی داده می‌شود توسط بانک مرکزی است و آنها موظفند همه را به یک چشم ببینند.

 

ارسال نظر