اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۸۰

حمایت‌‎های مادی و معنوی از قربانیان اسید‌پاشی

طراح طرح تشدید مجازات اسید پاشی گفت: بخش حمایت از قربانی طرح مذکور، مجرم را مکلف به جبران خسارت‌های مادی و معنوی قربانی از جمله هزینه‌های درمان و دارو می‌کند.

فاطمه حسینی در مورد قوانین حمایتی از قربانیان اسید پاشی در طرح تشدید مجازات اسید پاشی، گفت: ما در این طرح یکی از مواردی که مد نظر داشتیم، جبران خسارات مادی و معنوی قربانی اسید پاشی است؛ به عبارتی حمایت از قربانی بعد از وقوع جرم بخشی از این طرح است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کلیات طرح تشدید مجازات اسید پاشی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده است، ابراز امیدواری کرد که جزییات آن نیز، خصوصاً مورد مذکور به‌طور کامل تصویب شود و در ادامه مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار بگیرد.

او ادامه داد: بخش حمایت از قربانی این طرح، مجرم و اسید پاش را مکلف می‌کند به غیر از دیه‌یی که باید پرداخت کند باید هزینه‌های مادی و معنوی تحمیل شده به قربانی از جمله هزینه‌های درمان و دارو، رفت و آمد و... را نیز متقبل شود. حسینی به خانه ملت گفت: در بخش حمایتی پیشنهاد مشخص ما این بوده است، ممکن است در کمیسیون قضایی شکل دیگری به خود بگیرد و برای قسمت حمایت از قربانی متولیان دیگری هم به جز حکم مجرم در نظر گرفته شود. البته در همین طرح دیه فرد باید از محل مالیات پرداخت شود که این هم می‌تواند جزو حمایت‌های مادی به حساب ‌آید.

کمبود ۳۰ هزار مشاور در مدارس

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳۰ هزار مشاور کم داریم تا بتوانیم خدمات مشورتی خود را به همه مدارس ارائه دهیم.

مسعود شکوهی درباره دیر ابلاغ شدن امکان تغییر رشته پایه ۱۱ به ۱۲ با استقرار نظام جدید آموزشی ۶. ۳. ۳ در آموزش و پرورش در سال تحصیلی پیش رو و عدم آگاهی مشاوران مدرسه از چنین امکانی، گفت: سند تحول بنیادین در واقع بعد از ابلاغ استلزاماتی نیاز داشت و متاسفانه این تغییر بنیادین در آموزش و پرورش ناقص متولد شد. بخشی از این اتفاق ناشی از نابهنگام بودن کار و عدم تمهیدات لازم در این زمینه بود.

او ادامه داد: بخشنامه جدید دیر ابلاغ شد اما به نظر دانش‌آموزان تا شهریورماه فرصت کافی برای خواندن چند درس خاص برای تغییر رشته را دارند. ضمن اینکه امکان این تغییر را باید مراجع تصمیم‌گیر مصوب کنند. مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره کارایی هدایت تحصیلی نیز به مهر گفت: آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است و آیین نامه اجرایی هم هست، بسترهایی نیاز دارد که اگر فراهم و کامل اجرا شود یکی از بهترین تکالیف و وظایفی است که آموزش و پرورش به درستی باید انجام دهد تا از هدر رفتن منابع انسانی و مالی جلوگیری کند.

او افزود: متاسفانه هنوز خانواده‌ها آمادگی لازم را ندارند برای اجرای کامل این سند هدایت تحصیلی و نظام آموزشی ما هنوز بر وجه عملکرد تحصیلی و نمره تاکید دارد و دانش‌آموز پایه نهم ما که باید دست به انتخاب رشته بزند هنوز آمادگی و فرهیختگی و تمایزیافتگی را برای شناخت فرصت‌ها در این زمینه به دست نیاورده است. شکوهی ادامه داد: نقش مشاوران در این میان بسیار مهم است اما ما در حال حاضر ۱۷ هزار مشاور فعال در مدارس داریم که مطلوبمان داشتن حدود ۴۸ هزار مشاور است. یعنی ۳۰ هزار مشاور کمبود داریم تا بتوانیم خدمات مشورتی خود را به همه مدارس ارائه دهیم.

او اظهار کرد: یکی از کارکردهایی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده این است که وظیفه آموزش و پرورش این است که باید ورود کند برای طراحی مسیر زندگی دانش‌آموزان. بخش طراحی مسیر تحصیلی و شغلی به عهده ما گذاشته شده است. این مسیر زندگی و سازه آرایی نیازمند افراد متخصص است و کار هر کسی نیست. برای همین ما هر چقدر نیروی متخصص در مدرسه داشته باشیم در این وظیفه کارآمدتر خواهیم بود.

تلاش برای سرمایه‌گذاری در تولید علم

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بر لزوم سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در تولید علم تاکید کرد. سورنا ستاری درباره حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان گفت: به‌طور وسیع در محیط کسب و کار به استارت آپ‌های حوزه بیوتکنولوژی کمک می‌کنیم، در واقع این حمایت‌ها به نوعی در راستای اجرایی‌سازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است. رییس بنیاد ملی نخبگان در خصوص آمار ۹۸ درصدی تولید دارو در داخل کشور به ایلنا گفت: این آمار کاملا صحت دارد. ما ۹۸ درصد داروها را در داخل تولید می‌کنیم، اما نکته حائز اهمیت این است که از نظر ارزشی داروهایی که وارد می‌کنیم، قیمتی‌تر از میزانی است که در داخل تولید می‌کنیم. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از پایه‌های اصلی اقتصادی ایران در آینده دانست و همچنین جایگاه ایران در دنیا را از نظر تولید علم در حوزه زیست‌فناوری در رتبه سیزدهم و در حوزه سلول‌های بنیادی در رتبه چهاردهم اعلام و تاکید کرد که باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه‌ها صورت بگیرد. 

 

ارسال نظر