نگرانی از کاهش جمعیت دانش‌آموزی در رشته ریاضی

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۲۷
نگرانی از کاهش جمعیت دانش‌آموزی در رشته ریاضی

طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان که آنها را در مواقعی مجبور به انتخاب رشته‌های مد نظر آموزش و پرورش می‌کرد، با اعتراض معلمان و دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، متوقف شده است. در آن طرح مسوولان آموزش‌و‌پرورش در تلاش برای افزایش تمایل دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌های فنی بودند و در مواقعی نیز تبعیض‌هایی برای اتباع خارجی و دختران ایجاد کرده بودند. اما حالا نظام آموزشی با چالش جدیدی رو‌به‌رو شده است. تعداد دانش‌آموزانی که رشته ریاضی را برای دامه تحصیل در متوسطه دوم انتخاب می‌کنند، به‌طوری چشمگیر کاهش یافته است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: کاهش جمعیت دانش‌آموزی در رشته ریاضی نگران‌کننده است، به‌طوری که سال به سال از تعداد دانش‌آموزان این رشته کاسته می‌شود. علی زرافشان اظهار کرد: گرایش دانش‌آموزان به رشته فنی و حرفه‌ای در کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد هر چند که انتخاب رشته به اختیار دانش‌آموزان انجام شده ولی ۱۷ درصد ظرفیت شاخه فنی و حرفه‌‌ای در خرداد ماه تکمیل شده و برای رشته کار و دانش نیز ظرفیت ۲۳ درصد پیش‌بینی شده که ۱۷درصد آن نیز به انجام رسیده است.

او مساله اصلی را مرتبط با رشته ریاضی و گرایش کم دانش‌آموزان به این رشته اعلام و اظهار کرد: با توجه به اینکه رشته ریاضی رشته علوم پایه محسوب می‌شود و علوم پایه نیز مساوی با توسعه کشور است کاهش کمی و کیفی دانش‌آموزان این رشته آینده توسعه کشور را به مخاطره می‌اندازد. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به ایسنا گفت: در نقطه مقابل ما در رشته علوم تجربی با روند افزایش دانش‌آموزان روبه‌رو هستیم به‌طوری که امسال در کنکور ۶۳۰ هزار داوطلب در این رشته با هم رقابت کردند.

زرافشان این آشفتگی و به‌هم‌ریختگی پذیرش دانشجو را در رشته‌هایی مختلف یادآور شد و افزود: بازار کار و اشتغال مهم‌ترین عنصر تعیین‌کننده در گرایش افراد به رشته علوم تجربی است که البته در کنار این عوامل محیطی و اجتماعی نقش خود خانواده‌ها نیز در ترغیب فرزندانشان به رشته تجربی بی‌تاثیر نیست ولی همچنان نگرانی ما در رشته ریاضی است که جمعیت آن رو به کاهش است.  معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در حوزه هدایت تحصیلی با مشکل جدی روبرو نیستیم و فضای دو سال قبل در این زمینه تبدیل به یک جو آرام‌تر و منطقی‌تر شده بطوری که از هفته جاری شاهد توزیع فرم‌های هدایت تحصیلی در بین دانش‌آموزان هستیم تا با همراهی خانواده‌ها انتخاب رشته و ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم شروع شود. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: قرار است در کنکور سال آینده ۳۰درصد نمرات مربوط به سابقه تحصیلی دانش‌آموزان تعیین شود که قطعا با توجه به داوطلبین سال‌های گذشته کنکور و فارغ‌التحصیلان پایه دوازدهم دو آزمون مجزا در کشور برگزار خواهد شد. زرافشان در مورد برگزاری همزمان این آزمون‌ها بیان کرد: قرار است سازمان سنجش در این زمینه اعلام نظر کند تا با دو سوال متفاوت آزمون‌ها برگزار و نمرات دانش‌آموزان اعمال شود.

او در مورد اهمیت کیفیت‌بخشی به حوزه تعلیم و تربیت گفت: نیروی انسانی در آموزش و پرورش در راس این تحولات و حرکت کیفی‌بخش قرار دارد و در ۹ ماه گذشته ما در تامین نیروی انسانی برنامه‌ریزی کردیم تا به اشکال مختلف با استقرار پایه دوازدهم تامین نیروی انسانی به خوبی انجام شود. وی اظهار کرد: در این راستا در کنار انصراف ۱۰ هزار معلم بازنشسته برای ادامه خدمت در مدارس ورود معلمان از دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان، جذب نیرو در قالب خرید خدمت و همچنین سرباز معلم و حق‌التدریسی‌ها در دستور کار است تا کمبود نیروی انسانی را به نوعی برطرف کنیم.

 

ارسال نظر