زمزمه‌ خروج محیط زیست از مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۴۱
زمزمه‌ خروج محیط زیست از مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی

کنوانسیون تنوع زیستی، این روزها محل مناقشه بین دولت و فعلان محیط زیست شده است. برخی خبرها حکایت از این دارد که دولت قصد دارد مرجعیت این کنوانسیون را از سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کند.

اهداف‌ کنوانسیون‌ تنوع زیستی که ایران نیز آن را پذیرفته، عبارتند از حفظ‌ تنوع‌ زیستی‌، استفاده‌ پایدار از گونه‌ها و سهیم‌ شدن‌ عادلانه‌ و برابر در مزایای‌ حاصل‌ از کاربرد منابع‌ ژنتیکی‌، از جمله‌ از طریق‌ دسترسی‌ مناسب‌ به‌ منابع‌ ژنتیکی‌ و انتقال‌ صحیح‌ تکنولوژی‌های‌ مربوط‌، با در نظر گرفتن‌ کلیه‌ حقوق مربوط‌ به‌ آن‌ منابع‌ و تکنولوژی‌ها، همچنین‌ از طریق‌ تامین‌ مالی‌ لازم‌.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در این باره گفت: حوزه کاری کنوانسیون تنوع زیستی از توان و اختیارات جهاد کشاورزی خارج است و در صورت واگذاری مرجعیت این کنواسیون از سازمان حفاظت از محیط زیست یه وزارت کشاورزی در برابر آن سکوت نخواهیم کرد.

علی ابراهیمی در در مورد زمزمه‌های واگذاری مرجعیت «کنوانسیون تنوع زیستی» از سازمان محیط زیست کشور به وزارت جهادکشاورزی از سوی دولت، گفت: این اتفاق در صورت واقعیت داشتن، درست به نظر نمی‌رسد چرا که هر یک از دستگاه‌ها رسالت و فلسفه وجودیشان مشخص است. مسوولیت جهاد کشاورزی در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تولید محصولات کشاورزی است و متفاوت با حوزه زیست محیطی است. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: عموماً مرجع ما در مسائل زیست محیطی که خیلی گسترده‌تر از حوزه کشاورزی است و شامل حیات وحش، جنگل‌ها، کوه‌ها و دریاها می‌شود، سازمان حفاظت از محیط زیست است. کنوانسیون تنوع زیستی نیز زیرمجموعه‌های مشترک با محیط زیست دارد و در حوزه فعالیت سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گنجد. او با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست یک دستگاه فرابخشی محسوب می‌شود و محدود به یک بخش نیست تا بتوان وظایفش را به یک بخش واگذار کرد، گفت: اگر دولت تصمیم به واگذاری مرجعیت کنوانسیون زیست محیطی از سازمان محیط زیست به وزارت کشاورزی داشته باشد، ما در مجلس شورای اسلامی در این باره سکوت نخواهیم کرد و به آن واکنش نشان خواهیم داد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ابراز داشت: در این صورت باید کمیسیون کشاورزی به موضوع ورود پیدا کند تا تداخل وظایف یا تخلفی در دستگاه‌ها صورت نگرفته باشد. چرا که حوزه کاری کنوانسیون تنوع زیستی از توان و اختیارات جهاد کشاورزی خارج است. او در مورد چگونگی مواجهه مجلس به این موضوع، گفت: کمیسیون کشاورزی وظیفه نظارت بر قانون را دارد وقتی ببیند مصوبه‌یی از دولت گذشته است که با قوانین و اسناد بالا دستی مغایرت دارد به موضوع ورود پیدا می‌کند. هر چند این خبر یک مقدار برای من عجیب است و هر طور فکر می‌کنم می‌بینم که چنین چیزی نمی‌تواند امکان داشته باشد.

 

ارسال نظر