اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۶۳

دام قاچاق عامل شیوع طاعون نشخوارکنندگان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: این نوع بیماری برای نشخوار‌کنندگان کوچک و مشرک بین حیوانات اهلی و وحشی است که در صورت عدم رسیدگی احتمال تلف شدن سایر حیوانات وجود دارد.  حبیب‌‌الله نیکزادی‌پناه در رابطه با انتشار خبر تلف شدن 70 راس کل و قوچ وحشی در پارک ملی خبر کرمان بر اثر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: متاسفانه این خبر واقعیت دارد و در حال حاضر وضعیت تحت کنترل است. نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به علت ایجاد طاعون در بین دام‌ها، به خانه ملت گفت: این نوع بیماری برای نشخوارکنندگان کوچک است که از یک نوع کنه نشات می‌گیرد و بین حیوانات اهلی و وحشی مشترک است، در صورت عدم رسیدگی احتمال تلف شدن سایر حیوانات وجود دارد، از طرف دیگر طبق تحقیقات پزشکی و علمی، این نوع بیماری از دام قابل انتقال به انسان نیست. نیکزادی‌پناه ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر، کمبود آب و علوفه باعث لاغر شدن دام‌ها و آماده دریافت هرگونه بیماری شده‌اند، مخصوصا در بیماری‌هایی که بین حیوانات اهلی و وحشی مشترک است و برای رفع تشنگی مجبور به استفاده از آبشخوری‌های مشترکند. این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: از مسوولان مربوطه درخواست می‌کنیم ضمن توجه به مباحث آبرسانی در پارک ملی کرمان به سرعت علوفه لازم را در اختیار این حیوانات قرار دهند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ورود دام قاچاق به منطقه را عامل شیوع طاعون دانست و گفت: متاسفانه دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند موجودیت دام‌های داخلی را به خطر می‌اندارد و می‌بایست سازمان دامپزشکی کل کشور ضمن توجه به بحث قرنطینه از ورود دام‌های قاچاق جلوگیری کند.

تاخیر در بازنشستگی 10 هزار معلم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سال آینده دو کنکور در کشور برگزار می‌شود که یکی از آنها برای فارغ‌التحصیلان نظام جدید و کنکور دیگر برای پشت نوبتی‌های سال‌های گذشته خواهد بود. علی زرافشان اظهار کرد: باید از هم‌اکنون خانواده‌ها را نسبت به این امر توجیه کنیم تا دانش‌آموزان خود را آماده رقابت کنکور کنند که قطعا راهکار برگزاری این دو کنکور اعلام خواهد شد. او با بیان اینکه سهم سابقه تحصیلی در کنکور سال آینده 30 درصد خواهد بود، خاطرنشان کرد: امتحانات نهایی در سال تحصیلی آینده برای پایه دوازدهم برگزار خواهد شد و این 30 درصد از همین پایه اعمال می‌شود. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آینده دانش‌آموزان در کنار حضور در امتحانات نهایی پایه دوازدهم خود را برای کنکور نیز آماده می‌کنند، گفت: برای نظام قدیمی نیز 25 درصد نمره از امتحانات نهایی و 5 درصد از پیش‌دانشگاهی در کنکور لحاظ خواهد شد.

زرافشان افزود: برای ترمیم نمرات ما نسبت به برگزاری آزمون مجدد و حضور دانش‌آموزان اقدام خواهیم کرد تا به‌نوعی این نمرات ترمیم شود. در شاخه فنی و حرفه‌ای نیز پیشنهاد کردیم امتحانات به گونه‌یی طراحی شود که زمینه ادامه تحصیل دانش‌آموزان این شاخه به صورت کاردانی پیوسته فراهم شده و آنها دیگر در امتحان نهایی و کنکور حضور نداشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید اشاره و اظهار کرد: ما کار استقرار این پایه را با تامین فضای مورد نیاز و نیروی انسانی در استان‌ها دنبال می‌کنیم و بر این باوریم با ساماندهی نیروی انسانی و فضای آموزشی می‌توانیم به شکل کامل به استقرار نظام جدید آموزشی کمک کنیم.

۲۰۰  میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان

رییس سازمان بهزیستی با اعلام خبر افزایش دو برابری ارائه خدمات اورژانس اجتماعی و تمام فعالیت‌های اثربخش این سازمان، گفت: ۲۰۰میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان تخصیص داده شده است.

انوشیروان محسنی بندپی با یادآوری روند بررسی لایحه حمایت از معلولان تاکید کرد: این قانون در ابتدا در سال 83 در قالب طرحی در مجلس پیشنهاد شد اما بعد از تصویب آن به دلیل نبود ضمانت اجرایی برای این قانون از اثربخشی لازم برخوردار نبود بنابراین در سال 94 دولت برای بازنگری قانون لایحه‌یی را تقدیم مجلس کرد که در آن به تمام دغدغه‌های معلولان اشاره شده بود که در نهایت در مجلس در قالب قانونی جامع مصوب شد.

او افزود: در اجلاس اخیر سازمان ملل در راستای پیوستن به حقوق معلولان این قانون مورد بررسی قرار گرفت و هیچ ‌بندی در آن وجود نداشت که حقوق به‌حق معلولان در آن نادیده گرفته شده باشد و این موردی بود که باعث شد سایر کشورها اقدام جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از معلولان را مورد تغییر قرار دهند. رییس سازمان بهزیستی با یادآوری اینکه دولت مبلغ 200 میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان در سال 97 اختصاص داده است، بیان کرد: مناسب‌سازی رکن اصلی این قانون است ضمن اینکه در پی اجرای آن زمینه‌یی برای اشتغال معلولان و بهره‌مندی آنها از تمام فرصت‌های شغلی موجود در بخش‌های اجرایی کشور فراهم شده است.

 

ارسال نظر