اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۶۵

سرازیر شدن ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب‌ به جنوب‌تهران

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۰۰میلیون مترمکعب آب‌های سطحی به سمت جنوب پایتخت سرازیر می‌شود، گفت که برای حل این مشکل با همکاری دستگاه‌های مختلف طرح ساماندهی آب‌های سطحی تهران تهیه شده است. محمدحسین بازگیر افزود: بخشی آب‌های سطحی جاری شده، حاصل رود دره‌های شمال تهران و مسیل‌هایی است که از ارتفاعات تهران آب می‌گیرند مانند مسیل جاجرود، گلاب‌دره، دربند، فرحزاد، اوین- درکه و رودخانه کن. بخشی دیگر نیز حاصل نزولات و سرریزهای داخل خیابان‌ها است که عموما به آلودگی‌های سطح خیابان و پسماندهای رها شده در سطح شهر آغشته می‌شوند.

وی ادامه داد: فاضلاب‌های خانگی نیز به این آب‌های سطحی وارد می‌شود و در مجموع کل این آب آلوده به جنوب تهران سرازیر می‌شود.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و شرکت آب منطقه‌یی برای حل مشکل سرازیر شدن فاضلاب به جنوب تهران تشکیل جلسه داده‌اند، گفت: از سوی شهرداری و اداره آب منطقه‌یی طرحی برای ساماندهی آب‌های سطحی تهران تهیه شده است. بر اساس این طرح آب‌های سطحی تهران با تکمیل شبکه فاضلاب مدیریت می‌شوند علاوه بر این احداث دو تصفیه‌خانه بزرگ برای تصفیه این آب‌ها در نظر گرفته شده است.

بازگیر با اشاره به اینکه مجوز احداث این سدها گرفته شده است، اظهار کرد: با احداث این سدها و تصفیه فاضلاب مشکل آب‌های آلوده‌یی که وارد اراضی کشاورزی جنوب می‌شوند نیز حل خواهد شد. وی با بیان اینکه اداره محیط زیست شهر تهران در پایش‌های خود منابع آلاینده آب در بالادست را نیز شناسایی می‌کند، تصریح کرد: تمام واحدهای صنعتی و درمانی در سطح شهر ملزم به برخورداری از سیستم تصفیه فاضلاب هستند. بر اساس پایش‌های اداره محیط زیست نیز تعداد زیادی از صنایع آب‌بر در شهر تهران دارای تصفیه‌خانه فاضلاب هستند.

بسته‌های طرح تحول سلامت آب رفت

معاون برنامه‌ریزی، راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که طرح تحول سلامت غروب نکرده است، گفت: بعضی بسته‌های این طرح، به دلیل مشکلات مالی، کم شده است. علی‌اکبر حقدوست در نخستین نشست اقتصاد سلامت با موضوع جایگاه پزشکان عمومی در تیم سلامت با اشاره به اینکه سیستم سلامت کشور بیمار است، اظهار داشت: سیستم سلامت کشور به راحتی درمان نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی ما برای آینده براساس تجربیات گذشته‌هاست، افزود: دنیا به‌شدت در حال تغییر است و یکی از سوالات این است که آیا نرم‌افزارها در آینده جای پزشکان را خواهند گرفت.

معاون برنامه‌ریزی، راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سرعت آن‌ قدر بالا رفته است که در برخی موارد در حال درجا زدن هستیم، گفت: ما با یک انقلاب بزرگ در حوزه پزشکی مواجهیم. وی ادامه داد: ما یک دردهای اجتماعی داریم از جمله اینکه به صورت تیمی نمی‌توانیم کار کنیم، که در وزارت بهداشت نیز این مشکل وجود دارد. معاون برنامه‌ریزی، راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، تاکید کرد: باید همان‌طور که جامعه پزشکی منافع صنفی خود را لحاظ می‌کنند به فکر منافع سلامت کشور نیز باشند.

حقدوست درباره طرح تحول سلامت، افزود: به هیچ عنوان طرح تحول سلامت غروب نکرده است، البته برخی بسته‌های طرح به دلیل کمبود منابع مالی، برای پزشکان کمرنگ‌تر شده است.  

رفع هم‌پوشانی ۳ میلیون بیمه‌گر

معاون بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی از رفع همپوشانی سه میلیون بیمه شده میان سه صندوق و سازمان بیمه‌گر خبر داد و گفت: تعداد همپوشانی‌ها از ۶ میلیون به ۳ میلیون نفر رسیده است.

 محمدحسن زدا در خصوص اقدامات تامین اجتماعی برای رفع همپوشانی بیمه‌شدگان از سازمان‌های بیمه‌گر تاکید کرد: در راستای طرح رفع همپوشانی بیمه‌یی و شناسایی افرادی که همزمان در چند سازمان بیمه‌گر بیمه هستند، توانستیم در مدت کوتاهی بیش از سه میلیون همپوشانی را شناسایی کنیم. وی با اشاره به اینکه تعداد همپوشانی‌ها بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود، گفت: بر اساس توافقنامه‌یی که میان سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت و صندوق بیمه روستاییان و عشایر به امضا رسیده همپوشانی از این سازمان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی گفت: مشکل قانونی در این خصوص وجود دارد که آن نیز باید رفع شود و با رفع این مشکل می‌توانیم تمام همپوشانی‌های بیمه‌یی در سازمان‌های بیمه‌گر را برطرف کنیم. وی گفت: به‌طور مثال فردی که دفترچه بیمه نیروهای مسلح را دارد و در سازمان تامین اجتماعی نیز دفترچه بیمه دریافت کرده است و قانون این اجازه را به آنها داده است اما در رفع همپوشانی‌ها باید فرد یکی از دفترچه بیمه‌ها را حذف و فقط تحت پوشش یک سازمان بیمه‌گر باشد. زدا در پاسخ به این سوال که آیا بیمه شده می‌تواند به انتخاب خود یک دفترچه را حذف کند، گفت: خیر این امکان ندارد و باید بیمه شده اصلی صندوق یا سازمانی که هست باقی بماند و دفتر سازمان دیگر را تحویل دهد.

 

ارسال نظر