اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۰۳

بررسی مستمر لیست خرید تجهیزاتی بیمارستان‌ها

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به نرخ ارز مبادله‌یی تجهیزات و ملزومات پزشکی از برخورد جدی با شرکت‌های گران‌فروش و متخلف خبر داد. غلامرضا اصغری اظهار کرد: ممکن است برخی شرکت‌های تجهیزات پزشکی با بهانه نوسانات نرخ دلار و به امید افزایش چندین برابری یا نامتعارف قیمت محصولات، اقلام تجهیزات پزشکی را نفروشند یا قیمت‌ها را افزایش داده باشند، در حالی که همه شرکت‌های تجهیزات پزشکی با ارز مبادله‌یی و دولتی اقلام مورد نیاز را وارد یا تامین می‌کنند. او با تاکید بر برخورد قاطعانه وزارت بهداشت با شرکت‌های متخلف تجهیزات پزشکی بیان کرد: پیش از نوسانات بازار دلار، نرخ ارز مرجع 3 هزار و 860 تومان بود که اکنون به 4 هزار و 200 تومان رسیده است، اما برخی شرکت‌ها انتظار داشتند افزایش قیمت فروش بیش از این باشد. بر همین اساس طبق برخی گزارش‌ها مبادرت به گران‌فروشی کردند. در چنین شرایطی قاعدتا 2برخورد اساسی انجام می‌شود که یکی از آنها محرومیت این شرکت‌ها از ارز 4 هزار و 200تومانی مبادله‌یی در بازار تجهیزات پزشکی است. رییس سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: فاکتورهای خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها همگی بطور مداوم بررسی می‌شوند و اگر در این فاکتورها مدرکی مبنی بر خریداری تجهیزات پزشکی با قیمتی بیش از نرخ مصوب وزارت بهداشت رویت یا توسط خود بیمارستان گزارش شود، شرکت‌های متخلف فورا با پیگیری وزارت بهداشت، پرونده قضایی آنها از طریق تعزیرات پیگیری می‌شود. اصغری اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی، از جمله تامین‌کنندگان تجهیزات اساسی و مورد نیاز بیمارستان‌ها هستند و افزایش قیمت تجهیزات بیش از 9 درصد و نرخ مصوب اعلامی، تخلفی آشکار است، زیرا همه فروشندگان تجهیزات پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت، از ارز 4 هزار و 200 تومانی این وزارتخانه بهره‌مند هستند.

ثبت اطلاعات ۷۴ میلیون ایرانی در پرونده الکترونیک

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به پیشرفت طرح پرونده الکترونیک سلامت گفت: تاکنون اطلاعات ۷۴ میلیون ایرانی در سامانه پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است. علیرضا رییسی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده تا پایان سال ۹۷ گفت: اجرای طرح پزشک خانواده جزو الزامات برنامه ششم توسعه بوده، بنابراین زیرساخت‌های الکترونیک آن برای نظام ارجاع باید تا پایان سال ۹۷ فراهم شود. او در مورد سامانه یکپارچه بهداشت در این رابطه، اظهار کرد: سامانه یکپارچه بهداشت پیشرفت‌های خوبی داشته به گونه‌یی که سطح یک آن تا پایان سال کامل شده و اطلاعات ثبت شده جهت ارجاع، راستی‌آزمایی و دقیق می‌شوند. او با اشاره به تعریف ۱۲ گام برای اجرای طرح پزشک خانواده، به ایسنا گفت: ۱۲ گام برای اجرای طرح پزشک خانواده تعریف شده که طی یک برنامه ۵ تا ۸ ساله و بر اساس میزان اعتبارات تخصیص یافته اجرا می‌شود. رییسی با اشاره به «یک‌دوم» بودن اعتبار سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵ اظهار کرد: اعتبارات امسال نسبت به سال ۹۵ تقریبا نصف شده، به عبارت دیگر سال ۹۵، اعتباری معادل ۲هزار میلیارد در اختیار پزشک خانواده شهری قرار گرفت که این اعتبار در سال ۹۶ و ۹۷ به یک هزار میلیارد تومان کاهش یافت. او با اشاره به مشکلات اعتباری پیش آمده، تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول داده که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص داده می‌شود که در این صورت براساس برنامه پیش‌بینی شده پنج ساله پیش می‌رویم. معاون وزیر بهداشت در پایان با اشاره به ثبت ۷۴ میلیون نفر در سامانه پرونده الکترونیک سلامت، اظهارکرد: حدود ۷۲ درصد از افراد ثبت شده حداقل یک بار خدمت گرفته‌اند و امیدواریم با توجه به این پیشرفت خوب تا پایان امسال بالای ۹۰ درصد ثبت داشته باشیم.

۶۰ درصد بازنشستگان تامین‌اجتماعی حداقل بگیرند

رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ۶۰درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند، گفت: اجرای قانون همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران از خواسته‌های بازنشستگان است. علی‌اصغر بیات با تبریک فرارسیدن هفته تامین اجتماعی به تمام بیمه‌شدگان، کارگران، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و کارکنان این سازمان افزود: این سازمان با نیمی از جمعیت کشور ارتباط دارد و خدمات و تعهدات گسترده‌یی را به جمعیت تحت پوشش ارائه می‌کند. او با بیان اینکه تامین اجتماعی یک سازمان مشاع و بین‌النسلی است، اظهار کرد: این سازمان در تامین امنیت روانی و اجتماعی و تامین معیشت ذی‌نفعان آن نقش مهمی دارد و تشکل‌های کارگری و بازنشستگی همواره بر استقلال منابع این سازمان تاکید دارند. بیات با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر هستند، گفت: اجرای قانون همسان‌سازی حقوق مستمری بگیران با همکاری دولت از خواسته‌های بازنشستگان است. او در ادامه به اقدامات سازمان تامین اجتماعی در حوزه بازنشستگان اشاره کرد و گفت: انعقاد قرارداد‌های بیمه تکمیلی و بیمه عمر، اعطای تسهیلات توسط بانک رفاه و اجرای طرح‌های کرامت رضوی و نسیم سلامت از جمله این اقدامات است. بیات افزود: بالغ بر ٨٠ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال‌های اخیر در قالب طرح کرامت رضوی به صورت رایگان از سوی سازمان تامین اجتماعی به مشهد مقدس مشرف شده‌اند که چنین برنامه‌یی در سال‌های گذشته اصلا وجود نداشت.

 

ارسال نظر