کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۴۰

مشکلات مرتبط با انرژی ریشه در گذشته دارد

ایسنا| نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به موضوع قطعی برق در برخی مناطق پایتخت، مشکلات مرتبط با انرژی را موقتی دانست و عنوان کرد که این مشکلات در گذشته ریشه دارد. محمدرضا بادامچی درخصوص علت و چرایی قطع برق در برخی ساعات روز در برخی مناطق پایتخت گفت: قطعا ما در این حوزه مشکلات زیرساختی داریم، این مشکلات بیشتر متوجه آن دولت هشت ساله‌یی است که امکانات و پول خوبی در دست داشت، ولی به این زیرساخت‌ها توجه نکرد. وی افزود: موضوعی که در برنامه چهارم توسعه درخصوص ترمیم این زیرساخت‌ها و موضوع تولید آب و برق مورد تاکید قرار گرفته بود، اجرایی نشد. ترمیم زیرساخت‌ها مانند توسعه شبکه فاضلاب و توسعه شبکه‌های آب دشوار است، این کارها باید تدریجی صورت می‌گرفت ولی انجام نشد و امروز تمام این فشارها را به یک‌باره شاهد هستیم. بادامچی درخصوص اعلام شدن زمان قطعی برق تصریح کرد: دولت باید تلاشش را داشته باشد که در این حوزه برنامه‌ریزی کند، چراکه مردم باید در جریان این موضوع باشند و برنامه‌ریزی روزانه خود را انجام دهند. یعنی مردم بدانند چه مناطقی در چه زمانی برق دارد یا برق ندارد. به هر ترتیب این موضوع را تدریجی و بنا به یک برنامه‌ریزی می‌بینیم.

سرمایه‌گذاری عظیم بخش‌خصوصی در طرح‌های گازی

شانا| حسن منتظر تربتی درباره حضور سرمایه‌گذاران داخلی و بانک‌ها در روند احداث و بهره‌برداری از طرح‌های عظیم صنعت گاز کشور به شانا، گفت: پارسال تنوع‌بخشی مطلوبی در تامین منابع مالی طرح‌های شرکت ملی گاز به وجود آمد، به این ترتیب که تامین منابع مالی تنها از محل بودجه شرکت ملی گاز نبود، بلکه استفاده از بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ و حضور سرمایه‌گذاران داخلی نیز تاثیر بسزایی در پیشرفت طرح‌ها داشته است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران با داشتن امنیت خاطر تضمین شده در طرح‌های صنعت گاز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: سرمایه‌گذاری داخلی به روش قراردادهایBOT، سبب تکمیل ساخت خط انتقال گاز ششم سراسری و پایداری گازرسانی در کریدور غرب کشور در کنار تضمین صادرات گاز به کشور عراق شده است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: بانک‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی به سبب اعتماد به شرکت ملی گاز به جای وارد کردن سرمایه خود در چرخه‌های غیرمولد وارد بخش تولید و صنعت شده‌اند تا جایی که پارسال حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان ازسوی بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شد. تربتی همچنین از طلب شرکت ملی گاز در پی گازرسانی به برخی نیروگاه‌ها و دریافت نکردن بودجه حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع آنها خبر داد و اظهار کرد: با وصول این مطالبات بخشی از منابع مالی مورد نیاز شرکت ملی گاز تامین می‌شود.

بدون نفت ایران، قیمت به بشکه‌ای 120 دلار می‌رسد

سی‌ان‌بی‌سی| بانک امریکا مریل لینچ اعلام کرد اگر امریکا موفق شود صادرات نفت ایران را حذف کند، قیمت هر بشکه نفت ممکن است به ۱۲۰ دلار یا بیشتر صعود کند. این بانک امریکایی اعلام کرد دولت امریکا خواستار توقف کامل خرید نفت ایران تا نوامبر است. فرانسیسکو بلانش مدیر تحقیقات کالاهای جهانی بانک امریکا مریل لینچ در این باره به این شبکه گفت: از نظر ما مدیریت حذف کامل صادرات ایران بسیار دشوار خواهد بود و به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه منتهی می‌شود. در حال حاضر ابهام پیرامون سیاست امریکا، صادرات کمتر و افزایش نفت ایران در ذخایر شناور را به‌دنبال داشته است.

تحلیلگران نسبت به اینکه امریکا حتی بتواند نیمی از حدود 2.4 میلیون بشکه در روز صادرات ایران را از بازار دور نگه دارد بدبین هستند اما دیدگاه برخی آنها از زمان آغاز رایزنی مقامات امریکایی برای توقف خرید نفت ایران از سوی کشورهای دیگر، اندکی تغییر کرده است. امریکا به‌دنبال خروج از توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵، تحریم‌ها علیه ایران را مجددا به اجرا خواهد گذاشت. رییس‌جمهور امریکا توافق هسته‌یی را که میان ایران و 6 قدرت جهان به امضا رسید، غیرمنصفانه می‌داند.

کاهش آب موجود در مخازن سدهای کشور

پاون| کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده با وجود رشد 12درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب

177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آب‌ریز دریای خزر، خلیج‌فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 25.82 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 16درصدی پیدا کرده است. ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به‌طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 34درصد و خروجی از آنها نیز نسبت به سال گذشته 29درصد افت داشته است و هم‌اکنون به‌طور میانگین 52درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

در حالی به روزهای گرم نیمه تیرماه تابستان امسال رسیده‌ایم که از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 72 سد بزرگ کشور ازجمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از 40درصد آب ذخیره شده دارند. کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به‌طوری که برق تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا هشتم تیرماه به 2 هزار و 746 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 47درصد کاهش داشته است.

 

ارسال نظر