اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۴۰:۳۹
کد خبر: ۱۲۵۰۵۰

زمین‌خواری‌های دولتی در گیلان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تولید انرژی از زباله در شمال کشور باید محو شود، گفت: فکرهای فانتزی در مورد زباله شمال کشور کنار گذاشته شود و اگر این اتفاق نیفتد زباله شمال را از بین خواهد برد. به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: اینکه سیمای فقر گیلان زیر سرسبزی آن پنهان است، واقعیت دارد. کلانتری ادامه داد: شمال کشور توسط پسماند در حال مدفون شدن است و شیرابه زباله‌ها آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده‌اند. وی افزود: شمال کشور قربانی پسماند است، باید پسماندها سوخته شود و تقاضا داریم بی‌خیال تولید انرژی شوید. رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه سدسازی در گیلان و مازندران با رعایت ملاحظات زیست محیطی از نظر من هیچ مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: باید توسعه را به اندازه محیط زیست جدی گرفت. کلانتری با اشاره به اینکه زمین‌خواری‌های دولتی در گیلان آغاز شده است، گفت: به آرامی فاجعه در حال رخ دادن است. این گرفتاری اراضی ارزشمند تالابی را تهدید می‌کند. وی در خصوص تالاب انزلی خاطرنشان کرد: باید با فناوری‌های جدید به نجات این اکوسیستم ارزشمند بشتابیم.

علت تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی پزشکان منشی بیمار هستند، به مهر گفت: برخی تجویزهای پزشکی تنها برای پاسخگویی در محاکم قضایی صادر می‌شود. محمد جمالی‌نوبندگانی درباره سرانه مصرف دارو در کشور اظهار داشت: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها معضلی برای ما در عرصه مصرف دارو در حیطه پزشکی تلقی می‌شود و این در حالی است که به‌‌طور مثال بیماری که تنها ۵درصد احتمال عفونت داشته و بنا بر اصول پزشکی نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. وی تصریح کرد: ما در پزشکی عمل‌های معروف به پاک داریم که نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد اما پزشکان از ترس این موضوع که در محکمه‌یی قضایی پس از عمل پرسیده می‌شود که آیا آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز شده است، این دارو را تجویز می‌کنند. جمالی‌نوبندگانی افزود: کارهای مازاد زیادی در حوزه تشخیص بیماری توسط پزشکان از جمله تجویز سونوگرافی که بیمار نیازی بدان ندارد، به‌طور حتم هزینه اضافی بر بیماران تحمیل می‌کنند. وی ادامه داد: مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک منجر به مقاوم‌سازی باکتری‌های در زمینه بیماری می‌شود، بنابراین پزشکان مجبورند از آنتی‌بیوتیک‌های نسل‌های بعدی که گران‌تر وکمیاب هستند، استفاده کنند. وی با بیان اینکه نظارت کافی بر نسخه‌پیچی در کشور وجود ندارد، افزود: یکی از موانع طرح توسعه سلامت این است که برخی‌ها در عزا، عروسی، جلسات عادی از ما می‌خواهند که اگر مهر پزشکی را به همراه داریم، نسخه‌های تجویزی از جمله سونوگرافی را صادر کنیم. عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی پزشکان ما برای جلب رضایتمندی بیمار نقش منشی را بر عهده دارند به‌طور مثال خواسته‌های بیمار نیز در نسخه از جمله اینکه برای آشنایان بیمار نیز داروی را در نسخه لحاظ می‌کنند، یادآور شد: برخی تجویزهای پزشکی تنها برای پاسخگویی در محاکم قضایی صادر می‌شود و تنها هزینه درمانی مردم را افزایش می‌دهد.

سیاست قضایی به تنهایی راه‌حل اعتیاد نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: شرایط باید به نوعی فراهم شود که مردم رغبتی برای استفاده از مواد مخدر نداشته باشند. یحیی کمالی‌پور در خصوص افزایش قیمت مخدر شیشه و تاثیر آن بر تمایل افراد به استفاده از مواد مخدرسنتی و بی‌کیفیت به خانه ملت گفت: در حوزه مواد مخدر مباحثی وجود دارد که مهم‌ترین آن سیاست‌های فرهنگی است که کشورهای استعماری علیه ما طراحی و تدوین کردند، به نظر رویکرد افراد به استفاده از مواد مخدر صنعتی در راستای همین موضوع باشد. نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال فرآیند پیچیده تولیدات و مشتقات هروئین به‌طور حتم درمقایسه با مواد مخدرسنتی مانند تریاک بسیار متفاوت است، بنابراین در پشت پرده‌ها این مساله وجود دارد که علی رغم فرآیند پیچیده تولید مواد مخدرصنعتی، این مواد قیمت بیشتری از مواد مخدرسنتی دارند؛ همچنین گرایش جوانان به استفاده از این مواد بیشتر است. وی با بیان اینکه استفاده از مواد مخدر صنعتی تغییرات خطرناکی را در روان معتادان مانند شادمانی خارج از عرف و از خود بی‌خود شدن را به وجود می‌آورد، تصریح کرد: افراد به دلیل برخی بن‌بست‌های اقتصادی و اجتماعی و برای گریز از آسیب‌های اجتماعی به استفاده از مواد مخدر صنعتی گرایش پیدا می‌کنند، بنابراین افزایش قیمت مواد مخدر شیشه هیچ تاثیری در کاهش استفاده از مواد مخدر از هیچ نوعی نداشته و مسوولان باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های بیشتری داشته و شرایط باید به سمتی پیش رود که مردم رغبت کمتری به استفاده از این نوع مواد داشته باشند. کمالی‌پور با تاکید براینکه با برخورد فیزیکی و قضایی نمی‌توان به بازدارندگی مساله کمک کرد، گفت: استفاده از هر نوع ماده مخدری در جامعه ما ممنوع بوده و به‌طور حتم قیمت مواد درکشورما تعیین نمی‌شود، استفاده از هر نوع ماده مخدری دارای مجازات بوده و جرم است؛ لذا صحبت در خصوص قیمت مواد یعنی تایید استفاده از آنها و ارائه مجوز در جهت حمل مواد، بنابراین در شرایط فعلی باید علت و عوامل منتهی به ساخت مواد را ریشه‌یابی کرد.

 

ارسال نظر