ادعای ابردزدی مبنای علمی ندارد

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۶۸

به دنبال اظهارات مطرح شده در مورد دزدیدن ابرهای ایران توسط اسراییل رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: این اظهارات پایه علمی ندارد چون دستکاری جو توسط بشر ممکن نیست. برای همین مدعیان ابردزدی باید ادعای خود را در جمع کارشناسی به اثبات برسانند.

غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور روز دوشنبه در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی با اشاره به وجود معضلات تغییر اقلیم در ایران، تغییرات اقلیمی ایران را مشکوک به دخالت خارجی‌ها دانست و گفت: مراکز علمی کشور مطالعه‌یی در این خصوص انجام داده‌اند که نتیجه مطالعات دخالت خارجی‌ها در موضوع تغییر اقلیم را تایید می‌کند.

این مقام مسوول همچنین اشاره کرده بود که «تیم‌های مشترکی از اسراییل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای درحال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.»

در مورد این اظهارات داود پرهیزکار، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه ابردزدی و دخالت خارجی‌ها در تغییرات اقلیمی ایران مبنای علمی ندارد و از منظر علم هواشناسی رد می‌شود به ایسنا گفت: خشکسالی‌های مکرر و کمبود بارش در ایران ناشی از پدیده گرمایش جهانی و به تبع آن تغییر اقلیم است نه دخالت کشورهای دیگر. او با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم یک بحث علمی و مرتبط با گرمایش جهانی است، گفت: تغییر اقلیم تنها مشکل ایران نیست بلکه بسیاری از کشورها درگیر این پدیده هستند و در مناطق مختلف پیامدهای گرمایش جهانی به شکل‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کرده است. به گفته رییس سازمان هواشناسی، تغییر اقلیم ناشی از گرمایش جهانی است نه دخالت کشورهای دیگر در جو. واضح است که جریانات جوی بسیار عظیم هستند و امکان دستکاری و ایجاد تغییر در جو توسط بشر وجود ندارد. پرهیزکار در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات مطرح شده در مورد دخالت در روند تغییرات اقلیم به عنوان یک بحث علمی در دنیا مطرح است یا خیر؟ گفت: در مجامع علمی هواشناسی دنیا چنین مباحثی اصلا مطرح نیست و به هیچ‌وجه صحبتی در مورد امکان دستکاری جو، ابردزدی یا برف دزدی وجود ندارد.

این مقام مسوول در سازمان هواشناسی کشور همچنین با تاکید بر اینکه ابردزدی و برف‌دزدی پایه علمی ندارد، تصریح کرد: ابرهایی که مسوول بارش هستند عمدتا ابرهای سیستماتیک هستند که همراه با سامانه‌های جوی وارد کشور می‌شوند و معمولا منطقه نسبتا وسیعی را در برمی‌گیرند. برای همین هم است که در بسیاری مواقع سازمان هواشناسی در یک بازه همزمان برای ۱۰تا ۲۰ استان پیش‌بینی بارش می‌کند. تاکید می‌کنم که امکان دستکاری، تضعیف یا تقویت این سامانه‌های جوی توسط بشر وجود ندارد. پرهیزکار در پاسخ به این ابهام بحث‌های ابردزدی و برف‌دزدی با چه هدفی مطرح می‌شود؟ گفت: قطعا کسانی که این اظهارات را مطرح می‌کنند باید پاسخگو باشند که چه هدفی را از طرح این مباحث دنبال می‌کنند اما از نظر علم هواشناسی این اظهارات رد می‌شود و پایه علمی ندارد.

 

ارسال نظر