ترک تحصیل سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار دانش‌آموز در پایه‌ ابتدایی

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۶۷
ترک تحصیل سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار دانش‌آموز در پایه‌ ابتدایی

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در حال حاضر سیستان و بلوچستان، آذربایجان‌غربی، لرستان و کرمان بالاترین آمار بی‌سوادی در کشور را دارند، اما عمده بی‌سوادان در نقاط حاشیه شهرها هستند. علی باقرزاده درباره آمار افرادی که در مقطع ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند و از آن مقطع به بعد بی‌سواد محسوب می‌شوند، توضیح داد: به‌طور متوسط طبق آمار رسمی آموزش و پرورش 2درصد از دانش‌آموزان ابتدایی یا در دوره ابتدایی ثبت‌نام نمی‌کنند یا اینکه دوره ابتدایی را تمام نمی‌کنند، یعنی بین پایه‌ها ترک تحصیل می‌کنند. معمولا در هر پایه‌یی هر سال بین ۱۵ تا ۲۰هزار نفر ترک تحصیل می‌کنند یا قبول شده پایه قبلی هستند که دیگر در پایه جدید ثبت نام نمی‌کنند یا حتی حین سال تحصیلی به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که وجود دارد از چرخه آموزش خارج می‌شوند.

او افزود: بیشتر دانش‌آموزانی که به ۱۰سالگی رسیده‌اند، ولی کماکان در مقطع ابتدایی هستند از خانواده‌ها و گروه‌های آسیب دیده جامعه هستند. ما برای آنها که به ۱۰سالگی می‌رسند و هنوز مقطع ابتدایی را تمام نکرده‌اند یک طرح ویژه با عنوان «آموزش کودکان ۱۰ تا ۱۹ سال» داریم و با حداکثر انعطاف‌پذیری در ضوابط و قوانین سراغ آنها می‌رویم. سالانه بین ۲۰ تا ۲۳ هزار نفر از این گروه ثبت‌نام می‌کنیم که بخشی از آنها هم ترک تحصیلی‌های سال‌های گذشته آموزش و پرورش هستند، البته یک مساله دیگر هم وجود دارد که در این آمار دو درصدی آنها که شناسنامه ندارند، لحاظ نمی‌شوند چون مبنا برای ما شناسنامه افراد و کد ملی آنهاست.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان شرایط تحصیل اتباع خارجی در نهضت سواد آموزی به ایلنا گفت: یک بخش دیگر هم اتباع خارجی هستند که اوراق هویتی ندارند، لذا در این آمار، اسامی آنها ذکر نمی‌شود، اما این امکان باید برای آنها فراهم شود تا حداقل تحصیلات ابتدایی را فرا بگیرند. ما برای اتباع خارجی هم یک برنامه داریم که آن هم برای گروه سنی ۱۰ تا ۴۹سال است. البته مشارکت‌های بین‌المللی را هم جذب می‌کنیم ولی همه هزینه را جمهوری اسلامی می‌دهد. ما در سال گذشته ۲۷ هزار نفر از اتباع خارجی را تحت پوشش بردیم امسال هم برای همین عدد هدف‌گذاری کردیم که به تدریج ثبت‌نامشان را شروع کنیم.

باقرزاده در خصوص میزان بی‌سوادی در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: در حال حاضر سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، لرستان و کرمان بالاترین آمار بی‌سوادی در کشور را دارند ولی عمده بی‌سوادان متاسفانه در نقاط حاشیه شهرها هستند که اتفاقا شناسایی این افراد سخت‌تر از افرادی است که در روستاها هستند. کمترین آمار هم مربوط به شهر تهران، سمنان، مازندران، اصفهان، البرز و مراکز استان‌هاست.

 

ارسال نظر