اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۸۷

حذف پیشنهادهای پزشکی از بیمارستان‌های خصوصی

مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به اقدام این وزارتخانه جهت تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران در بیمارستان‌ها، گفت: با این اقدام بیمار برای تهیه تجهیزات مورد نیازش سرگردان نیست و از طرفی به بحث شفافیت کمک کرده و بحث آفرهای پزشکی هم حذف می‌شود.

علیرضا عسگری درباره دستور وزارت بهداشت مبنی بر تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی در همه بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی، خصوصی و... و عدم ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه این ملزومات، گفت: باید توجه کرد که یکی از مصادیق فساد که ممکن است رخ دهد، رابطه مالی بین جراح و شرکت‌های تجهیزات پزشکی است. باید بدانیم که این موضوع در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست و هیچ منطقی چنین موضوعی را نمی‌پذیرد.

او افزود: یکی از دلایل ایجاد چنین مناسباتی این است که بیمار برای تهیه تجهیزات مورد نیازش رأسا اقدام کرده و برای تهیه آنها به جایی مراجعه کند که امکان نظارت بر آن وجود ندارد. بر همین اساس اداره تجهیزات پزشکی سایتی را راه‌اندازی کرده است که قیمت تجهیزات پزشکی را به‌طور مشخص ذکر کرده است. از طرفی به بیمارستان‌های خصوصی اعلام کردیم داروخانه بیمارستان مکلف است که تجهیزات پزشکی را با قیمت مصوب در سایت اداره تجهیزات پزشکی، در خود بیمارستان به بیماران عرضه کند. عسگری با بیان اینکه این اتفاق بعد از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود، ادامه داد: در بخش دولتی بیمار هزینه این تجهیزات را از جیب پرداخت نمی‌کند و فقط در صورت‌حسابش ۱۰درصد سهم بیمار را می‌پردازد، اما در بخش خصوصی بیمار خودش پول تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیازش را می‌پردازد و بعدا می‌تواند از بیمه تکمیلی پولش را دریافت کند.

مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به مزایای این اقدام، به ایسنا گفت: با این اقدام بیمار برای تهیه تجهیزات مورد نیازش سرگردان نیست، قیمت تجهیزات پزشکی همان قیمت مصوب اداره کل تجهیزات پزشکی است، وسیله‌یی که در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، حتما از نظر ایمنی تایید شده است و... از طرفی به بحث شفافیت کمک می‌کند و بحث آفر پزشکی حذف می‌شود. البته نمی‌توان گفت با این اقدام چنین اتفاقاتی به صفر می‌رسد، اما آن‌قدر کاهش پیدا می‌کند که کمک‌کننده است.

او افزود: در حال حاضر برخی در پی شیطنت و تهییج مردم هستند، اما ما این کار را شروع کردیم و سندیکای بیمارستان‌های خصوصی هم خیلی خوب از این اقدام حمایت کردند. این موضوع ابلاغ شده و بیمارستان‌ها فرصت کوتاهی خواستند تا داروخانه‌های‌شان را سازگار کنند و به‌زودی بازدیدهای نظارتی را برای حسن اجرای این برنامه آغاز می‌کنیم. مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان وزارت بهداشت همچنین با اشاره به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات در بخش دولتی آسیب می‌زند و رمقی برای بیمارستان‌های دولتی باقی نمانده است، اما در بخش خصوصی پول را بیمار می‌پردازد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. یعنی بیمار به‌جای اینکه تجهیزات مورد نیازش را از بازاری چون ناصرخسرو تامین کند، آن را در داروخانه بیمارستان می‌گیرد.

زلزله‌زدگان آواره کرمانشاه ریزگرد استشمام می‌کنند

نماینده کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه گردو غبار شریک زندگی مردم کرمانشاه شده است، گفت: اجرایی کامل تفاهمنامه ایران وعراق برای رفع معضل گردوغبار الزامی است.

احمد صفری درباره شیوع وضعیت گردوغبار در استان کرمانشاه، گفت: گردوغبار شریک زندگی مردم کرمانشاه است و اگر اراده‌ جامعی برای اجرایی کامل تفاهمنامه ایران و عراق شکل بگیرد، می‌توان معضل گردو غبار در این مناطق را برطرف کرد. نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: مالچ پاشی و ایجاد تنوع گیاهی می‌تواندکاهش گردوغبار را در استان کرمانشاه در برداشته باشد زیرا با توسعه پوشش‌های گیاهی در این مسیر می‌توان از شیوع گردو غبار به نحو چشمگیری در این مناطق جلوگیری کرد.

او اظهار کرد: ایجاد جنگل و فضای سبز برای مقابله در گردو غبار در نوارمرزی کرمانشاه با عراق ضروری است. صفری افزود: زمانی که ابتکار ریاست سازمان محیط‌زیست را برعهده داشتند، برای اجرایی شدن تفاهمنامه ایران و عراق برای مهار معضل گردوغبار تلاش بسزایی کردند اما به نظرمی‌رسد در زمان ریاست کلانتری رییس فعلی سازمان محیط‌زیست، تفاهمنامه مذکور را از دستورکار خارج کردند یا عملیاتی کردن این موضوع را رها کردند زیرا با این حجم گردو غبار کولرهای آبی نیز جوابگوی گرمای هوا در استان کرمانشاه نیست. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد روند اجرایی تفاهمنامه ایران و عراق بسیارکند است زیرا ما اثر این تفاهمنامه بسیارمهم را در زمینه کاهش میزان گردوغبار مشاهده نمی‌کنیم و این درحالی است که ‌باید مسوولان خود را به جای مردم مرزنشین بگذارند.

صفری افزود: تشدید بیماری، بیماران قلبی و عروقی بر اثر گردو غبار در کرمانشاه و افزایش تصاعدی هزینه‌های برق و درمانی تنها بخشی از مشکلاتی است که مردم بر اثر گردوغبار در استان کرمانشاه با آن روبه‌رو هستند. عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه گردوغبار شریک زندگی مردم کرمانشاه شده است، یادآور شد: اجرایی تفاهمنامه ایران و عراق برای رفع معضل گردوغبار الزامی است.

 

 

ارسال نظر