«پول نقد» رمز فرار مالیاتی مطب‌های پزشکی

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۹۵
«پول نقد» رمز فرار مالیاتی مطب‌های پزشکی

شاید برای خیلی‌ها پیش آمده باشد که در مطب پزشکان با این جمله مواجه شده‌اند که دستگاه کارتخوان ندارند یا دستگاه خراب است و باید از عابربانک پول نقد بگیرید. حتما تعجب‌آور است که چطور مطب یک پزشک با تعداد زیادی مراجعه‌کننده، یک دستگاه کارتخوان ندارد.

اما این نداشتن یا پنهان کردن دستگاه کارتخوان بی‌دلیل نیست. پزشکانی که در مطبشان دستگاه کارتخوان نمی‌گذارند، می‌خواهند میزان پرداختی‌ها و مراجعه‌های بیماران به مطبشان، از طریق دستگاه ثبت نشود تا بتوانند مالیات کمتری پرداخت کنند. درآمد ده‌ها و گاهی صدها میلیون تومانی برخی پزشکان هم دلیلی بر این نمی‌شود که آنها بخواهند بخش اندکی از این درآمد را به عنوان مالیات به دولت بدهند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از کارتخوان موجب شفافیت مالی مطب‌ها می‌شود به این مهم تاکید کرد که مرجع دریافت مالیات باید تفاهمنامه‌یی با وزارت بهداشت در جهت ممانعت از فرار مالیاتی بخش خصوصی امضا کند. عباسعلی پوربافرانی در واکنش به اظهارنظر سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه الزام قانونی برای دریافت هزینه‌ در مراکز درمانی با کارتخوان وجود ندارد، گفت: این موضوع از جمله زیرساخت‌هایی بوده که دولت نتوانسته است در بخش خصوصی فعال در حوزه سلامت ایجاد کند، چرا که بخش‌های دولتی برای شفافیت مالی از دستگاه کارتخوان استفاده کرده و روندی که مانع از بروز هر گونه سوءاستفاده شود را به‌کار می‌گیرند، بنابراین به هیچ عنوان نباید وجه نقد دریافت کنند.

نماینده نایین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در قانون به صراحت نیامده است که مراکز درمانی باید از دستگاه کارتخوان استفاده کنند، اما آنچه در این مورد از قانون استنباط می‌شود، این است که باید در زمینه مالی شفافیت داشته باشند که یکی از مسیرهای آن استفاده از دستگاه کارتخوان است تا گردش مالی از طریق سیستم الکترونیکی صورت بگیرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خانه ملت گفت: در مورد بخش خصوصی هم باید از طریق مراکز اقتصادی و نه درمانی این الزام ایجاد شود به این صورت که مرجع دریافت مالیات باید تفاهمنامه‌یی با وزارت بهداشت امضا کند که این موضوع را به عنوان یک آیتم در ارزشیابی و نظارت‌ها قرار دهند تا در نتیجه آن ضمن کمک به اقتصاد کشور مانع از فرار مالیاتی شود.

همچنین در ادامه بهروز بنیادی در این رابطه گفت: این دستورالعمل وزارت بهداشت بود که به مراکز درمانی ابلاغ کرد هیچ گونه مبادله مستقیم پولی بین کارمندان و مراجعه‌کنندگان مراکز درمانی صورت نگیرد. نماینده کاشمردر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته این دستورالعمل مشکلاتی را در بخشی از شهرها ایجاد می‌کند به ویژه برای افرادی که سن بالایی دارند یا ممکن است به دلایلی نتوانند از کارت اعتباری استفاده کنند.

او افزود: البته در پی اعتراضات صورت گرفته در رابطه با این مشکل قرار بر این شد که در مراکز درمانی کارت اعتباری یکی از کارمندان را به صورت مشخص برای رفع این مشکل استفاده کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: اگر همکاران پزشک در مطب‌ها از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند به این دلیل است که بیش از 95 درصد مردم از دفترچه‌های بیمه درمانی استفاده می‌کنند و برگه‌های بیمه‌یی که دریافت می‌کنند، ملاک ارزیابی آنها قرار می‌گیرد و سیستم بیمه نیز بر اساس آن به اداره دارایی هر استان گزارش می‌دهد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌تردید 5 درصد بیمارانی که از دفترچه بیمه استفاده نمی‌کنند با فرض اینکه ویزیت آزاد پرداخت کرده‌اند یک مبلغی برای پرداخت مالیات به ازای آنها محاسبه می‌شود که باید پزشک مربوطه آن را بپردازد.

 

ارسال نظر