اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۶۵

تهیه پیش‌‌نویس مقابله با پدیده گرد‌و‌غبار تهران

معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران از تهیه پیش‌نویس برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار استان تهران خبر داد و گفت: این پیش‌نویس باید به تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوا برسد.

محمد رستگاری با بیان اینکه در کارگروه مقابله با گرد و غبار استان تهران پیش‌نویس اولیه برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار استان تهیه شده است، تصریح کرد: این برنامه باید در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری در آن حضور دارند به تصویب برسد.

به گفته وی در کارگروه مقابله با گرد و غبار استان تهران که نخستین جلسه آن اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل شد، نمایندگانی از استانداری، محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند. رستگاری ادامه داد: در برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار استان تهران به مسائل مختلفی از جمله تامین حق‌آبه تالاب‌ها و ایجاد فضای سبز در سطح استان تهران پرداخته شده است.

معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به آلاینده ازن که علت آلودگی هوا در روزهای اخیر بود، به ایسنا گفت: ازن از جمله آلاینده‌های ثانویه است که از واکنش برخی گازها مانند اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی و هیدروکربن‌ها ایجاد می‌شود. میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید و حرارت در ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند. رستگاری در پایان با بیان اینکه خودروها و منابع ساکن آلاینده هوا سبب تولید آلاینده‌هایی مثل اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها می‌شوند، تصریح کرد: ترکیب این دو نوع آلاینده گازی در کنار نور خورشید به عنوان عامل سوم ازن را شکل می‌دهد بنابراین گازهای اولیه‌ در به وجود آمدن ازن نقش دارند.

امیدواری برای تصویب لایحه حمایت از کودکان

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان در صحن مجلس اظهار کرد: امیدواریم این لایحه هر چه زودتر و طی هفته آینده به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. معصومه ابتکار با اشاره به وضعیت لایحه حمایت از کودکان اظهار کرد: رسیدگی به این لایحه هم‌اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته و امیدواریم هر چه زودتر و ظرف هفته آینده به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. او همچنین درباره حادثه ایرانشهر با بیان اینکه با استاندار و مقامات قوه قضاییه در این باره صحبت کرده‌ام، به ایسنا گفت کرد: انشاءالله براساس صحبت‌های انجام شده موضوع هم از طرف قوه قضاییه با جدیت دنبال می‌شود و هم از آقای استاندار خواسته‌ام که در زمینه اورژانس اجتماعی اقدامات بیشتری انجام دهند تا بتوانیم پیشگیری‌های لازم در این رابطه داشته باشیم.

بیماران ‌ام.‌اس امنیت شغلی ندارند

مدیرعامل انجمن «ام. اس» با گلایه نسبت به آنچه که «تامین نشدن امنیت شغلی برای مبتلایان به این بیماری» خواند، گفت: بر همین اساس این بیماران بعضا مجبور می‌شوند بیماری خود را از جامعه پنهان کنند؛ چراکه کارفرمایان با آنها مدارا نمی‌کنند.  پیمان هوشمند با تاکید بر اینکه نگاه اجتماع به این بیماری باید اصلاح شود، افزود: چون تصور همه مردم این است که‌ام. اس مساوی با معلولیت است. به همین دلیل گاهی خانواده بیماران تلاش می‌کنند بیماری فرزندشان آشکار نشود و حتی خدمات توانبخشی مورد نیاز او فراهم نمی‌شود. نگاه ترحم آمیز جامعه نسبت به بیماری، مشکلات را مضاعف می‌کند. مدیرعامل انجمن‌ام. اس ایران، نبود امنیت شغلی برای این بیماران را یکی دیگر از مشکلات آنها خواند و گفت: گاهی بیمارانی که مشغول به کار هستند تلاش می‌کنند بیماری خود را پنهان کنند؛ چون مواردی وجود داشته که فرد بعد از مشخص شدن بیماری، بیکار شده است. رویکرد کارفرمایان با افرادی که قبل و بعد از استخدام بیمار شده‌اند، دوگانه است. او افزود: یکی از بیماران مبتلا به‌ام. اس که استاد دانشگاه است، زمانی که قرار بود به استخدام دانشگاه درآید، تلاش می‌کرد کسی از بیماری او آگاه نشود تا مشکلی برایش پیش نیاید. برای یکی از بیماران نیز بعد از ابتلا به بیماری، فرصت شغلی ایجاد شده بود، اما بعد از عود بیماری، کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی اعلام کرد که چون او قبل از مشغول به کار شدن بیمار شده است، مستمری به او تعلق نمی‌گیرد؛ درحالی که این فرد 8 سال کار کرده و علائمی نداشته است. حتی کسورات خدمت خود را نیز پرداخت کرده‌ است. با توجه به این شرایط بیمار حق دارد بیماری خود را کتمان کند. هوشمند در ادامه به ایسنا گفت: طبیعی است که بیمار ‌ام. اس نمی‌تواند برخی شرایط کاری را تحمل کند و زود خسته می‌شود، اما کارفرمایان می‌توانند کمی با آنها مدارا کنند تا بیمار فرصتی پیدا کند تا با شرایط کاری خود کنار بیاید. مدیرعامل انجمن ‌ام. اس به هزینه سنگین تهیه برخی از داروهای این بیماران نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۷۵درصد داروها ایرانی است و در برخی استان‌ها عملا فرانشیز آن صفر است و می‌توان گفت بیماران دارو را به صورت رایگان دریافت می‌کنند، اما ۲۵درصد داروها مورد نیاز بخش دیگری از بیماران است و با فرانشیز ۳۰درصد یا بالاتر در اختیار آنها قرار می‌گیرد. داروهای وارداتی نیز بخشی از این داروها هستند و هر ماه رقمی بین ۳۰۰هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای بیماران هزینه ایجاد می‌کنند.

 

 

ارسال نظر