توسعه اورژانس اجتماعی در سال 97

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۶۴

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از توسعه اورژانس اجتماعی و شناسایی خلاء‌ها و رفع کمبودهای اورژانس اجتماعی در سال جاری خبر داد. احمدرضا پرنده در مورد اورژانس اجتماعی افزود: اورژانس اجتماعی و خط تلفن ۱۲۳ در راستای ارائه فوریت‌های اجتماعی برای افرادی که دچار آسیب اجتماعی شده یا در معرض آسیب و تنش در خانواده قرار گرفته‌اند، راه‌اندازی شده است و همکاران ما در سازمان بهزیستی به افرادی که با این خط تماس می‌گیرند و دچار مشکل هستند کمک کرده و به آنها خدمات ارائه می‌دهند.

او با اشاره به اینکه توسعه مراکز ثابت اورژانس اجتماعی و شناسایی خلاء‌ها و کمبودها در برنامه‌های سال جاری قرار دارد، گفت: چنانچه کودک آزاری یا همسرآزاری رخ دهد، و با شماره ۱۲۳ تماس گرفته شودکارشناسان اورژانس اجتماعی به محل اعزام می‌شوند و تا جایی که بتوانند موضوع را حل و فصل می‌کنند اما در صورت نیاز و وقوع محرز آزار، با حکم قضایی ورود پیدا می‌کنند.

او افزود: در سال گذشته دو میلیارد و سیصدمیلیون تومان از اعتبارات معاونت رفاه اجتماعی وزارت رفاه به اورژانس‌های اجتماعی کشور پرداخت شده است و توجه به آیین نامه فوریت‌های اجتماعی و پیگیری مسوولیت‌های سازمان‌ها در وظایف محوله را با جدیت در سال جاری دنبال می‌کنیم. مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اجتماعی به ایسنا گفت: اعضای ستاد فوریت‌های اجتماعی: وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت، دادگستری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان صدا و سیما هستند که برای هر کدام وظایف خاصی پیش بینی شده و در جلساتی که امسال برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

وی گفت: به تمام ادارات کل تعاون و کار در استان‌ها نامه زده‌ایم به‌طوری که توسعه اورژانس اجتماعی و رفع مشکلات متقاضیان را در دستور کار قرار دهند و تمامی اعضای این ستاد نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در جلسات آتی ارائه می‌دهند.  پرنده به موضوع کودکان کار و زباله گرد اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴ جلسه برای رسیدگی به وضعیت این کودکان تشکیل شده و در این جلسات سعی شده به مشکلات آنها ریشه‌یی توجه شود. مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در هر کشوری اشتغال کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است و در کشور ما نیز کار کمتر از ۱۵سالگی ممنوع است.

او گفت: زباله گردی از جمله مشاغل سخت و زیان‌آور است و به‌کارگیری افرادنوجوان و کودکان اکیدا ممنوع است، به همین دلیل در جلساتی برگزار شده که شهرداری، بهزیستی، وسایر سازمان‌های مرتبط... حضور داشتند، تصمیم گرفته شد که شهرداری به پیمانکاران خود اعلام کند که با افراد دارای صلاحیت قرارداد ببندد و از نوجوان زیر ۱۸سال و به ویژه کودکان زیر ۱۵سال در زباله‌گردی و تفکیک زباله استفاده نکند. پرنده گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان کار یا برای پیمانکاران شهرداری یا پیمانکاران واسط یا در کارگاهای اطراف تهران در تفکیک زباله به‌کارگیری شده‌اند لذا جلساتی گذاشتیم تا تدابیر لازم در این خصوص جهت پیشگیری از کار کودکان در زباله گردی به عمل ‌آید. او افزود: از طرفی کمیته حمایت اجتماعی مسوولیت شناسایی و حمایت معیشتی از آندسته از کودکان که به علت نیاز معیشتی مجبور به کار هستند، رسیدگی شود همچنین با کارفرمایانی که از کودکان در زباله گردی استفاده می‌کنند برخورد شود و فرصت شغلی در اختیار افراد بزرگسال خانواده قرار گیرد که البته تشکل‌های غیردولتی در این خصوص به‌خوبی عمل کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر