اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۲۴

ورود سالیانه بیش از ۵ میلیون پرونده به دستگاه قضا

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: قوه قضاییه جزئیات میزان پرونده‌ها و نوع آن را شفاف کند.

محمدعلی پورمختار در مورد ورود 16 میلیون پرونده به دستگاه قضایی در سال 96، گفت: مشخص نیست که در آمار اعلام شده برای پرونده‌های دستگاه قضایی مربوط به چه حوزه‌یی بوده یعنی حقوقی یا کیفری است یا اینکه در هر کدام از پرونده‌ها چه نوع دعاوی و شکایتی برای ارائه تحلیل درست مطرح کرد؛ به‌عنوان مثال اختلافات ملکی یا حقوقی، اقتصادی، خانوادگی و جرم و جنایت عامل افزایش پرونده‌ها بوده است، بنابراین قوه قضاییه درگام اول باید این مساله را با جزییات مورد ارزیابی قرار دهد. نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه قوه قضاییه در افزایش ورودی پرونده‌ها به این دستگاه نقشی ندارد، افزود: قوه قضاییه تنها مسوول رسیدگی به پرونده‌ها است، بنابراین حوادث و اتفاقات در جامعه درافزایش پرونده‌ها نقش مهمی دارد؛ به عنوان تصمیمات دولت درخصوص برخی مسائل و مشکلات اقتصادی در حوزه صدور چک سبب افزایش پرونده‌های اقتصادی در سیستم قضایی شده است، بنابراین دستگاه‌ها نیز باید در پیشگیری و درمان مشکلات جامعه برای جلوگیری از افزایش پرونده‌ها به دستگاه قضایی فعالیت کنند. او با بیان اینکه 16 میلیون پرونده در دستگاه قضایی آمار پرونده‌های در گردش است، به خانه ملت گفت: پرونده درگام اول وارد دادسرا شده و پس از آن برای بررسی بیشتر به دادگاه ارسال می‌شود، سپس دردادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ بنابراین این مورد یک پرونده بوده که بررسی‌ها نشان از 4 پرونده دارد، یا اینکه پرونده حقوقی دردادگاه، دادگاه تجدید نظرو دردیوان کشور مراحل بررسی خود را می‌گذراند؛ بنابراین متوسط 16 میلیون پرونده درگردش حدود 5میلیون پرونده ورودی به دستگاه قضایی می‌شود.

 شناسایی ۸۰ هزار همپوشانی بیمه ای

معاون بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی، از شناسایی ۸۰ هزار همپوشانی بیمه‌یی با صندوق‌های دیگر خبر داد و گفت: حذف این افراد در دستور کار قرار دارد.

محمدحسن زدا در مورد افرادی که علاوه بر بیمه تامین اجتماعی از بیمه‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند، گفت: مدتی است که عملیات شناسایی این افراد آغاز شده است و تاکنون مشخص شده که تعدادی از بیمه‌شدگان ما از دو نوع بیمه استفاده می‌کنند. او گفت: ۸۰ هزار همپوشانی بیمه‌یی میان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی با سایر صندوق‌های دیگر شناسایی شده که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم نسبت به خروج آنها از یکی از بیمه‌ها و رفع همپوشانی اقدام کنیم. معاون بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی به مهر گفت: هنوز به این افراد که همپوشانی بیمه‌یی آنها در سامانه آماری ما ثبت شده است اطلاعی نداده‌ایم و پس از شناسایی دقیق برای خارج شدن آنها اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. زدا با اشاره به اینکه بخشی از همپوشانی بیمه‌یی با صندوق روستاییان و عشایر است، گفت: به محض مشخص شدن صندوق‌های بیمه‌یی که این افراد علاوه بر تامین اجتماعی در آن عضویت دارند، به صندوق مربوطه اعلام خواهیم کرد. او همچنین در مورد آخرین اقدامات انجام شده در مورد بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: براساس اقدامات انجام شده تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شده‌اند که از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند اما در این حرفه مشغول به کار نیستند که سازمان تامین اجتماعی نسبت به حذف بیمه آنها اقدام کرده است.

رشد 500 درصدی کشف گمرکی تریاک در سال 1396

گمرک‌های سراسر کشور پارسال در 360 مورد بازرسی، 153 تن انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی و پیش‌ساز شناسایی کردند که تریاک و شیره آن به ترتیب با 496 و 511درصد در صدر کشف‌ها قرار داشت.

کشف انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی، روانگردان و پیش‌سازهای مواد مخدر در سال 1396 در مقایسه با سال پیش از آن 456درصد رشد کرد. پس از شیره تریاک با رشد 511درصد و تریاک با 496درصد، کشفیات اسید انیدرید استیک (اصلی‌ترین ماده پیش ساز برای تبدیل تریاک به هرویین) با 424درصد رشد در رده بعدی قرار گرفت. در مقایسه با سال 1395 کشف هیدروکلریک و سولفوریک (برای تولید شیشه) 342درصد، انواع قرص‌های مخدر 300درصد، شیشه 134درصد و بذر مادر شاهدانه 18درصد رشد کرد.

پارسال کشف هرویین 71درصد کم شد. همچنین 33 هزار و 680 لیتر استیل کلراید و 24 هزار و 104 لیتر اتیل متیل کتون کشف شد که در سال 1395 کشف این مواد صفر بود. براساس آمارهای گمرک، پارسال در مجموع 24 هزار و 104 لیتر متیل اتیل کتون، 33 هزار و 680 لیتر استیل کلراید، 29 هزار و 194 لیتر اسید هیدروکلریک، 45 هزار و 669 لیتر اسید انیدرید استیک، 650 کیلوگرم تریاک، 50کیلوگرم شیره تریاک، 157 هزار و 404 گرم هرویین و 75 هزار و 149 گرم شیشه کشف شد.

 

ارسال نظر