اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۵۲

استفاده از همه راه‌ها برای مقابله با خشونت علیه زنان

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده بر استفاده از همه راه‌های بازدارنده برای مقابله با خشونت علیه زنان و دختران تاکید کرد.

معصومه ابتکار پس از گفت‌وگوی تلفنی با سیددانیال محبی استاندار سیستان‌وبلوچستان بار دیگر بر آسیب‌های تاخیر در ارسال لایحه مقابله با خشونت علیه زنان تاکید کرد. ابتکار گفت: استاندار سیستان‌وبلوچستان بر لزوم رسیدگی کامل به موضوع تعرض در ایرانشهر تاکید دارد. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: از مجلس شورای اسلامی مجددا تقاضا دارم همچنین نسبت به درخواست دولت برای در اولویت قرار دادن لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اقدام کند. او با ابراز تاسف شدید از واقعه رخ داده در ایرانشهر، یکی از راه‌های مهم مقابله با این حوادث ناگوار و غیرقابل بخشش را حمایت از اورژانس‌های اجتماعی و ۱۲۳ دانست و افزود: همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست باتوجه به ضرورت رسیدگی فوری به خشونت‌ها و تعرضات و حمایت‌های اجتماعی و تخصصی روانشناسی از شهروندان آسیب‌دیده از اقدامات اورژانس‌های اجتماعی پشتیبانی کنند.

ابتکار یاد آور شد که ماه گذشته نامه‌یی به امضای وی و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت فرابخشی دولتی و غیر دولتی از ۱۲۳ برای مقابله با حوادث ضدانسانی به وزیر کشور نوشته شده است.

وزارت کشور به دنبال نامه دو عضو کابینه دولت دوازدهم، طی نامه‌یی از کلیه دستگاه‌های ذی‌مدخل استانی به ویژه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست امر مهم حمایت از اقدامات اورژانس اجتماعی را مدنظر قرار دهند.

رایزنی برای ورود اهدای خون به اورژانس ۱۱۵

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: باید براساس پروتکل اتحادیه اروپا، به سمت ورود اهدای خون به اورژانس پیش بیمارستانی حرکت کنیم.

علی‌اکبر پورفتح‌الله با تاکید بر اینکه اهدای خون باید در کشور به یک فرهنگ عامه تبدیل شود، گفت: باید تلاش شود با ایجاد گروه‌های اهداکنندگان خون، این سنت حسنه به یک حرکت اجتماعی در کشور تبدیل شود. پورفتح‌الله با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی حول مشارکت‌های اجتماعی متمرکز است، گفت: باید جهت اهدای داوطلبانه و ایثارگرانه فرآورده‌های خونی به سمت اهداکنندگان مستمر خون حرکت کنیم. وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این موفقیت باید در ابتدا محیط را ساخت، گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی بحث اهدای خون از سازمان‌های انتقال خون گرفته و به شوراهای شهر محول شده است و سازمان‌های انتقال خون تنها در پروسه آزمایشگاهی و تولید فرآورده‌های خون فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه سوانح رانندگی در ایران سالانه جان ۲۰ هزار هموطن را می‌گیرد، تصریح کرد: باید به ورود اهدای خون به اورژانس پیش بیمارستانی فکر کنیم تا بتوانیم بلافاصله پس از سانحه، جریان خون را برقرار و جان هموطنان را نجات دهیم. پورفتح‌الله با بیان اینکه رایزنی‌های اولیه در این خصوص انجام شده است، اظهار کرد: باید براساس پروتکلی که در این خصوص در اتحادیه اروپا وجود دارد، حرکت کنیم و با ورود اهدای خون به اورژانس پیش بیمارستانی به این مهم بپردازیم.

«سمن»‌ها بازیچه قرار نگیرند

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست بهره‌مندی از پتانسیل سازمان‌های مردم‌نهاد برای اجرایی شدن سیاست‌های زیست‌محیطی در بطن جامعه و ترویج آن را یک روزنه امید دانست و گفت: سمن‌ها باید هوشیار باشند که بازیچه اغراض سیاسی قرار نگیرند.

عیسی کلانتری در نشست با برخی اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خراسان‌رضوی افزود: مسوولان را باید توجیه کنیم که دست از رفتارهای غیرمتوازن و غیرپایدار بردارند همچنین مردم را توجیه به حفظ محیط‌زیست کنیم. در همین جهت دستور داده‌ایم از اول امسال هیچ صنعت آب‌بری در کشور ایجاد نشود.

او در ادامه گفت: در دنیا تلاش می‌شود محیط‌زیست در چارچوب توسعه پایدار حفظ شود اما در کشور ما متاسفانه توسعه صنعتی و زیربنایی موجب آسیب دیدن به محیط‌زیست می‌شود. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز پدیده ریزگردها و آلودگی هوا در استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: برخی اقدامات در انتقال آب برای افزایش تولید موجب ایجاد مشکلاتی ازجمله خشک شدن تالاب‌ها شده که نتیجه آن وجود ریزگردها با منشا داخلی است. مشکل آلودگی مربوط به همه کلان‌شهرهای جهان است و خوشبختانه وزارت نفت در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده و امید است با راه‌اندازی شرکت ستاره خلیج‌فارس، سوخت‌های فسیلی کشور استاندارهای لازم بین‌المللی را داشته باشد و آلودگی هوای کلان‌شهرها کاهش یابد.

او ادامه داد: ریزگردهای استان خراسان‌رضوی منشا داخلی و خارجی دارد. سازمان جنگل‌ها در راستای بهبود بسیاری از ریزگردهای داخلی، اقداماتی را آغاز کرده است اما متاسفانه در مورد ریزگردهایی که منشا خارجی از ترکمنستان و افغانستان دارد، نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت کار خاصی انجام دهیم. کلانتری افزود: توسعه فضای سبز، نیازمند آب است و در خراسان‌رضوی بیش از سه‌برابر استانداردهای بین‌المللی از آب استفاده می‌شود بنابراین توسعه فضای سبز در بلندمدت منجر به تخریب محیط‌زیست می‌شود. معاون رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره صدور مجوز شکار در چند استان گفت: متعادل ‌کردن جمعیت حیوانات یکی از اهداف محیط‌زیست است. زمانی که در یک زیست بوم، تعداد وحوش بیش از ظرفیت مرتع باشد، علاوه بر تخریب‌هایی که به همراه دارد، به دلیل عدم تناسب جمعیت حیوانات نر با ماده، تعادل گله‌های وحوش به‌هم می‌خورد.

 

ارسال نظر