اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۷۶

۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تعداد سالمندان کشور

عضو هیات‌رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس تعداد سالمندان کشور را ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برشمرد و بر ضرورت ارائه لایحه جامع حمایت از سالمندان به مجلس تاکید کرد.

روح‌الله بابایی صالح تعداد سالمندان کشور را 7میلیون و 300 هزار نفر برشمرد و گفت: تعداد سالمندان روز به روز در حال افزایش است بنابراین نیاز است برنامه‌ریزی مناسب برای تمرکز بر نیازهای آنها در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته و زیرساخت‌های لازم فراهم شود البته امکانات فعلی تاحدودی نیازهای این قشر را رفع می‌کند اما به‌طور قطع باتوجه به افزایش تعداد سالمندان این امکانات به هیچ‌وجه جوابگو نخواهد بود. نماینده بویین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه شرایط مشارکت سالمندان در جامعه باید فراهم شود، افزود: شرایط برای حمایت از سالمندان فراهم نیست به‌گونه‌یی که بخش زیادی از آنان از لحاظ اقتصادی به اطرافیان خود وابسته بوده و بخشی نیز تحت پوشش هیچ بیمه‌یی نیستند از سویی درصدی از آنان نیز بیکار بوده و حقوق بازنشستگی ندارند.

او ارائه خدمات توانبخشی مناسب و مراقبت در منزل را از نیازهای اساسی زندگی سالمندان دانست و ادامه داد: بیماری‌های مفصلی، مشکلات کلیوی و عروقی از بیماری‌های رایج در این دوران بوده این در حالی است بخش زیادی از سالمندان تحت پوشش بیمه قرار ندارند و درمان آنها بدون بیمه پایه و تکمیلی به راحتی امکان‌پذیر نیست. این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از عدم مناسب‌سازی معابر شهری برای تردد سالمندان، اظهار کرد: متاسفانه زیرساخت‌های شهری مانند خیابان‌ها، اماکن عمومی، پارک‌ها و همچنین مترو و اتوبوس‌ها نه تنها مناسب تردد سالمندان نیست بلکه برای تردد معلولان و جانبازان هم مناسب‌سازی نشده و مسوولان شهری به این مقوله مهم توجه نکرده‌اند در واقع وضعیت معابر و فضاهای شهری به‌گونه‌یی باعث خانه‌نشین شدن سالمندان شده است.

بازرسی از زندان‌ها خروجی قابل‌قبولی نداشت

عضو هیات‌رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: شرایط قابل‌قبولی در زندان‌های کشور وجود ندارد. یحیی کمالی‌پور با اشاره به اینکه سیستم‌های نظارتی در کشور ما با مشکلات عدیده روبه‌رو است، به خانه ملت گفت: به‌طور معمول خروجی بازرسی‌ها و مراقبت‌ها دراین حوزه خیلی مثبت و مطلوب نیست، بنابراین باید دید نگاه بازرسان از زندان‌ها به چه نوعی است؛ یعنی بازرسی‌ها فقط برای ادای تکلیف و وظیفه بوده یا اینکه از بازرسی‌ها تنها گزارشی به دستگاه قضایی ارائه می‌شود، البته در اینکه بازرسی‌هایی از زندان‌ها انجام شود هیچ شکی وجود ندارد. نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازرسی‌ها و گزارش‌ها خروجی مثبتی درجهت بهتر شدن رویکرد مسائل ومشکلات نداشته است، افزود: اینکه چرا این بازرسی‌ها به نتیجه مطلوب درحل مشکلات زندان‌ها نداشته ریشه درعلل و دلایل مختلفی دارد که باید به نوع بازرسی‌ها و افراد بازرس توجه کرد؛ بنابراین خروجی قابل قبولی تاکنون از بازرسی‌ها از زندان‌ها مشاهده نشده است.

او با تاکید براینکه درحال حاضر زندان‌ها دارای مشکلات بسیاری هستند، اظهار کرد: اگر دستگاه قضایی به این مسائل آگاه بوده و درجهت حل مشکلات اقدام قابل قبولی انجام نداده است باید نسبت به این مشکلات پاسخگو باشد، زیرا بازرسی و ارائه گزارش‌های مقطعی به مسوولان دستگاه قضایی خیلی در حل مشکلات زندان‌ها تاثیر ندارد؛ متاسفانه مشکلات زندان‌ها روز به روز درحال افزایش بوده و میزان آن نسبت به سالیان گذشته کاهش نداشته است.

سکوت محیط‌زیست درمقابل سدهای بدون مجوز

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: طبق قانون برای سد‌سازی‌ها درصورت عدم مجوز لازم از سوی محیط‌زیست نمی‌توان هیچ فعالیتی را آغاز کرد. عباس پاپی‌زاده با اشاره به اظهارات رییس سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه شرایط تالاب‌های کشور قابل‌قبول نیست، گفت: سازمان محیط‌زیست به‌عنوان دستگاه متولی مسوول نظارت بر وضعیت تالاب‌ها و حفظ شرایط عادی آنها است، بنابراین دستگاه ذی ربط برای اعمال فشار بردستگاه‌ها برای جلوگیری از مصرف آب تغذیه‌کننده تالاب‌ها سازمان محیط زیست است؛ اما متاسفانه درسدسازی‌ها یا محیط زیست مجوز لازم را صادرکرده یا اینکه درمقابل اقدامات خلاف قانون سکوت کرده است. نماینده دزفول درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از شرایط فعلی دریاچه ارومیه و تالاب‌های کشور، افزود: متاسفانه میزان آب بسیاری درحال حاضر پشت سدهای ورودی به دریاچه ارومیه انباشته شده که درحوزه کشاورزی مصرف می‌شود، متاسفانه وزارت نیرو حقابه مورد نیاز تالاب‌ها را اختصاص نداده و سازمان محیط‌زیست هم این مساله را پیگیری نمی‌کند او با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست با چه هدف و اساسی تشکیل شده است، به خانه ملت گفت: اگر قرار است مواضع سازمان محیط زیست دربحث سدسازی و مدیریت مصرف منابع آبی رعایت نشود، چرا این سازمان تشکیل شده و افراد بسیاری را به عنوان نیرو با بودجه‌های آنچنانی در تشکیلات خود استخدام کرده است؛ اینکه گفته می‌شود محیط‌زیست درپیگیری برخی مسائل قدرت لازم را ندارد به هیچ عنوان سیاست قابل‌قبولی نیست، بنابراین شرایط فعلی تالاب‌های کشور ناشی از ضعف سازمان محیط‌زیست است. پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه ضعف سازمان محیط‌زیست دراحیای تالاب‌ها بارها ثابت شده است، گفت: در قانون حدود و اختیارات سازمان محیط‌زیست درحوزه تالاب‌ها مشخص شده است، بنابراین در قانون آمده است که برای سد‌سازی‌ها درصورت عدم مجوز لازم ازسوی محیط‌زیست نمی‌توان هیچ فعالیتی را آغاز کرد؛ اما چطور ممکن است که برای ساخت سدی که اقلیم یک منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد سازمان محیط‌زیست سکوت می‌کند.

 

 

ارسال نظر