اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۴۴

زمان حضور کودکان در شیرخوارگاه‌‌ها کاهش یافت

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از کاهش میانگین زمان حضور کودکان بی‌سرپرست در شیرخوارگاه‌ها به ۱۲روز خبر داد.

احمد خاکی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰۱ کودک از شیرخوارگاه‌ها خارج شده‌اند، گفت: ۳۸۳ نفر از این تعداد کودک از شیرخوارگاه‌ها یا به خانواده‌های زیستی خودشان یا به مراکز شبه خانواده واگذار شده‌ و از شیرخوارگاه خارج شده‌اند.

او با اعلام اینکه میانگین حضور کودکان در شیرخوارگاه‌ها به ۱۲روز رسیده است، افزود: این درحالی است که در گذشته زمان نگهداری کودکان در شیرخوارگاه‌ها به ۶ماه یا حتی بیشتر نیز می‌رسید. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در مورد نسبت جنسی پذیرش فرزندخواندگی کودکان نیز به ایسنا گفت: تا پایان سال گذشته نسبت پذیرش کودکان پسر نسبت به دختران ۶۰ به ۴۰ بوده است که این مساله برعکس سال‌های پیش از آن است. خاکی با اشاره به تلاش سازمان بهزیستی برای تسهیل شرایط فرآیند فرزندخواندگی تصریح کرد: سازمان بهزیستی تلاش کرده است، فرآیند فرزندخواندگی را تسهیل کند و قوه قضاییه نیز تعامل و همکاری بسیار خوبی در این زمینه با سازمان بهزیستی داشته است به‌طوری که حتی توانسته‌ایم یک‌روزه نیز از دادگاه «رای» برای واگذاری کودکی دریافت کنیم. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف سازمان بهزیستی کوچک کردن ابعاد شبه خانواده است تا تعداد فرزندان حاضر در این مراکز مانند ظرفیت یک خانواده واقعی شود، گفت: پیش از این میانگین ظرفیت حضور بچه‌ها در این مراکز 24نفر بود که الان به حدود 15نفر رسیده است. خاکی با اشاره به اینکه ممکن است در تهران مرکزی با ظرفیت چهار نفر یا مرکزی با ظرفیت 40 نفر فعال باشد، اظهار کرد: تلاش ما این است که به صورت میانگین تعداد بچه‌ها در تمام مراکز شبه‌خانواده به حداقل برسد؛ چراکه می‌دانیم هرچه تعداد این کودکان کمتر باشد، خدمات‌رسانی به آنها آسان‌تر انجام می‌شود. از سوی دیگر مساله انسانیت، رشد اخلاقی، هوش هیجانی و از همه مهم‌تر مسائل اجتماعی از جمله موضوعاتی هستند که باید به درستی در بچه‌ها شکل بگیرد؛ به همین دلیل باید تعداد این فرزندان در مراکز شبه خانواده کمتر باشد. او با اشاره به اقدام سازمان بهزیستی در ارتقای کیفیت ارائه شده در مراکز شبه خانواده اظهار کرد: در مدت اخیر سازمان بهزیستی به دنبال استانداردسازی مراکز شبه خانواده بوده است. دستورالعمل این فرآیند نوشته شده و موفق شدیم در این زمینه حرکت کنیم. همه مراکز شبه خانواده‌یی که در طول یک سال و نیم اخیر افتتاح شده است با ظرفیت حداکثری 10 نفر بوده‌اند. اگرچه نگاه ما مرکززدایی است اما برنامه داریم مراکز شبه خانواده را در مناطق مختلف افتتاح کنیم تا تعداد فرزندان در این مراکز کاهش یابد.

فرآیند حذف دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌ها

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران ضمن اعلام راهکارهای در نظر گرفته شده برای کنترل هزینه‌ها در سال جاری، در عین حال فرآیند حذف دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های تهران را تشریح کرد.

کوروش فرزین درباره راهکارهای پیش روی این سازمان برای کنترل هزینه‌ها در سال جاری به ایسنا گفت: وقتی بودجه محدودیت داشته باشد، یا باید خدمتی از بسته خارج شود یا فرانشیز آن افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر هیچ سیاستی مبنی بر خروج خدمتی از بسته یا افزایش فرانشیز آنها در سیستم دولتی، بیمه سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستور کار نیست؛ چراکه معتقدیم در مرحله اول باید مدیریت منابع داشته باشیم که بتوانیم هزینه‌ها را کنترل کنیم تا به این ترتیب مردم دچار سختی نشوند و خدمات‌شان کاهش پیدا نکند.

او ادامه داد: از طرفی هم تدوین بسته خدمات پایه جزو وظایف سازمان بیمه سلامت نیست. تصمیم درباره بزرگ شدن یا محدود شدن بسته خدمتی، خارج از تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر است و شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت به عنوان پیشنهاد‌دهنده در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. راه‌های مختلفی برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها در مراکز درمانی وجود دارد. برای مثال ممکن است بعضی از خدمات غیراورژانسی وارد لیست انتظار شوند، اما آخرین خط آن محدودیت در بسته خدمت یا افزایش فرانشیز است. وی در ادامه با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه و دولت باید تمهیدی برای افزایش تعرفه‌ها و بودجه آن در بیمه سلامت داشته باشد، تصریح کرد: رشد تعرفه‌ها همیشه وجود داشته و امسال هم قرار بود بار مالی ناشی از آن دیده شود. البته فعلا برنامه‌هایی که برای سال ۹۷ داریم عملیاتی نشده است، اما سهم رشد تعرفه‌ها از هزینه‌ها طی سال قابل رصد است و بار مالی ناشی از آن کاملا قابل محاسبه است.

فرزین همچنین با اشاره به اجرای آزمایشی سامانه استحقاق سنجی در برخی بیمارستان‌های کشور تصریح کرد: این طرح از اواخر سال گذشته شروع شد و پیش از آن نیز در برخی بیمارستان‌ها اجرا شده بود. استحقاق‌سنجی ابتدای مسیری است که در انتها به تبادل الکترونیک اسناد، حذف دفترچه و نسخه الکترونیک منتهی می‌شود. در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌های کشور مجهز به سامانه ثبت خدمات بیمارستانی هستند. قابلیت اتصال این سامانه نیز به سامانه‌های سازمان فراهم شده است.

او افزود: این سامانه کمک می‌کند، متوجه شویم آیا فرد تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد؟ مرکز ارائه‌دهنده خدمت با ما قرارداد دارد ؟ و خدمتی که قرار است به بیمار ارائه شود، مورد تعهد ما قرار گرفته یا خیر؟ فعلا در فاز اول پوشش بیمه‌یی فرد با اعلام کد ملی کنترل می‌شود. در فازهای بعدی می‌توان مشخص کرد که آیا این خدمت قابل ارائه به فرد است یا خیر. در تهران نیز بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان نخستین بیمارستان قرار است انتخاب شود.

 

ارسال نظر