وزارت نیرو حق‌ دریاچه ارومیه را نمی‌دهد

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۱:۲۳:۳۴
کد خبر: ۱۲۳۱۷۹

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد شدید از وزارت نیرو به دلیل خودداری این وزارتخانه از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه اظهار کرد: جدول وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که آب سدها سرریز شده، با این وجود وزارت نیرو از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری کرده است.

مسعود تجریشی با اشاره به مکاتبات متعدد ستاد احیای دریاچه ارومیه با وزارت نیرو مبنی بر ضرورت اختصاص سهم آبی دریاچه ارومیه گفت: طبق قانون نیاز دریاچه ارومیه اولویت دوم منطقه بعد از شرب است اما وزارت نیرو نیاز زیست محیطی دریاچه را حتی در اولویت آخر هم قرار نداده است.

او با بیان اینکه در ابتدای هر سال آبی نیازهای پایین‌دست سدها مشخص می‌شود، گفت: اگر براساس نیازهای موجود، وزارت نیرو بخواهد منحنی بهره‌برداری سدها را از ابتدای سال آبی طراحی کند، اول مصارف کشاورزی و بعد سایر مصارف را تعیین می‌کند این درحالی است که براساس قوانین موجود اولویت اول شرب سپس نیاز زیست محیطی و در آخر کشاورزی است. این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به روند تعیین سهم آبی هر یک از بخش‌ها ازجمله کشاورزی و محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ایسنا گفت: در منطقه آذربایجان و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نزدیک به ۹۰درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است. برای مثال اگر 5 میلیارد مترمکعب آب داشته باشیم 4.5میلیارد مترمکعب آن برای کشاورزی و ۵۰۰ میلیون مترمکعب به حوزه شرب و صنعت اختصاص می‌یابد.

تجریشی در ادامه گفت: در ابتدای سال آبی جاری (۹6-۹7) براساس تجربیات گذشته و پیش‌بینی‌ وضعیت آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وزارت نیرو اعلام کردیم، وضعیت آوردهای امسال خوب خواهد بود و حتما باید در اسفند و فروردین ‌ماه آب سدها را به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی کنیم اما متاسفانه وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه داشت و از ورود آن به دریاچه ارومیه جلوگیری کرد.

او در پاسخ به این پرسش که اجتناب وزارت نیرو از تخصیص حقابه دریاچه ارومیه به چه دلیل بوده است، گفت: وزارت نیرو از ترس اینکه برای فصل تابستان آب کافی نداشته باشد از ورود آب به دریاچه ارومیه ممانعت کرد. همین تصمیم نشان می‌دهد که بهره‌برداری منابع آب در کشور ما علمی نیست. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات متعدد با وزارت نیرو مبنی بر ضرورت رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه این وزارتخانه به بهانه‌های مختلف و از ترس اینکه نکند در تابستان نیاز به آب داشته باشد از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری کرد درحالی که جدول و اینفوگرافی وضعیت ذخایر سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به خوبی نشان می‌دهد که سدها سرریز شده است.

 

 

ارسال نظر