اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۱۰۲

مانع اجرای قانون تعرفه‌های پرستاری چیست؟

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با یادآوری اینکه اتفاق نظر معاونت پرستاری و نظام پرستاری راهگشای وضعیت کنونی قانون تعرفه‌های خدمات پرستاری است از بی‌توجهی به اجرای برنامه ششم توسعه به عنوان عامل اصلی ایجاد این مشکل یاد کرد.

حیدرعلی عابدی در مورد علل نارضایتی پرستاران که موجب افزایش مهاجرت آنها به سایر کشورها شده است، گفت: این معضل به دلیل وضعیت قانون تعرفه خدمات پرستاری ایجاد شده که 11سال قبل به تصویب رسید اما تاکنون اجرا نشده است، چراکه هنوز تعرفه‌ها به سیستم شورای عالی بیمه وارد نشده و مورد تصویب قرار نگرفته است. نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در برنامه ششم توسعه نیز به این مهم تاکید شد که باید تعرفه‌های خدمات پرستاری اجرا شود، ضمن اینکه باید در لایحه بودجه 97 هم آورده می‌شد، بنابراین عامل اصلی کندی این روند به این برمی‌گردد که وزارت بهداشت بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه بدان مکلف شده بود، اجرای تعرفه خدمات پرستاری را در لایحه بودجه 96 پیش‌بینی نکرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در بیان یکی دیگر از علل عدم اجرای قانون تعرفه‌های خدمات پرستاری به خانه‌ملت گفت: اجرای تعرفه‌های خدمات پرستاری هنوز در بخش خصوصی فعال نشده و تعرفه‌ها به‌روز نشده است تا مورد استفاده قرار بگیرد، از سوی دیگر متاسفانه در این زمینه بین فعالیت‌های پرستاران در سطح جامعه، بخش خصوصی و بخش دولتی یک خلط مبحثی ایجاد شده است که اگر بتوانیم این بخش‌ها را از هم تفکیک کنیم شاید بتوانیم به نتیجه برسیم.

آموزش‌و‌پرورش:

تجاوزی صورت نگرفته است

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران با اعلام جزئیات جدید از پرونده آزار دانش‌آموزان در مدرسه غرب تهران تاکید کرد که هیچ‌گونه تعرض و تجاوزی به دانش‌آموزان صورت نگرفته است.

ناصر کوهستانی با اشاره به آخرین جزئیات از پرونده آزار دانش‌آموزان در مدرسه غرب تهران به ایلنا گفت: تا این مرحله بر مبنای تحقیقاتی که روی آن تعداد از دانش‌آموزان معترض انجام داده‌ایم، هیچ‌گونه تعرض و تجاوزی صورت نگرفته است. همان‌طور که اولیا گفته‌اند؛ واقعا این‌طور نبوده، اما بهتر است مراجع قضایی به‌طور رسمی اعلام کنند تا فضا چند حرفی نشود.

او ادامه داد: در حال حاضر پرونده به‌طور قانونی پیگیری می‌شود، ولی آنچه مربوط به ما در آموزش و پرورش می‌شود، این است که فضای آرامی را در مدرسه و زمان امتحانات با روانکاوی و مشاوره برای خانواده‌ها و دانش‌آموزانی که احساس می‌کنیم در این بخش آسیب دیده‌اند به‌طور گسترده‌یی انجام دهیم. کوهستانی افزود: از همان روز اول تیم نظارتی منطقه در مدرسه حضور داشت و امتحانات را یکی پس از دیگری برگزار می‌کند. ضمن اینکه یک سرپرست را جایگزین مدیر مدرسه کرده‌ایم. ضمن اینکه ما بعد از امتحانات بلافاصله نتایج امتحان دانش‌آموزان را ارائه می‌دهیم. او اظهار کرد: برای بسته شدن مدرسه باید منتظر حکمی بمانیم که شورای نظارت و نهادهای قانونی آموزش و پرورشی باید صادر کنند. هر حکمی صادر شود ما آن را انجام می‌دهیم و اگر حکم بر بسته شدن مدرسه باشد، دانش‌آموزان را به فضاهای آموزشی دیگری منتقل می‌کنیم که تدارکش را دیده‌ایم. او تاکید کرد: پرونده در شعبه مجتمع ارشاد با سرعت خوبی روندش را طی می‌کند و اقدامات قضایی در حال انجام است. ما هم از طرف آموزش و پرورش در این مدرسه یک تیم روانکاو و روانشناس گذاشته‌ایم که روی خانواده‌ها و دانش‌آموزان کار می‌کنند. ما نباید در خصوص مسائل تعرض و تجاوز پیش‌داوری کنیم.

هزینه ماهانه ۱۸۰ میلیاردی بیمه سلامت در تهران

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به جمعیت ۲میلیون و ۹۰۰هزار نفری بیمه‌شدگان این سازمان بیمه‌گر در پایتخت، شرایط عضویت در صندوق بیمه ایرانیان را تشریح کرد. کوروش فرزین درباره وضعیت پوشش بیمه سلامت در استان تهران توضیح داد و گفت: در حال حاضر حدود ۲میلیون و ۹۰۰هزار نفر در سطح استان تهران تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این تعداد حدود یک‌میلیون و۵۰۰هزار نفر عضو صندوق بیمه همگانی رایگان هستند. صندوق کارکنان دولت نیز در این استان نسبت به استان‌های دیگر حجم بیشتری دارد و جمعیت آن به حدود ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد. حدود ۲۹۰هزار نفر نیز تحت پوشش صندوق روستایی و ۱۱۴هزار نفر تحت پوشش صندوق سایر اقشار قرار دارند. او با اشاره به ابلاغیه سال گذشته سازمان بیمه سلامت درباره بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی رایگان در سراسر کشور به ایسنا گفت: از آبان ماه سال گذشته بر اساس مصوبه بودجه سال ۹۶، بیمه‌شدگان رایگان باید از سیستم دولتی خدمت دریافت کنند و نمی‌توانند از مراکز خصوصی طرف قرارداد استفاده کنند و تنها زمانی که سیستم دولتی نتواند خدمت ارائه دهد، با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه، مجوز ارائه خدمت در مراکز خصوصی را نیز به این دسته از بیمه‌شدگان خواهیم داشت. مدیرکل بیمه سلامت استان تهران در توضیح چرایی محدودیت ایجاد شده برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان رایگان در مراکز خصوصی گفت: سطح دسترسی به این مراکز باعث می‌شد هزینه‌ها به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند.

 

ارسال نظر