اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۲۸

تمایل مجرمان به کلاهبرداری اینترنتی

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه افتتاح حساب با مدارک مفقودی بالاترین آمار جرایم اینترنتی را دارد، گفت: طی تحقیقات انجام شده و آمارهای به دست آمده، مجرمان تمایل بیشتری به کلاهبرداری‌های اینترنتی دارند. سردار محمدرضا مقیمی به آمار کشفیات کلاهبرداری و جعل اسناد دولتی اشاره کرد و به ایلنا گفت: آمارها نشان‌دهنده این است که مجرمان تمایل بیشتری به کلاهبرداری‌های اینترنتی دارند. او با اشاره به روش‌های کلاهبرداری اینترنتی ادامه داد: در بین کلاهبرداری‌های اینترنتی موضوع افتتاح حساب با مدارک مفقودی و کارت به کارت به بهانه برنده شدن در مسابقات مختلف در صدر کلاهبرداری‌های اینترنتی قرار دارد. مقیمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود سارقان اینترنتی موفق شوند، طمع بیش از حد است، گفت: رسانه‌ها باید در این خصوص هشدارهای لازم را به مردم بدهند، چرا که سارقان با بهانه‌های مختلف به دنبال اخاذی از آنها هستند.

هشدار نسبت به مصرف خودسرانه «ریتالین»

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه ریتالین گفت: مطالعات در داخل کشور نشان می‌‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می‌‌دهد.

ایرج حریرچی با اشاره به افزایش مصرف قرص ریتالین در میان برخی دانش‌آموزان و دانشجویان با آغاز فصل امتحانات گفت: ریتالین داروی محرکی از خانواده مواد آمفتامینی و نام ژنریک این دارو متیل‌فنیدیت است. باید توجه کرد که ریتالین در درمان بیماری بیش فعالی و کم توجهی کودکان و نوجوانان به‌کار می‌رود و دارویی است که توسط نوجوانان و جوانان به ویژه محصلان و دانشجویان در شب‌‌های امتحان و به‌طور عمده جهت بهبود تمرکز و کاهش خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، فروش این دارو در زمان برگزاری امتحانات تا ۵۰درصد افزایش می‌یابد به ایسنا گفت: یکی از علل شیوع قابل توجه مصرف این دارو عدم اطلاع از عوارض جانبی آن است. عوارضی از قبیل تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و جوش‌های پوست و در مواردی بروز حالت‌های روان‌پریشی است. عوارض مصرف طولانی مدت ریتالین یا مقدار زیاد و خود سرانه آن می‌تواند از این هم خطرناک‌تر باشد و حتی موجب مرگ در نوجوانان و جوانان می‌شود. از طرفی ریتالین در موارد مصرف خودسرانه، پتانسیل بالای اعتیادآوری دارد.

حریرچی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که مصرف همزمان ریتالین با الکل می‌تواند عوارض جانبی ناشی از مصرف آن را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد و شانس مرگ ناشی از مصرف آن را افزایش می‌دهد، افزود: فروش ریتالین برای درمان اختلال بیش فعالی و کم توجهی و به‌طور کلی مصارف پزشکی، با نسخه پزشک است و معمولا در داروخانه‌های منتخب و با تشکیل پرونده به بیمار ارائه می‌شود. اما متاسفانه همچون بعضی از داروهای دیگر که قابلیت سوء‌مصرف دارند، از تعداد معدودی داروخانه‌ها نشت کرده و به ویژه در فصول برگزاری امتحانات به دلیل افزایش تقاضا، در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: مطالعات در داخل کشور نشان می‌‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می‌‌دهد.

واگذاری بیمارستان‌های نیمه کاره به بخش خصوصی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه وزارت بهداشت حجم زیادی از بدنه دولت را در بر گرفته است، استقلال بیمارستان‌ها را منوط به اداره آنها در قالب هیات امنایی دانست. منوچهر جمالی‌سوسفی تعبیری از استقلال بیمارستان‌ها به خانه ملت گفت: همه معتقد هستند که دولت باید بدنه خود را کوچک کند، از طرفی هم پروژه‌های نیمه‌کاره فراوان دارد، ضمن اینکه اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه‌ها را هم ندارد، بنابراین راهی جز واگذاری باقی نمی‌ماند تا از این طریق بیمارستان‌های نیمه‌کاره در چرخه ارائه خدمات قرار بگیرند. نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط باید بیمارستان‌های نیمه کاره را به بخش خصوصی واگذار کنند تا هم آنها را تکمیل کرده و هم بتوانند کادر مورد نیاز خود را با بودجه بخش خصوصی تکمیل کنند و هم مردم در شرایط بهتری به خدمات ارائه شده در حوزه درمان دسترسی داشته باشند. او تاکید کرد: اگر بیمارستان‌ها واگذار شوند قطعا هم وزارت بهداشت می‌تواند بر روند ارائه خدمات حوزه درمان نظارت داشته باشد و هم بدنه دولت گسترده‌تر نمی‌شود، کما اینکه در شرایط کنونی تعداد زیادی از بیمارستان‌های کشور به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند و به صورت مستقل تصمیم می‌گیرند و برنامه‌هایی که مد نظر دارند را اجرا می‌کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: هم‌اکنون اکثر بیمارستان‌های دولتی بدهکار هستند و در پی مشکلات مالی به دلیل عدم تامین مطالباتی که دارند با مشکلات عدیده‌یی مواجه هستند، چرا که هم بخش گسترده‌یی از بدنه دولت توسط وزارت بهداشت اشغال شده که نیروی انسانی زیادی را تحت پوشش دولت قرار داده اما به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توانند پاسخگوی نیازهایشان باشند، ضمن اینکه درآمد بیمارستان‌ها نیز نمی‌تواند تامین‌کننده دستمزد آنها باشد.

 

 

ارسال نظر