اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۷۶

مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه روزانه بالغ بر ۲۰میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.

محمدحسین قربانی با یادآوری هفته ملی بدون دخانیات با انتقاد از اینکه عزمی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، گفت: متاسفانه مصرف سیگار و قلیان در کشور و میان بانوان افزایش یافته و از سویی در میان سنین زیر 18سال نیز رشد زیادی داشته و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، نبود تفریحات سالم و ناهنجاری‌های اجتماعی را در گرایش نوجوانان، جوانان و بانوان به سمت مصرف دخانیات موثر دانست و به خانه ملت گفت: دخانیات دروازه ورود مواد مخدر بوده و یکی از مولفه‌های افزایش مصرف دخانیات دسترسی آسان آن است. او اخذ مالیات و اعمال آن بر خرده‌فروشی را راهکار پیشگیری از مصرف دخانیات دانست و ادامه داد: نمی‌توان افراد را از مصرف دخانیات منع کرد اما باید به گونه‌یی عمل کرد که هر فردی هزینه دخانیات را خود بپردازد نه اینکه از جیب مردم پرداخت شود. این نماینده مجلس دهم با انتقاد از اینکه 3 نفر از 4 نفری که به علت بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می‌کنند مصرف‌کنندگان مواد دخانی هستند، تصریح کرد: متاسفانه روزانه بالغ بر 20میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌شود. قربانی با انتقاد از اینکه سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، گفت: اغلب سیگارها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود درحالی که هیچ گونه اطلاعات و شناسنامه‌یی نداشته و از سویی مالیات و ارزش افزوده‌یی نیز پرداخت نمی‌شود و تمامی منافع آن به جیب قاچاقچیان خارج از مرز می‌رود.

جعل سند راهکار فعلی حذف «طلاق» از شناسنامه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخی افراد برای حذف عنوان طلاق از شناسنامه متوسل به کارهای غیرقانونی و غیرمنطقی می‌شوند.

سلمان خدادادی درباره برخی انتقادها نسبت به حذف طلاق از شناسنامه و اینکه در این مساله نوعی فریبکاری وجود دارد، گفت: درحال حاضر با توجه به بالا بودن آمار جدایی‌ها، طلاق به نوعی اثر روانی روی افراد دارد، برخی با طرح ایرادهایی مطرح می‌کنند که حذف طلاق نوعی فریبکاری بوده و مطلقه بودن فرد پس از ازدواج مجدد مشخص می‌شود؛ این درحالی است که چنین دیدگاهی نوعی سطحی‌نگری است. نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مطلقه بودن یا نبودن یک فرد در زمان ازدواج با استعلام از مراکز ذی‌ربط قابل تشخیص است، افزود: می‌توان از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق این موضوع را رصد کرد بنابراین حذف طلاق کتمان‌کاری با هدف مخفی کردن طلاق از شناسنامه فرد نیست؛ اما باید دقت کرد که با حذف طلاق از شناسنامه می‌توان آثار روانی حاصل از یک ازدواج ناموفق را کاهش داد. او اظهار کرد: متاسفانه افراد بسیاری پس از جدایی و طلاق از فرد مقابل خود دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند که همین مشکل رغبت آنها به ازدواج مجدد را هم کاهش می‌دهد بنابراین باید کاری کرد که مشکلات روحی و روانی حاصل از یک ازدواج ناموفق کاهش پیدا کند؛ متاسفانه این طرح یعنی حذف طلاق از شناسنامه به دلیل برخی انتقادها و جوسازی به مجلس ارسال نشد اما در صورت تصویب قانونی اقدام قابل قبولی در کاهش مشکلات روحی و روانی پس از طلاق انجام می‌شود. خدادادی با اشاره به اینکه برخی افراد برای حذف عنوان طلاق از شناسنامه متوسل به کارهای غیرقانونی و غیرمنطقی می‌شوند، گفت: به طوری که یا جعل سند کرده یا اینکه عنوان طلاق را با پرداخت رشوه به نوعی از شناسنامه فرد پاک می‌کنند بنابراین این روش بهتر است یا اینکه قانونی عنوان طلاق از شناسنامه پاک شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مشکلات ناشی از وجود طلاق در شناسنامه به طور حتم بیش از حذف آن است، افزود: نمی‌توان به استناد برخی مسائل و اظهارات منتقدان نسبت به وجود یا حذف یک مساله مانند طلاق از شناسنامه نظر کلی داد.

 

ارسال نظر