خرید لوازم پزشکی توسط بیمار، ممنوع

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۰۳
خرید لوازم پزشکی توسط بیمار، ممنوع

هفته پیش بود که گزارشی مبنی بر خرید لوازم پزشکی توسط بیمار و با اجبار بیمارستان یا پزشک معالج مطرح شد؛ گزارشی که واکنش‌های زیادی هم به همراه داشت و سازمان نظام پزشکی از رسانه‌ها خواست به جای انتشار خبر این اتفاقات، گزارش آن را به نظام پزشکی بدهند!

حالا سخنگوی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه‌یی به بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی و الزام آنها به تامین تجهیزات مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان خبر داده و گفته است: این بیمارستان‌ها مکلفند لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران را بر اساس قیمت‌های مصوب درج شده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تهیه و از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان اکیدا خودداری کنند.

ایرج حریرچی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه‌یی درباره الزام بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی به تامین و تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان گفت: کلیه بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی ملزم به تامین و تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان برای خدمات تشخیصی و درمانی و همچنین عدم ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان شده‌اند. باید توجه کرد تا پیش از تاریخ ۵ خرداد ماه این موضوع منحصر به بیمارستان‌های دولتی بود، اما در حال حاضر برای سایر بیمارستان‌ها هم اجرا می‌شود.

او افزود: این اقدام برای افزایش رضایت بیماران و جلوگیری از گران‌فروشی و حذف روابط ناسالم مالی و همچنین اطمینان خاطر از به‌کارگیری تجهیزات با اصالت و ایمن برای بیماران انجام شده است. طبق این بخشنامه بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی مکلفند لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران را بر اساس قیمت‌های مصوب درج شده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تهیه و در داخل بیمارستان در اختیار بیماران قرار دهند و از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان اکیدا خودداری کنند. وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه حوادث ترافیکی در نیمه اول دهه ۸۰ دومین علت مرگ و میر در کشور بوده‌ است، گفت: با اقدامات متعدد و هماهنگی‌های بین بخشی طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۵ میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی 31.7درصد و میزان مرگ زودرس ناشی از حوادث ترافیکی ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این کاهش پیشرفت مناسبی را در این حوزه نشان می‌دهد. این در حالی است که اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر ایرانیان و دومین عامل مرگ و میر زودرس ایرانیان را به خود اختصاص می‌دهند.

حریرچی افزود: در سال ۱۳۷۰ سال‌های از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی برابر یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال بوده است که با وجود افزایش ۴۳ درصدی جمعیت در ۲۵ سال گذشته و افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت در این سال‌ها، سال‌های از دست رفته عمر به دلیل حوادث ترافیکی به میزان ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیون و ۶۲ هزار سال از دست رفته عمر رسیده است.

 کاهش مرگ و افزایش مصدومان ترافیکی

حریرچی ادامه داد: از سال ۸۴ تا ۹۶ یعنی طی ۱۲ سال تعداد خودروهای کشور ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلت‌های کشور ۱۸۷ درصد افزایش پیدا کرده است، اما افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این ۱۲ سال تعداد مصدومین ترافیکی ۲۱ درصد رشد کرده است، اما نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۸۴ به میزان زیاد ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر ۴۲ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات با وجود افزایش ۱۶۶ درصدی خودرو و ۱۷۸ درصدی موتورسیکلت‌ها رخ داده و این موضوع نتیجه اقدامات مهم توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بوده است که البته این اقدامات هنوز کافی نیست و اکتفا به اقدامات سابق می‌تواند موجب پسرفت یا عدم بهبود نتایج شود. به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه‌سازی اقدامات پیشین باید اقدامات مهم و جدید دیگری هم برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومین و مرگ و میر ناشی از آن انجام شود.

حریرچی همچنین گفت: باید توجه کرد که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۵، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر بوده است، اما در سال ۹۶ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۱. ۷ درصدی است. همچنین در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش کمتر از یک درصدی را هم در مصدومین کشور شاهد بودیم. در عین حال در سال ۹۶ در هر ۳۲ دقیقه یک مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که به عبارتی ۴۴ نفر در هر روز می‌شود. همچنین در این سال تعداد بار مراجعه مصدومین ترافیکی برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی ۸۲۷ هزار بار بوده است که رقمی بسیار مهم است. باید توجه کرد که در این حوزه باید اقدامات متعددی در سه زمینه ارتقای فرهنگ مردم، بهبود جاده‌ها و بهبود وضعیت خودروها انجام شود. حریرچی در ادامه صحبت‌هایش به ارائه برخی آمارهای غیرعادی از وجود ناامنی غذایی در سیستان و بلوچستان اشاره و اظهار کرد: ما مطالعات متعددی در این زمینه انجام داده‌ایم و استان سیستان و بلوچستان را رصد می‌کنیم. طبق رصدهای ما میزان ناامنی شدید غذایی در این استان 2.2درصد است و میزان ناامنی متوسط غذایی حدود ۱۴ درصد است. بنابراین اعدادی که در این زمینه اعلام شده مورد تایید ما نیست. در زمینه لاغری هم اندازه‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. طبق بررسی‌های ما میزان لاغری کشوری ۴ درصد است و در سیستان و بلوچستان این میزان 5.9 درصد است. این در حالی است که در گذشته این میزان ۱۹ درصد بوده است. همچنین میزان کم وزنی در کشور و معمولا در کودکان 3.8درصد است و در سیستان و بلوچستان بیش از متوسط کشور و 12.4درصد است اما باید توجه کرد که نسبت به گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. چرا که در گذشته این میزان ۲۷ درصد بوده است.

 ماجرای کمک سلبریتی‌ها به بیماران

او همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سلبریتی‌هایی که برای کمک به بیماران وجوه نقدی جمع‌آوری می‌کنند، گفت: در همه جای دنیا افراد هنرمند و ورزشکار افراد مورد علاقه مردم هستند که اقدام به جمع‌آوری منابع مالی یا کمک‌های غیر نقدی می‌کنند. این کار بطور کلی مورد تایید ماست و باید گسترش یابد. در عین حال هیچ مورد تخلفی در بین افراد درجه یک از این حوزه نداشته‌ایم، اما تخلفاتی در افراد درجه دو مشاهده شده که مراجع قانونی باید با آن برخورد کنند.

 

 

ارسال نظر