تنها 30 درصد معتادان، تحت پوشش مراکز درمانی هستند

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۵۱

ترک اعتیاد غیراصولی برخی مراکز، دستگیری، نگهداری موقت و ترک اجباری و بعد رها کردن معتادان، هم فعالیت مراکز ترک اعتیاد را در 95 درصد مواقع بی‌حاصل کرده و هم هزینه‌های مصرف‌شده، تاثیری در کاهش تعداد معتادان نداشته است.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از حدود دو میلیون و 800 هزار معتاد، حدود 800 هزار نفر یعنی حدود 30 درصد از آنها تحت پوشش برنامه‌های درمان مراکز ترک اعتیاد قرار دارند. سعید صفاتیان افزود: در سال‌های گذشته مراکز ترک اعتیاد توانستند تاثیر مثبت در حوزه درمان اعتیاد داشته باشند و هم‌اکنون حدود هفت هزار مرکز در کشور فعالیت دارد بطوری که در هر شهرستان کوچک زیر 30 هزار نفر، حداقل دو یا سه مرکز ترک اعتیاد وجود دارد.

صفاتیان با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد از سال 1382 شروع به فعالیت کردند، یادآور شد: تا پیش از آن، تنها روانپزشکان مجوز فعالیت در این مراکز داشتند و مقاومت‌هایی در زمینه ورود پزشکان عمومی به این حیطه وجود داشت که در نهایت با مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، پزشکان عمومی خط مقدم درمان اعتیاد شدند.  او اضافه کرد: مساله دوم در مورد فعالیت مراکز ترک اعتیاد، ورود بخش خصوصی و غیردولتی بود که براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، بخش خصوصی هم توانست در این عرصه وارد شود.  رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایرنا گفت: 90 درصد برنامه‌های درمان اعتیاد کشور در اختیار بخش خصوصی است، 7 تا 8 درصد توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود و کمتر از چهار درصد از طریق بخش دولتی است.

 افزایش مراکز ترک اعتیاد

دیگر معنایی ندارد

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعداد مرکز ترک اعتیاد را کافی دانست و گفت که افزایش و توسعه کمی مراکز ترک اعتیاد دیگر بیش از این معنایی ندارد.

وی اظهار داشت: بسیاری از این مراکز نتوانسته‌اند سقف مراجعه‌کنندگان و بیماران خود را پر کنند زیرا هر پزشک در یک شیفت می‌تواند 100 بیمار نیازمند برای درمان را پذیرش کند در حالی که اکنون مراجعه بیمار و سطح پذیرش مراکز ترک اعتیاد پایین است.  صفاتیان یادآور شد: مراکز ترک اعتیاد از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت می‌توانند مجوزهای فعالیت بگیرند اما در مراکزی که دارو تجویز می‌شود حتما باید مجوزهای لازم از وزارت بهداشت گرفته شود و در واقع، ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجوز نمی‌دهد بلکه فقط اجازه فعالیت به بخش خصوصی و پزشکان عمومی را صادر کرده است.

او به حمایت دولت از مراکز ترک اعتیاد تاکید کرد و افزود: هزینه‌هایی که دولت برای درمان در مراکز ترک اعتیاد صرف می‌کند با میزان هزینه درمان واقعی یک فرد معتاد (بیمار) متناسب نیست. صفاتیان اظهار کرد: هزینه‌های حمایتی دولت در شرایط فعلی باید حداقل صد در صد افزایش یابد چون اگر این مراکز نتوانند درآمد کافی داشته باشند، زیان ده می‌شوند و این زیاندهی باعث تعطیلی یا کاهش کیفیت خدمات به مراجعه‌کنندگان می‌شود.

او درباره بیمه معتادان گفت: پزشکی که امروز یک فرد معتاد را به عنوان بیمار ویزیت می‌کند، ممکن است هزینه آن را هشت ماه یا یک سال بعد دریافت کنند و این مساله بر انگیزه و کیفیت فعالیت‌ها تاثیرگذار است بنابراین باید ترتیبی داده شود تا بیمه معتادان با هدف حمایت بیشتر و شرایط مناسب انجام شود و به مراکز ترک اعتیاد کمک کند.

 

 

ارسال نظر