اجرای کامل کاداستر جنگل‌های کشور تا پایان سال

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۷۴

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم کاداستر کل ۱۴میلیون هکتار جنگل‌های کشور را انجام دهیم، گفت: حدود ۶۰ هزار پرونده در حوزه تعیین تکلیف اراضی اختلافی و رفع تداخلات وجود دارد.

مسعود منصور با اشاره به اینکه طرح «تداوم تا ۱۴۰۰» برای جهت‌دهی به فعالیت واحدهای استانی و دادن انگیزه‌یی مضاعف برای کار بیشتر تدوین شده است، اظهار کرد: محورهای اصلی این طرح عبارتند از تعیین تکلیف اراضی اختلافی و رفع تداخلات، دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه ششم، احیا و بازسازی اراضی خسارت دیده از فعالیت‌های معدنی و عمرانی، وصول حقوق دولتی و توسعه طرح‌های مدیریت منابع طبیعی و در نهایت مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی. او با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در سال ۹۳ گفت: پس از این دیدار قرار شد که در معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جهت تحقق فرمایشات مقام رهبری و حفاظت بهتر از عرصه‌های منابع طبیعی اقدامات ویژه‌یی انجام شود بنابراین تمرکز خود را بر شناسایی عواملی گذاشتیم که سبب حفاظت بهتر و بیشتر از منابع طبیعی می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به پنج محور اصلی طرح «تداوم تا ۱۴۰۰» به ایسنا گفت: سعی کرده‌ایم که هر سال در این محورها کار مضاعفی نسبت به آنچه تکالیف بودجه برایمان تعیین می‌کند، انجام دهیم. از این رو در سال ۹۴ طرح «یک بزرگ‌تر از چهار» را مطرح کردیم و در این راستا اقداماتی برای کاهش یا حذف عوامل تخریب انجام دادیم. برای مثال با تهیه کاداستر (قانون جامع حدنگار) و ثبت آن بخشی از اراضی اختلافی را تعیین تکلیف کردیم و بخشی از حفاظت عرصه‌ها را در قالب حفاظت مشارکتی به مردم واگذار کردیم. تامین سوخت مناسب برای خانوارهای جنگل‌نشین نیز بخشی دیگری از اقدامات معاونت در راستای این طرح بود.

منصور ادامه داد: سال گذشته از ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی، ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌هایی که قابلیت واگذاری داشته‌اند را به ‌صورت حفاظت مشارکتی در اختیار مردم از جمله بهره‌برداران محلی قرار دادیم که این کار در کاهش تخریب بیش از ۷۰ درصد موثر بود. امیدواریم امسال نیز بتوانیم این میزان را به مرز ۳۰ میلیون هکتار برسانیم. او با بیان اینکه در سال ۹۵ « طرح ۷» مطرح شد، تصریح کرد: این طرح نیز هفت محور اساسی در منابع طبیعی را دنبال می‌کرد. سال گذشته نیز طرح «حامی» اجرار و امسال نیز طرح «تداوم تا ۱۴۰۰» تدوین شد. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه موضوع تعیین تکلیف اراضی اختلافی و رفع تداخلات یکی از محورهای طرح «تداوم تا ۱۴۰۰»است، تصریح کرد: برخی اراضی ملی با اعتراضاتی در حوزه تشخیص و تفکیک آنها همراه است و در این باره حدود ۶۰ هزار پرونده بلاتکلیف باقی مانده است. این پرونده‌ها باید در کمیسیون‌های تعیین تکلیف اراضی اختلافی بررسی شوند تا هم باعث تسریع در تثبیت مالکیت دولت و هم نارضایتی احتمالی مردم نسبت به تکلیفشان برای این عرصه‌ها حل شود.

 

ارسال نظر