اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۶۶

نیاز طرح پزشک خانواده به مشارکت خصوصی‌ها

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت مجلس، اجرای طرح پزشک خانواده را به عنوان پایه و اساس نظام سلامت در صورت مشارکت بخش خصوصی و تامین اعتبارات لازم امکان‌پذیر دانست.

یعقوب شیویاری در واکنش به انتشار خبری از سوی وزیر بهداشت مبنی بر اجرای طرح پزشک خانواده در 10 استان کشور گفت: طرح پزشک خانواده از اساسی‌ترین موضوعاتی است که باید اهتمام ویژه‌یی بر اجرای آن داشته باشیم، ضمن اینکه تحقق این مهم در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است، اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن وجود ندارد. نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح پزشک خانواده را تنها با شعار دادن و بخشنامه صادر کردن نمی‌توان عملیاتی کرد، بنابراین باید این موضوع را به کل جامعه القا کنیم که این طرح، پایه و اساس نظام سلامت کشور است که به تامین منابع هنگفتی نیاز دارد.

او در ارائه راهکار برای تامین منابع لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه باید در جهت تامین اعتبارات این بخش با وزارت بهداشت همکاری کند، و این در حالی است که در شرایط کنونی بین آنها همکاری کافی وجود ندارد وبا وجود تلاش گسترده وزیر بهداشت تاکنون منابع لازم بدین بخش تخصیص نیافته است. شیویاری به خانه ملت گفت: البته اجرای طرح پزشک خانواده در سطح گسترده منوط به این است که تمام مسوولان به این باور برسند که این طرح پایه و اساس نظام سلامت است، از سوی دیگر اجرای این طرح به مشارکت بخش خصوصی وابستگی دارد و نمی‌توان انتظار داشت که اجرای این طرح تنها در محدوده مراکز دولتی صورت بگیرد، چرا که تعداد زیادی از پزشکان عمومی در بخش خصوصی فعالیت دارند، ضمن اینکه تنها نمی‌توان با همکاری پاره وقت برخی پزشکان عمومی با مراکز دولتی به اجرای موفق این طرح امیدوار بود.

مرگ 8 نفر در بارش‌های اخیر

رییس سازمان امداد و نجات عملیات امدادگران در سیل و آب‌گرفتگی‌های اخیر را تشریح کرد. مرتضی سلیمی در توضیح گزارش پایانی عملیات امدادگران در سیل و آب‌گرفتگی از ١٨ تا ٢٧ اردیبهشت ماه گفت: در این بازه زمانی ۲۲ استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، رضوی و شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، همدان و یزد تحت تاثیر سیل و آب‌گرفتگی قرار داشتند.

او افزود: طی این مدت به ٢٣٩شهر، روستا و مناطق عشایرنشین امدادرسانی شد و ۲۱ هزار و ۸۸۰ نفر نیز خدمات امدادی دریافت کردند. همچنین یک‌هزار و ۵۸ نفر اسکان اضطراری یافته و ۳۴ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. رییس سازمان امداد و نجات ادامه داد: ۱۰ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده و ۶۵ نفر هم به صورت سرپایی خدمات لازم را دریافت کردند. متاسفانه ۹ نفر نیز تحت تاثیر سیل و آب‌گرفتگی‌ها، جان خود را از دست دادند؛ به‌طوری که ۳ نفر در سیلاب (خراسان جنوبی ٢نفر، آذربایجان غربی یک‌نفر)، ٤نفر به دلیل صاعقه (آذربایجان غربی ٢نفر، آذربایجان شرقی یک نفر) و ٢ نفر نیز به دلیل ریزش آوار (چهارمحال و بختیاری ٢نفر) جان باختند.

سلیمی همچنین گفت: در این مدت تخلیه آب از ۷۸۴ واحد منزل مسکونی صورت گرفت و ۷۸دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شدند.

در این مدت ۴۳۸ تیم عملیاتی شامل یک‌هزار و ۷۲۸ امدادگر فعال بودند.

همکاری راهور و پلیس موادمخدر در جمع‌آوری معتادان

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از همکاری پلیس راهور و پلیس مبارزه با موادمخدر در مبارزه با موادمخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر خبر داد. محمد بخشنده با اشاره به استقرار پلیس مبارزه با مواد مخدر در سه منطقه هرندی، شوش و مولوی اظهار کرد: از بیش از ۲۰روز قبل با هماهنگی‌های انجام شده و به دنبال استقرار همکاران‌مان در سه منطقه شوش، مولوی و هرندی، بخش قابل توجهی از معتادان خیابانی ساماندهی و این افراد از معابر سطح شهر تهران جمع‌آوری شدند. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از فعالیت گشت‌های ضربت پلیس مبارزه با مواد مخدر خبر داد و به ایسنا گفت: هم‌اکنون‌های گشت‌های ضربت ما در پلیس مبارزه با مواد مخدر به صورت شبانه‌روزی فعال هستند و با توجه به گزارش‌های مردمی در کمتر از ۱۵ دقیقه در محل گزارش شده، حاضر شده و نسبت به برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر یا ساماندهی معتادان خیابانی وارد عمل می‌شوند.

بخشنده با بیان اینکه این گشت‌ها متشکل از خودروهای بنز و خودروهای حمل متهم است، افزود: علاوه بر گشت‌زنی‌های هدفمند این تیم‌ها و بهره‌مندی از گزارش‌های مردمی، پلیس راهور تهران بزرگ نیز پای کار آمده و در اجرای این ماموریت با ما مشارکت دارد. بخشنده ادامه داد: در این مشارکت، گشت‌های پلیس راهور و پلیس بزرگراه‌ها به محض مشاهده معتادان خیابانی، فعالیت خرده‌فروشان و مواردی از این دست، موضوع را به سرعت به تیم‌های گشت ضربت اطلاع‌ داده و تیم‌های گشتی پلیس مبارزه با مواد مخدر سریعا وارد عمل می‌شوند. به گفته رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، طی ۴۵ روز گذشته، میزان کشفیات مواد مخدر تهران بزرگ به نسبت مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد و میزان دستگیری‌ها در این حوزه نیز حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

 

 

ارسال نظر