اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۸۲

دلیل نبود آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان چیست؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است آمار دقیقی در مورد مبتلایان به سرطان در کشور وجود ندارد.

احمد همتی گفت: با کنترل بیماری‌های عفونی و توسعه امکانات درمانی الگوی مرگ و میر تغییر و سرطان‌ها هم‌اکنون نقش زیادی در بروز مرگ و میرها دارد. نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمار دقیقی در مورد مبتلایان به سرطان وجود ندارد، افزود: در سال‌های گذشته به آمار توجهی چندانی نمی‌شد اما در سال‌های اخیر آمارگیری مورد توجه قرار گرفت؛ بنابراین آمارها به مرحله‌یی نرسید که بتوان آمار علمی و دقیقی داشته باشیم و بسیار متفاوت است البته به نظر می‌رسد در برخی موارد تعمدی در رابطه با ارائه آمارها وجود داشته باشد. او با تاکید بر ضرورت پیشگیری از عوامل موثر در سرطان‌ها، ادامه داد: از سویی مسوولان متولی باید آمارهای دقیق‌تری از سرطان‌ها داشته باشند و ارائه کنند تا بر مبنای آمارها با توجه به تعداد و نوع سرطان بتوان تحلیل درست و علمی داشته باشیم و پیشگیری‌های لازم را انجام داد. این نماینده مردم در مجلس دهم، دخانیات را یکی از عوامل موثر در شیوع سرطان‌ها دانست و گفت: آلودگی‌های زیست محیطی، نوع مواد غذایی و استرس‌ها از عوامل موثر در بروز سرطان‌ها است؛ البته این عوامل قابل پیشگیری بوده و با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب می‌توان نسبت به کنترل آنها اقدام کرد. همتی با بیان اینکه وزارت بهداشت در درمان برخی سرطان‌ها موفق عمل کرده است، ادامه داد: براساس رتبه‌بندی سازمان جهانی بهداشت ایران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر رتبه خوبی داشته و حتی جلوتر از شاخص‌های جهانی است.

نیاز کشاورزان به حجتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت توسعه بخش کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است. شاید همین اهمیت موجب شد تا رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز توصیه کند آقای حجتی به شهرداری تهران نرود و در وزارت جهاد کشاورزی بماند چراکه انباشته‌یی از تجربه بود که باتوجه به حساسیت‌های اقتصادی به وجود آمده وجود ایشان در وزارت کشاورزی لازم و ضروری بود. الیاس حضرتی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، همچنین گفت: «در ستاد اقتصاد مقاومتی، اختصاص ارز به نهاده‌های کشاورزی در اولویت اول برنامه‌های این ستاد است.» او با بیان اینکه از آنجا که کشاورزی رابطه مستقیمی با اقتصاد کشور دارد، به ایانا گفت: «تقویت بنیه کشاورزی باید جزو برنامه‌های اصلی باشد.»

حضرتی اظهار کرد: «شاید همین اهمیت موجب شد تا رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز توصیه کند آقای حجتی به شهرداری تهران نرود و در وزارت جهاد کشاورزی بماند چرا که انباشته‌یی از تجربه بود که با توجه به حساسیت‌های اقتصادی به وجود آمده وجود ایشان در وزارت کشاورزی لازم و ضرروی بود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «وزارت کشاورزی موانع قانونی یا بین سازمانی‌اش برای رشد و توسعه در بخش کشاورزی را اعلام کند، ما موانع را برطرف می‌کنیم.» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «پایه‌های اصلی اقتصاد، کشاورزی است، در حال حاضر 30درصد اقتصاد ما کشاورزی وابسته است، در نتیجه باید به این موضوع توجه لازم و کافی را داشت.» او اظهار کرد: «ما باید این بخش را تقویت کنیم، کما اینکه در حال حاضر همین اتفاق می‌افتد. چراکه وقتی نگاهی به تخصیص ارز بانک مرکزی انداخته می‌شود، اولویت‌های اولش به بخش کشاورزی اختصاص دارد.»

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تاکید کرد: «مجلس تمام موانع تولید و رسیدن به خودکفایی را بخش کشاورزی را برطرف می‌کند، وزارت جهاد کشاورزی موانع را علام کند، ما برطرف می‌کنیم.»

تو با بیان اینکه خودکفایی در همه محصولات لازم نیست، گفت: «مطمئنا سیاست‌های وزارت کشاورزی به‌گونه‌یی است که در هر محصولی که نیاز باشد، گام به سوی خودکفایی برداشته می‌شود، همان‌گونه که این خودکفایی را در حال حاضر در گندم شاهد هستیم.»

ورود مکمل‌های امریکایی ممنوع شد

مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: واردات مکمل‌های غذایی تولید امریکا از یک‌شنبه هفته گذشته به ایران ممنوع شده است.

مهناز خانوی اظهار کرد: ثبت این مکمل‌ها دیگر در سازمان غذا و دارو انجام نمی‌شود. او افزود: واردکنندگانی که قبل اعلام این دستورالعمل، این مکمل‌ها را ثبت کرده‌اند، فقط تا پایان سال 1397 فرصت دارند واردات را انجام دهند. خانوی با تاکید بر اینکه این تصمیم فقط برای مکمل‌های امریکایی اتخاذ شده است، ادامه داد: تصمیم گرفته شده دلیل علمی ندارد بلکه در بررسی 300 فرآورده از 30 شرکت مشخص شد که این مکمل‌ها، مشابه اروپایی و داخلی دارند و نیازی به واردات از امریکا نیست. وی خاطرنشان کرد: همچنین چنانچه فرآورده تولید داخل با کمیت و کیفیت مناسب داشته باشیم، اجازه واردات مشابه خارجی نخواهیم داد. مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: 6 ماه است که این ضابطه ابلاغ شده است که براساس آن 40 فرآورده خارجی مشابه تولید داخل اجازه واردات ندارند و جلوی واردات 20فرآورده دیگر نیز به‌زودی گرفته می‌شود. مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: تمام فرآورده‌های طبیعی، مکمل و سنتی تولید داخل از مراحل تاسیس کارخانه، تولید ماده اولیه، طراحی فرمولاسیون و عرضه تحت نظارت سازمان غذا و دارو است. خانوی با تاکید بر اینکه بخش عمده مکمل‌های تغذیه‌یی و ورزشی داخل با بالاترین کیفیت، قابل رقابت با مشابه خارجی است، افزود: تمام فرآورده‌های مکمل وارداتی نیز از گمرک نظارت و آنالیز می‌شود. وی با اشاره به راه‌اندازی واحد نظارت فنی گفت: این واحد در سطح عرضه، برچسب، بسته‌بندی، ادعای درج شده روی بسته و تمام موارد کمیت و کیفیت را نظارت می‌کند.

 

ارسال نظر