رصد بازار دارویی کشور در وزارت بهداشت

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۸۰
رصد بازار دارویی کشور در وزارت بهداشت

خروج امریکا از برجام، بیماران و به‌ویژه بیماران خاص را برای تهیه دارو با توجه به تحریم‌های احتمالی نگران کرده است؛ از طرفی شنیده شده که داروی برخی بیماران در همین چند وقت اخیر گران و کمیاب شده است. اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکذیب برخی اخبار مبنی بر اتخاذ تصمیماتی درباره خروج دارو از لیست کالاهای اساسی کشور اظهار کرد: ما هیچ تصمیم جدیدی جدا از آنچه در طول یکی، دو سال گذشته اتخاذ شده، نداریم.

حسن هاشمی صبح دیروز اظهار کرد: اخبار منتشر شده در این باره شایعه است و نباید به آنها توجه شود، ما هیچ تصمیم جدیدی جدا از آنچه در یکی، دوسال گذشته اتفاق افتاده نداریم. او با تاکید بر اینکه برنامه‌یی نیز برای خروج دارو از لیست کالاهای اساسی نداریم، افزود: مردم مطمئن باشند، فعلا مهم‌ترین کار وزارت بهداشت توجه به دارو، تجهیزات پزشکی و مراقبت از افزایش قیمت در این زمینه است.

وی در ادامه درباره وضعیت داروهای بیماری‌های خاص از جمله تالاسمی با تاکید بر اینکه هیچ جای نگرانی در این باره وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه دارو به اندازه کافی وجود دارد. ما نیز در وزارت بهداشت در حال رصد وضعیت هستیم و بیماران نگرانی در این زمینه نداشته باشند. همچنین معاون اجتماعی وزارت بهداشت با انجمن بیماری‌های خاص دایما جلسه دارد و اگر موضوعی در این زمینه مطرح باشد حتما بررسی می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر بازگشت تحریم‌های امریکا در حوزه دارو با تاکید بر اینکه تحریم‌های امریکا نمی‌تواند برای ما مشکلی ایجاد کند، گفت: اگر به شرایط قبل باز گردیم یعنی تحریم‌های سازمان ملل بازگردد، حتما این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای ما ایجاد کند، با این وجود باید آمادگی داشته باشیم که اگر آن شرایط اتفاق افتاد حداقل در بخش غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مشکلی برای مردم پیش نیاید. در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم. هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد مشکل برای بیماران تالاسمی به دلیل استفاده از داروی بی‌کیفیت تالاسمی طی یک سال گذشته، با رد این موضوع، خاطرنشان کرد: اگر ادعایی در این زمینه مطرح می‌شود باید مدارک اثبات آن نیز ارائه شود.

او با اشاره به وجود رقابت میان شرکت‌های مختلف به ویژه شرکت‌های چند ملیتی در زمینه داروهای بیماری‌های خاص خاطرنشان کرد: من نیز در شبکه‌های اجتماعی در این باره مطالب بسیاری خوانده‌ام و برای من راحت است که بگویم پشت این قضیه چیزی جز پول وجود ندارد. مردم باید بدانند که داروهایی که در بازار وجود دارد از فیلترهای بسیار سختی عبور می‌کند و اگر یک انجمن علمی در این خصوص تردیدی دارد، حتما پیش از رسانه‌یی کردن آن موضوع را به اطلاع ما برساند تا بررسی کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: سرمایه اصلی ما اعتماد مردم است و سلامتی آنها برای مجموعه وزارت بهداشت اهمیت بسیاری دارد.

 

 

ارسال نظر