سیاست‌گذاری‌های ناموفق کاهش آلودگی هوا

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۹۹
سیاست‌گذاری‌های ناموفق کاهش آلودگی هوا

اقدامات دولت‌ها برای کاهش آلودگی هوا تا به حال موفق نبوده است. این را عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفته و با اشاره به اینکه تاکنون هیچ طرح و لایحه‌یی برای مقابله با آلودگی هوا به مجلس ارائه نشده، خواستار ورود فراکسیون محیط زیست مجلس برای تهیه طرح شد.

قاسم میرزایی‌نیکو با اشاره به اینکه سیاست دستگاه‌های اجرایی در سال 96 درجهت کاهش آلودگی هوا موفقیت‌آمیز نبود، گفت: در سال گذشته کمیته‌یی با عضویت شهرداری، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و برخی نمایندگان مجلس برای اتخاذ راهکاری درخصوص مقابله با آلودگی هوا تشکیل شد؛ بنابراین همین کمیته درحال حاضر باید نسبت به وجود ضعف‌ها و برنامه‌های خود درسال جاری پاسخگو باشد. نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در سال 96 تصمیمات بسیاری را در خصوص تعطیلی مدارس و افزایش ساعت‌های اجرای طرح ترافیک در زمان افزایش آلودگی هوا برای مقابله با این مشکل اجرایی کردند، افزود: اما هیچ‌ یک از این راه‌حل‌ها در درازمدت نتیجه‌یی موثری ندارد؛ بنابراین مسوولان مربوطه در این کمیته ازجمله استاندار در شهرهای دیگر و وزارت کشور به‌طور کلی باید نسبت به هرگونه مشکل در ین رابطه توضیح دهند.

او با تاکید بر اینکه هرکمیته یا شورایی باید با جدیت به وظایف خود درحوزه مقابله با آلودگی هوا عمل کند، به خانه ملت گفت: اینکه برخی مواقع نسبت به افزایش آلودگی هوا و وجود برخی گازهای خطرناک درهوای پایتخت هشدارهایی مطرح می‌شود، برای رهایی از این مشکل کافی نبوده و باید برنامه‌های لازم به صورت کارشناسی شده برای این بخش پیشنهاد شود؛ البته فراکسیون محیط زیست درمجلس هم می‌تواند درصورت نیاز طرحی را برای حل این مشکل ارائه دهد.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور با اشاره به اینکه تاکنون هیچ طرح و لایحه‌یی برای مقابله با آلودگی هوا به مجلس ارائه نشده است، گفت: درحال حاضر بهترین راهکار برای پیگیری بحث مقابله با آلودگی هوا که به‌طور قطع با امنیت داخلی کشور ارتباط دارد، رایزنی و گفت‌وگوی بیشتر با کمیته مقابله با آلودگی هوا و تدوین طرحی در مجلس است؛ به‌طور حتم می‌توان در طرح مورد نظر دستگاه‌های مسوول در این بحث را مشخص کرده و میزان خطر را راستی‌آزمایی کرد. یک کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: یکی از گازهای موجود در هوای پایتخت که حاصل فروپاشی اورانیوم موجود در خاک است، «رادون» نام دارد.

 

 

ارسال نظر