موافقت دولت با افزایش ۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۴۲
موافقت دولت با افزایش ۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی

بیش از یک ماه از آغاز سال جدید گذشته اما هنوز تکلیف تعرفه‌های جدید پزشکی برای سال جدید مشخص نشده است. حالا رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داده:«طبق اطلاعات حاصل شده دولت با افزایش ۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی موافقت کرده است.» برخی معتقدند افزایش کم تعرفه‌های پزشکی باعث افزایش دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان می‌شود. برخی نیز معتقدند دریافتی پزشکان با همین تعرفه‌ها بالاست و نیاز به افزایش تعرفه‌های پزشکی وجود ندارد.

علی نوبخت با اشاره به اینکه تعرفه به عنوان یک واقعیت در اداره امور بیمارستان‌ها و مراکز ارائه‌ دهنده خدمات درمانی ضروری است، گفت: طبق قانون هر ساله باید تعرفه‌ها با توجه به رشد تورم و واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی از سوی شورای عالی بیمه تعیین شده و با دستور سازمان برنامه و بودجه برای تصویب در جلسات هیات وزیران بررسی شود؛ بنابراین از ابتدای هر سال باید تعرفه‌های جدید اجرایی شود.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: تعرفه‌های سال جاری در فروردین ماه در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید بنابراین طبق اطلاعات حاصل شده دولت با افزایش 5 درصدی تعرفه‌ها موافقت کرده است؛ البته سال گذشته کمیسیون تلفیق بودجه، تعرفه برخی از خدمات ازجمله خدمات بهداشتی و درمانی را صفر اعلام کرد.

او به خانه ملت گفت: این درحالی است که این رویه به هیچ عنوان به صلاح مردم نبود بنابراین با استدلال‌هایی در صحن علنی مجلس درخصوص افزایش تعرفه‌ها طبق روال سال‌های گذشته توافق‌هایی صورت گرفت؛ البته در تعیین تعرفه‌ها نمی‌توان بخش دولتی و خصوصی را یکسان دید لذا واحدهای دولتی باید خدمات را در حد رایگان به مردم ارائه دهند؛ بنابراین افزایش 5 درصدی تعرفه‌ها تا حدودی درآمدهای اختصاصی این مراکز را افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه درخصوص بخش خصوصی نمی‌توان تعرفه‌ها را به میزان بخش دولتی در نظر گرفت، گفت: شورای عالی بیمه باید در شرایط فعلی با تعامل و همکاری با نمایندگان عضو این شورا واقعیت‌های کشور را درک کرده و نسبت به تغییر در میزان تعرفه‌های بخش خصوصی تصمیم‌گیری کنند، سازمان نظام پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون در تصویب تعرفه‌ها باید کاری کنند که مراکز درمانی بتوانند خدمات را به شکل قابل قبولی به مردم ارائه کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه نمی‌توان تمام فشار ارائه خدمات را متوجه بخش دولتی کرد، افزود: برخی افراد با امکانات مالی مناسب تمایل به استفاده از خدمات بخش خصوصی را دارند بنابراین اگر بخش خصوصی نتواند سود مناسب سرمایه و استهلاک را دریافت کند؛ نمی‌توان از این بخش انتظارات بسیاری درخصوص ارائه خدمات بهداشت و درمانی داشت.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه تعرفه بخش خصوصی باید متناسب با میزان تورم افزایش پیدا کند، تصریح کرد: اعلام تعرفه‌های پزشکی سلسله مراتبی دارد که درحال حاضر این مساله با تاخیر چند ماهه روبه‌رو شده است، به طور حتم تعرفه‌های پزشکی باید در اسفند هر سال اعلام شود؛ اما درحال حاضر با وجود تصویب آن در هیات وزیران هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

 

 

ارسال نظر