اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۶۵

سوانح و حوادث، شایع‌ترین علت مرگ جوانان ایرانی

رییس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد: از سال 90 تا 95 آمار ازدواج در کشور به میزان 25درصد کاهش یافته است.

حامد برکاتی اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه ارتباطات بسیار گسترده‌یی در حوزه ملی و بین‌المللی وجود دارد و اخبار درست و نادرستی دست به دست می‌شود و همچنین الگوسازی‌های مختلفی برای جوانان وجود دارد و علاوه بر آن مراقبت در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ایدز و... برای جوانان ضروری است، برنامه‌های متعددی در این زمینه تدوین شده است. یکی از این برنامه‌ها در حوزه ازدواج سالم و با توجه به سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری است. در این برنامه برای جوانان دانشجو و خارج از دانشگاه کلاس‌های آموزشی با موضوع سلامت ازدواج و همسرگزینی اجرا می‌شود.

او ادامه داد: شایع‌ترین علت مرگ جوانان مانند سایر گروه‌های سنی، سوانح و حوادث است که بخش بیشتر آن مربوط به حوادث ترافیکی است. در طرح تحول نظام سلامت ارائه خدمت به جوانان که بیشتر در دانشگاه‌ها، سربازخانه‌ها و حوزه‌های علمیه بود در شبکه‌های بهداشت و درمان ادغام شد. به همین منظور از آذر سال 1393 بسته خدمت جوانان در شبکه بهداشت روستایی به صورت فعال و در شبکه بهداشت شهری به صورت غیرفعال اجرا می‌شود. رییس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به تدوین سند نظام سلامت جوانان اعلام کرد: این سند تا پایان سال اجرا شده و برنامه‌های مشخصی برای مدیریت رفتارهای مخاطره آمیز در نظر دارد. طبق بررسی که روی علت مرگ جوانان انجام شده پنج عامل اصلی آن شناسایی شده و در حال برنامه‌ریزی برای کاهش آن هستیم. بیماری‌های غیرواگیر، سوانح و حوادث، خودکشی و اعتیاد جزو این موارد هستند. برکاتی در ادامه با تاکید بر اینکه پیشگیری از مرگ جوانان یکی از تاثیرگذارترین عوامل در زمینه افزایش امید به زندگی در کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر امید به زندگی در مردان 74 و زنان 76 سال است. برنامه جامع نظام مراقبت مرگ جوانان در مراحل پایانی است و امیدواریم به زودی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و خارج از آن ارائه شود.

او ادامه داد: از بین 19 میلیون و 500 هزار جوان کشور، 50.5درصد آنها مذکر هستند. 72درصد جمعیت جوانان کشور ساکن شهرها و 28درصد در روستاها زندگی می‌کنند. 29درصد جوانان دچار اضافه وزن و چاقی و 13درصد جمعیت کل این گروه چاق هستند. به همین منظور برنامه‌هایی برای پیشگیری از چاقی از سنین نوجوانی برنامه‌ریزی شده و پروژه پیشگیری از چاقی کودکان با کمک دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به‌زودی کلید می‌خورد.

وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور

نماینده سمیرم در مجلس با یادآوری وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور، گفت: اگر نرخ باروری به وضعیت فعلی پیش رود تا سال ۱۴۰۰ به صفر خواهد رسید.  اصغر سلیمی با یادآوری 3 میلیون زوج نابارور در کشور ناباروری را عاملی موثر در کاهش نرخ موالید دانست و گفت: اگر نرخ باروری به وضعیت فعلی پیش رود تا سال 1400 به صفر خواهد رسید؛ براساس آمارهای مسوولان وزارت بهداشت طبق سرشماری سال 1395، سن زنان 15 میلیون خانوار بین 15 تا 49 سال بود که 20درصد این خانواده‌ها نابارور بودند.  نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به اینکه ساختار سنی کشور در حال پیشروی به سمت پیری است ناباروری را عاملی موثر در کاهش نرخ باروری دانست و به خانه ملت گفت: اگر به دنبال رشد جمعیت و فرزندآوری در کشور هستیم باید حمایت‌های بیمه‌یی و اقتصادی مناسبی را از زوج‌های نابارور داشته باشیم. او با یادآوری توجه نمایندگان به حمایت بیمه‌یی از ناباروری در برنامه ششم، اظهار کرد: در بودجه 97 اعتباری پیش‌بینی شده اما بسیار اندک بوده و امکان پوشش زوج‌ها را ندارد نیاز است اعتبارات کافی را در بودجه سالانه برای درمان ناباروری درنظر گرفت زیرا هزینه درمان ناباروری بسیار سرسام‌آور بوده و این موضوع مهم‌ترین چالش زوج‌های نابارور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از کمبود مراکز تخصصی درمان ناباروری در کشور انتقاد کرد و گفت: تجهیز و افزایش مراکز درمانی و پوشش بیمه‌یی براساس سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باید در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد.

 

ارسال نظر