روایت میرزایی از فساد سیستماتیک در شهرداری تهران

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۱:۰۵:۴۱
کد خبر: ۱۲۰۷۸۷

حجت‌الله میرزایی معاون شهردار تهران و یکی از 7 نامزد شهرداری پایتخت، تاکید کرد جامعه‌یی که به کار در پستو عادت کرده با شفافیت کنار نمی‌آید.

به گزارش ایلنا، حجت‌الله میرزایی با بیان اینکه در شهرداری تهران فساد سیستماتیک وجود دارد، گفت: تا این مساله حل نشود، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. این فساد فراگیر بوده و در همه جا وجود دارد. وی ادامه داد: این فساد همگانی و پرتنوع است یعنی مزایده، مناقصه، خدمات اداری و غیره را شامل می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با اشاره به مصادیق این فساد اظهار کرد: بالا و پایین کردن پرونده نرخ دارد. حتی انتصاب و استخدام‌ها هم نرخ دارند و هر سمت مدیریتی مثل معاون یا مدیرکل نرخ مخصوص به خود را دارد. من در این زمینه تجربه کردم که فردی برای تنظیم جلسه میان مقام مسوول و سرمایه‌‌‌دار چقدر پول گرفته است.

وی با بیان اینکه در جامعه‌یی با چنین فسادی، نباید برای شفافیت محدودیت قائل شد، تصریح کرد: باید حتی قراردادهایی که می‌گوییم نمی‌شود، افشا کرد را خبر وجودشان را اعلام کنیم تا مردم بدانند که نمایندگان‌شان در شورا به آنها دسترسی دارند. فروش، خریدها، سفرهای خارجی، سطح حقوقی و همه این موارد باید شفاف اعلام شود. جامعه‌یی که به کار دربستی عادت کرده است با شفافیت کنار نمی‌آید.

معاون شهردار تهران با اشاره به لزوم راه‌‌‌اندازی سامانه تجاری هوشمند خاطرنشان کرد: هوشمندسازی، ابزارهای جدی برای مبارزه با فساد است که اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهد. امروز صدور پروانه ۹ ماه زمان می‌‌‌‌برد که یک نرخ فاجعه‌بار است. دفاتر خدمات شهرداری الکترونیکی هم خود تبدیل به یکسری دلال شدند که گاهی هم شهردار را تعیین می‌کنند.

میرزایی با بیان اینکه اگر دولت سامانه تجاری هوشمند را راه‌‌‌اندازی می‌کرد، این بلا بر سر ارز نمی‌‌‌آمد، ابراز کرد: در کانادا همه جریان‌‌‌‌های پولی کنترل می‌شود اما وقتی ما در اقتصاد دولتی می‌‌‌‌‌‌گوییم حساب‌‌ها را کنترل کنید، می‌گویند این دخالت است فلان بنگاه اقتصادی که پول مردم را در دست دارد، باید کنترل شود چطور می‌توان ارز را کنترل کرد وقتی نمی‌‌‌دانیم بنگاه ارز را کجا خریده و کجا نگه می‌‌‌دارند. وی افزود: شهرداری کارش افشاگری نیست، این وظیفه قوه قضاییه است. شهرداری نباید وارد مناظره شود، کاری که پیش از این صورت داد و شاهد نتایجش هم بودیم. معاون شهرداری تهران در واکنش به سوالاتی درخصوص نجفی و عملکردش در 6 ماهه گذشته و انتقاد از افرادی که خواهان افتتاح مداوم پروژه‌های عمرانی در شهر هستند و فقط آن را عملکرد می‌‌دانند، بیان کرد: مدام می‌خواهند تحمیل کنند که کارکردن به معنای احداث پروژه عمرانی است. پروژه‌های عمرانی که منافع گروهی از پیمانکاران را در پی دارد و همه می‌پرسند در این 6 ماه چه پروژه‌یی را افتتاح کردید و این سوال را مدام از آقای نجفی هم می‌پرسیدند. میرزایی اضافه کرد: حتی اگر آقای نجفی در مدت چهار سال فقط سامانه شفافیت را تکمیل می‌کرد، همین اقدام بس بود. همان منطقی که می‌گوید حق ندارید ۱۲ سال گذشته را نقد کنید، می‌‌پرسند در این 6 ماه چه کردید. حتی اگر فرض کنیم نیمی از انتصابات آقای نجفی اشتباه بود، این مساله با گفت‌وگو حل می‌شد اما یک بازار را به خاطر

یک پارچه آتش زدند. معاون شهردار با اشاره به اقدامات شهرداری در این مدت عنوان کرد: شفافیت بودجه کار کمی نبود. همچنین خزانه‌داری کل تاسیس شد و هر سازمان باید شفاف درآمدش را به این خزانه بریزد.

 

ارسال نظر