آزمون پرماجرا

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۳۸:۰۸
کد خبر: ۱۲۰۶۲۳
آزمون پرماجرا

مصوبه حذف آزمون ورودی مدارس دوره اول تیزهوشان، با هدف کاهش فشار روانی بر دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، از نخستین روزی که مطرح شد، به دنبال خود بحث‌ها و اظهارنظرهای موافق و مخالف زیادی داشت و هنوز هم به سرانجام نرسیده است اگرچه فروردین 97، محمد بطحایی، اعلام کرد: «مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در این رابطه در خدمت رییس‌جمهوری قرار دارد که با ابلاغ آن، تکلیف روشن خواهد شد.» اما روز گذشته بار دیگر خبر از تشکیل جلسه مجدد با این شورا برای بررسی مصوبه حذف آزمون مدارس تیزهوشان داد. اتفاقی که مشخص نیست سرانجام این طرح را به کجا برساند.

مصوبه حذف آزمون ورودی مدارس دوره اول تیزهوشان اگرچه در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد اما هیچگاه از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ رسمی نشد تا اینکه در نهایت ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع مصوبه‌یی که قرار بود دانش‌آموزان را از فشار و استرس دور کند، آن را وارد فاز جدیدی کرد.

۱۳ اسفند سال 96، مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش پیرامون حذف آزمون مدارس دوره اول تیزهوشان اعلام کرد: «قرار شد این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از کارشناسی‌های لازم مطرح شود و هر تصمیمی که شورا اتخاذ کند، رویه اجرا باشد. همچنین مقرر شد تا تصمیم‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر گونه اقدام غیر از این مسیر در این زمینه متوقف شود تا نگرانی‌های به وجود آمده مرتفع شود.»

اما چندی پس از این اظهارنظر، مسوولان آموزش و پرورش نسبت به آن واکنش نشان دادند. بطوری که علی زرافشان معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش را مرجع رسمی قانون‌گذاری درباره این موضوع دانست و درباره آن گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون هیچ مصوبه‌یی درباره این موضوع نداشته است و حذف آزمون مدارس نمونه و سمپاد نیز براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که مرجع رسمی قانون‌گذاری در آموزش و پرورش است به همین جهت هیچ دلیل و ضرورتی برای ارجاع مصوبه حذف مدارس نمونه و سمپاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد.»

وی همچنین درباره سخنان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره لزوم بررسی کارشناسی مصوبه شورای عالی آموزش پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عنوان کرد: «آقای مخبر دزفولی گفته‌اند که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده تا مصوبه حذف مدارس نمونه و سمپاد در این شورا بررسی شود.

این درحالی است که شورای عالی آموزش پرورش خود مرجع مستقل قانون‌گذاری است و براساس قانون مجلس شورای اسلامی تصویب تمامی قوانین آموزش و پرورش براساس تصمیم این شورا بوده و براساس قانون نیازمند بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.»

 واکنش در پی واکنش

اختلاف نظرها برسر این مصوبه با اظهارات زرافشان هم به پایان نرسید چرا که علی نوبخت، نماینده مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در واکنش به صحبت‌های زرافشان مبنی بر اینکه مسوولیت تصمیم‌گیری بر سر حذف آزمون به عهده شورای عالی آموزش و پرورش است، بیان کرد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به عنوان نهاد بالادستی بر مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش نظارت کند و باتوجه به اینکه مصوبه اخیر ناظر بر حذف مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول است با توجه به اهمیت موضوع، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به آن ورود کند و تا زمانی که این موضوع در شورا بررسی نشده باشد نمی‌توان حکم به اجرای آن داد.»

چندی بعد از این اظهارنظر، انتشار پیام عزت‌الله ضرغامی در شبکه‌های مجازی‌اش درباره جلسه وزیر آموزش و پرورش با شورای عالی انقلاب فرهنگی باز هم یک شائبه دیگر برای این مصوبه ایجاد کرد. این پیام مبنی بر این بود که «نتیجه جلسه برای سمپادی‌ها هم خوب بود و آنان را از نگرانی درآورد.

خبر کامل آن را وزرات آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد ولی اجمالاً قرار شد آزمون دوره متوسطه اول برای سال جاری، مثل گذشته انجام گیرد و اصلاحات انجام گرفته توسط شورای عالی آموزش و پرورش برای سال‌های آینده به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.» اما عمر این اظهارنظر کوتاه بود و تکذیب آن از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش، حکایت از آن داشت که این وزارتخانه از مواضع خود دست نمی‌کشد.

22فروردین، مرتضی نظری، رییس مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به پیام ضرغامی واکنش نشان داد و گفت: «نشست شورای انقلاب فرهنگی، هیچ مصوبه‌یی نداشته و صرفا موضوع اساسنامه سازمان استعدادهای درخشان طرح موضوع شده است. در این جلسه کلیات اساسنامه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ادامه آن به جلسات بعد موکول شد؛ لذا مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون‌های سمپاد در دوره متوسطه اول کاملا پابرجا است. شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه بسیار رفیعی دارد و مواضع رسمی شورا را باید از سایت رسمی یا از زبان دبیر محترم این شورا شنید نه از توییت‌ها.»

 چشم به امضای رییس‌جمهور

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، هم در تاریخ 22 فروردین 97، در حاشیه جلسه هیات دولت، گفت: «تصمیم‌گیری درباره حذف آزمون‌های نسبتا سختی که در دوره ابتدایی برگزار می‌شد، مورد استقبال بسیاری از آحاد مردم قرار گرفت و بخش‌های مختلف تخصصی در حوزه‌های علوم تربیتی این تصمیم را تایید و ما را ترغیب به استمرار این تصمیم کردند. در حال حاضر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای ابلاغ در خدمت رییس‌جمهور است که با ابلاغ آن، تکلیف روشن خواهد شد. در اصل ممنوعیت آزمون برای دوره ابتدایی و استفاده از کتب کمک درسی در این دوره فشارهای بسیاری که به دانش‌آموزان و خانواده‌ها وارد می‌شود، هیچ‌کس تردیدی ندارد و این ممنوعیت کماکان برقرار است.»

اما هنوز یک ماه از این صحبت نگذشته است که روز گذشته، بطحایی، در حاشیه اختتامیه هشتمین مجلس دانش‌آموزی، درباره تصمیم‌گیری برای حذف آزمون مدارس سمپاد و جلسه با شورای عالی آموزش و پرورش گفت: جلسه با شورای عالی آموزش و پرورش هفته آینده برای این موضوع برگزار خواهد شد. بنابراین نتیجه این جلسه مشخص می‌کند که آیا آموزش و پرورشی‌ها به نفع دیدگاه‌های مخالف از مواضع خود کوتاه می‌آیند یا همچنان بر حذف این آزمون پافشاری می‌کنند؟

 

 

 

 

ارسال نظر