معروف‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن ایران و دنیا

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۳۰:۱۷
کد خبر: ۱۲۰۶۱۴

نگاهی به وضعیت کنونی ایستگاه‌های راه‌آهن ایران نشان می‌دهد که این ایستگاه‌ها در ۱۹ ناحیه دسته‌بندی شده‌اند و هم‌اکنون نزدیک به 400 ایستگاه راه‌آهن فعال هستند.

ایستگاه‌های فعال راه‌آهن در ایران عبارتند از آذربایجان، اراک، اصفهان، تهران، جنوب، جنوب شرق، خراسان، زاگرس، شرق، شمال، شمال شرق ۱، شمال شرق ۲، شمال غرب، فارس، قم، کرمان، لرستان، هرمزگان و یزد، و از میان این ایستگاه‌ها تا پایان آذرماه ۱۳۹۰، ۷ ایستگاه سوادکوه، گدوک، دوگل، ورسک، سرخ‌آباد، تیرتاش و میرجاوه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند.

حال با گذشت حدود دو قرن از آغاز حمل ونقل ریلی کالا و مسافر، صحبت درباره معروف‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن ایران و دنیا جالب به نظر می‌رسد.

 راه‌آهن تهران

 کلنگ ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران در ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۰۶، به زمین زده شد.

 وسعت ایستگاه راه‌آهن تهران بطور تقریبی ۱۷۴ هکتار است و این ایستگاه به خیابان‌های شوش – کشتارگاه (بهمن) بزرگراه بعثت و خیابان ری (شهید رجایی) محدود می‌شود.

 معمار اصلی ایستگاه راه‌آهن یک معمار اکراینی بنام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی بود که توسط یک شرکت امریکایی برای احداث ایستگاه راه‌آهن تهران به ایران دعوت می‌شود.

 راه‌آهن مشهد

 ایستگاه راه‌آهن مشهد، یکی از بیست شاهکار معماری بعد از جنگ جهانی دوم در آسیا و زیباترین و مجهزترین ایستگاه راه‌آهن ایران است.

 ساختمان ایستگاه توسط معمار ایرانی حیدر غیایی طراحی شده و ساخت آن در ۲۵ شهریور ۱۳۳۴ و در ۴ آبان ۱۳۴۵ به بهره‌برداری رسیده است.

 ایستگاه مشهد به دو ایستگاه باری و مسافری تفکیک شده است.

 ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود ۱۲۰۰۰ متر مربع ساخته شده است.

 بهترین ایستگاه‌های دنیا

 ایستگاه آتوکا در اسپانیا

 این ایستگاه شبیه یک جنگل کوچک یا یک باغ گیاه‌شناسی است در این ایستگاه، زیر یک سقف شیشه‌یی بزرگ، گیاهان متنوع و رنگارنگ و درختان پالم در آن به سهولت رشد و نمو کنند.

 ایستگاه چاتراپاتی شیواجی در هند

 این ایستگاه یک ساختمان تاریخی است که در فهرست بناهای تاریخی دنیا در یونسکو ثبت شده است و در حال حاضر به عنوان ایستگاه راه‌آهن اصلی شهر مومبای مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمای بیرونی این ایستگاه یک گنبد چشم نواز، برج‌های ترکیبی و بخش‌های کمانی شکل، ظاهری غیرمعمول است.

 ایستگاه یونیون درشیکاگو

 مدل ساختمان ایستگاه شیکاگو تنها محلی برای تعویض قطار یا گذراندن وقت بین دو قطار قبلی و بعدی نیست. این ایستگاه از نوع رنسانس امریکایی است که در آن نقش برجسته‌های کلاسیک بسیار باشکوهی ایجاد شده است.

 ایستگاه پیکرینگ در بریتانیا

 مدت زمان زیادی از تعمیر و بازسازی این ایستگاه در منطقه شمال یورک شایر نمی‌گذرد و هم‌اکنون هر گردشگری که به این ایستگاه می‌آید، شیفته یک ایستگاه راه‌آهن قدیمی بریتانیایی می‌شود. فضای داخلی ایستگاه پیکرینگ در بریتانیا متناسب با قرن اخیر و مجهز به بسیاری از لوازم شیک و آنتیک است.

 ایستگاه یوشوآیا در آرژانتین

 ایستگاه راه‌آهن یوشوآیا در حاشیه پارک ملی تیه‌را دل‌فوئگو قرار دارد که این منطقه در حقیقت انتهایی‌ترین منطقه قاره امریکای جنوبی است. بنابراین قابل درک است که چرا در گذشته برای زندانیانی که برای کار در کمپ‌های کارگری به این مکان آورده می‌شدند، به عنوان آخر دنیا به نظر می‌رسید.

 ایستگاه چوم در موریتانی

 این ایستگاه کلبه‌یی کوچک است و اطراف آن را کلبه‌های دیگری احاطه کرده و در آن چای و غذاهای متنوع دیگر به فروش می‌رسد، در این ایستگاه نگاهی عمیق‌تر به محیط و صحرای اطراف بسیار لذت بخش است.

 ایستگاه کوه تانگولا در تبت

این ایستگاه، مرتفع‌ترین ایستگاه راه‌آهن دنیا با ارتفاع ۵۰۵۸ متر از سطح دریاست. در اینچنین محیطی، برای کسانی که زندگی و بودن در این ارتفاع را تجربه نکرده‌اند، تنفس سخت خواهد بود و به همین دلیل، خطوط راه‌آهن سینو-تبتان (Sino-Tibetan)، مسافران را با واگن‌های مخصوصی که مجهز به سیستم تامین اکسیژن هستند، جابه‌جا می‌کند.

 ایستگاه بروکن هیل در استرالیا

این ایستگاه زمانی در سال ۱۸۸۸ساخته شد که این مکان تنها در حد یک شهر معدنی کوچک بود. امروزه این ایستگاه، بیشتر از طرف گردشگرانی بازدید می‌شود که مشتاق دیدن صحنه‌هایی زیبا هستند که مهم‌ترین آن در این ایستگاه، نقاشی‌های دیواری بزرگ آن است.

 ایستگاه حیدرپاشا در ترکیه

 ایستگاه شرقی استانبول از این جهت جالب است که سه طرف آن را آب احاطه کرده و این ایستگاه بر روی تقریبا ۱۱۰۰پایه چوبی که به ته دریا محکم شده‌اند، قرار گرفته است. این ایستگاه در سال ۱۹۰۸از طرف ویلهلم دوم (Wilhelm II) قیصر آلمان به سلطان عبدالحمید دوم اهدا شده است.

 ایستگاه دیویسادرو بارانکاس درمکزیک

 احتمالا هیچ ایستگاه قطاری در دنیا، زیبایی این ایستگاه اسپانیولی کوچک را ندارد. اینجا مکانی است برای افرادی که می‌خواهند به بازدید از عمیق‌ترین دره موجود زمین بروند، پیشنهاد می‌شود.

دراین ایستگاه مسافران مناظر بسیار زیبایی را در حین عبور از لبه پرتگاه‌ها و در ارتفاع‌های مختلف برای ساعاتی طولانی مشاهده می‌کنند.

 

ارسال نظر