اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۹:۳۴
کد خبر: ۱۲۰۲۲۰

حفاظت از لاک‌پشت فراتی در پیچ کمبود بودجه

مدیرعامل موسسه خزنده‌شناسان فارس ضمن اشاره به ابلاغ برنامه حفاظت از لاک‌پشت فراتی و مشکلات بودجه‌یی این برنامه گفت: برنامه حفاظت از اینگونه لاک‌پشت قرار است در سه فاز اجرایی شود. لاک‌پشت فراتی از جمله گونه‌های رو به انقراض است که بخشی از جمعیت آن در جنوب غربی کشور و استان خوزستان، رودخانه‌ها و تالاب‌های آن زندگی‌ می‌کند. اما تخریب زیستگاه‌های اینگونه در کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه سبب شده است که در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در رده انقراض قرار بگیرد. حانیه غفاری، مدیرعامل موسسه خزنده شناسان فارس و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، پیش از این از تدوین یک برنامه حفاظتی طولانی مدت با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برای گونه لاک‌پشت فراتی خبر داده بود. او درباره آخرین وضعیت این برنامه روز گذشته با اشاره به اینکه برنامه بلندمدتی که برای حفاظت از لاک‌پشت فراتی تدوین شده از سوی عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به استان خوزستان ابلاغ شده است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه هنوز بودجه‌های لازم برای حفاظت از اینگونه تامین نشده، تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است. غفاری ادامه داد: طی دو ماه آینده کارگاه اولیه‌یی برای کارشناسان محیط زیست استان خوزستان و محیط‌ بانان برای حفاظت از لاک‌پشت فراتی برگزار می‌شود و این شروع کار ما خواهد بود.

وجود پودر مهتابی در مکمل‌های ورزشی قاچاق

سرپرست اداره کل فرآورده‌های سنتی، طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: نتایج بررسی و نظارت در سطح عرضه مکمل‌ها نشان می‌دهد، مکمل‌های ورزشی قاچاق در بسته‌بندی‌های فاقد برچسب اصالت به صورت غیرمجاز در سطح بازارعرضه می‌شوند و اغلب در کارگاه‌های غیرمجاز و در شرایط بسیار نامطلوب بهداشتی پر شده و با بسته بندی‌های تقلبی مشابه فراورده‌های وارداتی به بازار عرضه می‌شوند. مهناز خانوی افزود: برآوردهای سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از آمار فروش محصولات مکمل تغذیه‌یی و ورزشی وارداتی در سال احتمالا قاچاق خواهد بود؛ به عبارتی مصرف مکمل تولیدی و وارداتی بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال است که حدود ۹۰۰۰ میلیارد آن فراورده‌های وارداتی است و حدود ۱۸۰۰ میلیارد ریال عدد قاچاق مکمل‌های تغذیه‌یی در کشور است. وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۰ - ۶۵ درصد مصرف عددی مکمل‌ها از جمله قرص، کپسول و شربت، از فراورده‌های تولید داخل است که این تعداد از نظر هزینه حدود ۳۵-۴۰ درصد کل آمار فروش را در بر می‌گیرد؛ یعنی مصرف‌کننده می‌تواند با هزینه کمتر، تعداد بیشتری از مکمل تولید داخل را تامین کند و لذا فرهنگ‌سازی استفاده از مکمل‌های تولید داخل در بهبود این وضعیت موثر است.

شفاف‌سازی نرخ‌‌ها و تعرفه‌های خدمات خانگی

برای نخستین بار، نرخ همه خدمات و سرویس‌های خانگی، توسط یک اپلیکیشن شفاف و کاربردی شد. اپلیکیشن «هوم سرویز» که یک اپلیکیشن خدمات خانگی است، به‌تازگی توانسته است نرخ خدمات مختلف مرتبط با امور زندگی مردم را شفاف‌سازی کند. در این برنامه سرویس‌های مختلفی قرار گرفته‌اند که مشابه با الگوی برنامه‌های مشهوری نظیر اسنپ و تپسی، مردم و سرویس‌دهندگان را به یکدیگر معرفی می‌کند. مهدی بهره‌ور یکی از طراحان و مدیران این اپلیکیشن در این باره گفت: نامشخص بودن قیمت این خدمات که به‌ویژه در ماه‌های آخر سال به‌شدت مورد نیاز مردم هستند، همواره یکی از مشکلات اجتماعی زندگی در ایران بوده است. ازجمله اینکه حتی اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط با این خدمات، مثل لوله‌کشی، برقکاری، نصب و سرویس کولر آبی، کولر گازی و اسپیلت، نظافت داخل منزل، نظافت راه‌پله و مشاعات، گچ‌کاری، نقاشی و... نرخ‌های استاندارد و دقیقی برای فعالیت‌های حوزه کاری خود ندارند. بهره‌ور افزود: همین آشفتگی در نرخ‌های خدمات و نوسانات آنها با بی‌اعتمادی‌ها و نارضایتی‌های فراوانی همراه بوده و هست. بنابراین ما سعی کردیم که در نسخه جدید «هوم سرویز» علاوه بر افزایش سرویس‌های خود به 150 سرویس، نرخ همه این خدمات را هم مشخص کنیم.

تلفات جاده‌ای ایران دو برابر میانگین جهانی

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به آمار نگران‌کننده تلفات جاده‌یی در کشور گفت: بیش از دو برابر اروپا و میانگین جهانی تلفات جاده‌یی داریم. محسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه براساس آمار، بطور تقریبی سالانه 1.3میلیون نفر از مردم جهان در اثر تصادفات جاده‌یی جان خود را از دست می‌دهند گفت: اهمیت موضوع ایمنی جاده‌یی در دنیای امروز به حدی است که در بطن اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سال ۲۰۱۵ قرار دارد که براساس آن به کاهش میزان تلفات تصادفات جاده‌یی به میزان نصف تا سال ۲۰۲۰ تاکید شده است. وی ادامه داد: همچنین براساس اهداف توسعه پایدار بر توسعه سیستم حمل و نقل امن مقرون به صرفه قابل دسترس برای همگان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان زنان و سالمندان تاکید شده است. دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اعلام اینکه ۹۰ درصد تلفات جاده‌یی جهان در کشورهای کم درآمد و کمتر توسعه یافته اتفاق می‌افتد گفت: هزینه تصادفات جاده‌یی در اکثر این کشورها حدود ۵ درصد تولید ناخالص داخلی آنهاست و پیش بینی می‌شود سوانح جاده‌یی تا سال ۲۰۳۰ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود. به گفته این مدرس دانشگاه تهران، میانگین جهانی مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌یی حدود ۱۷ مورد به ازای صدهزار نفر جمعیت است این عدد برای کشورهای اروپایی حدود ۹ مورد به ازای صدهزار نفر و در کشور ما حدود ۲۰ در صدهزار نفر است. یعنی بیشتر از دو برابر اروپا و میانگین جهانی تلفات جاده‌یی داریم.

 

ارسال نظر