اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۴۳

اصلی‌ترین عوامل رشد اعتیاد در زنان

عضو انجمن مددکاران ایران اظهار کرد: بی‌خطر و بی‌عوارض دانستن برخی مواد از جمله مصرف شیشه برای لاغری از جمله باورهای غلطی هستند که افراد را به سمت مصرف و اعتیاد سوق می‌دهند.

سلمان قادری با اشاره به اینکه بدون شک اعتیاد مساله‌یی اجتماعی است، گفت: تعیین‌کننده‌های اجتماعی مهم‌ترین عوامل در رشد و بروز اعتیاد در قشر بانوان است، به‌طوری که ضعف و کمبود آموزش به آنها از جمله بارزترین عواملی است که زنان را در دام اعتیاد گرفتار می‌کند.

وی با اشاره به وجود ضعف در حمایت‌های اجتماعی از بانوان کشور اظهار کرد: موضوع پیشگیری و آگاه‌سازی بانوان در مدارس کشور از جمله کارهای مهمی است که باید برای مقابله با رشد اعتیاد در این قشر از جامعه مورد توجه قرار بگیرد. عضو انجمن مددکاران اجتماعی ایران همچنین در ادامه افزود: دسترسی آسان به مواد مخدر حضور افراد معتاد در خانواده و باورهای سوق‌دهنده به اعتیاد می‌تواند از اصلی‌ترین عوامل در رشد اعتیاد در قشر بانوان جامعه به شمار آیند. وی همچنین در ادامه اضافه کرد: بی‌خطر و بی‌عوارض دانستن برخی مواد مانند گل یا حشیش، مصرف شیشه برای لاغری از جمله باورهای غلط درباره مصرف مواد مخدر هستند که افراد را به سمت مصرف و اعتیاد سوق می‌دهند. قادری که در برنامه‌یی رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به آسیب‌های ناشی از تبعیض و دسترسی محدود به آموزش در کشور عنوان کرد: سرخوردگی‌های اجتماعی و در حالت کلی کمبود نشاط در جامعه می‌توانند یک فرد را همواره در معرض ابتلا به بیماری اعتیاد قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم ایران از اقشار مختلف به نوعی درگیر با اختلالات روحی و روانی هستند، عنوان کرد: افزایش اختلالات روحی و روانی و گسترش افسردگی در میان مردم کشور می‌تواند عامل موثری بر رشد اعتیاد در کشور به شمار آید. عضو انجمن مددکاران ایران با تاکید بر جنبه‌های اجتماعی رشد اعتیاد در جامعه عنوان کرد: بدون شک افزایش شادی در بطن جامعه و وجود سرگرمی‌های کافی برای جوانان در داخل کشور می‌تواند احتمال ابتلا به اعتیاد را در میان مردم کاهش دهد.

سالیانه 60 هزار ایرانی مالاریا می‌گیرند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که میزان بروز بیماری مالاریا در ایران با کاهش 8هزار نفری نسبت به سال‌های قبل به 60 هزار مورد در زمان حاضر رسیده است.

علیرضا رییسی افزود: توجه به شاخص‌های ابتلا به بیماری مالاریا نشان می‌دهد که در ایران بحث PHC (نظام شبکه بهداشتی و درمانی) از گذشته تاکنون جدی گرفته شده است. وی با بیان اینکه بیش از چند دهه است که مردم از پوشش واکسیناسیون 98درصدی در سطح کشور و همچنین خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی بهره‌مند شده‌اند، گفت: موقعیت جغرافیایی کشورمان به گونه‌یی است که در مجاورت کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان قرار دارد و با وجود آنکه بیماری‌های واگیرداری مانند مالاریا و سل در این کشورها بالاترین آمار را در جهان دارد، عملکرد خوبی در کنترل این بیماری‌ها داشته‌ایم که قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست.

وی گفت: میزان بروز بیماری سل در دنیا 144 مورد در هر 100هزار نفر است، این میزان در کشور افغانستان 280 مورد در هر 100هزار نفر و در کشور پاکستان 187 مورد در هر 100هزار نفر است، در حالی که در ایران شاخص بروز سل، 14 مورد در هر 100 هزار نفر است که نشان‌دهنده مراقبت‌های اولیه گسترده در سطح کشور است.

رییسی با اشاره به ارتقای سایر شاخص‌های بهداشتی در ایران، گفت: شاخص کنترل مرگ و میر نوزادان در ایران پیشرفت خوبی داشته است، سه دهه قبل میزان مرگ و میر نوزاد در هزار تولد زنده، بالای 35 مورد بود و اکنون این شاخص به کمتر از 10 مورد رسیده است، همچنین مرگ و میر مادران باردار نیز با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر جزو معضلات اصلی حوزه سلامت در کشور ما و البته در کشور‌های جهان محسوب می‌شود، گفت: همان موفقیتی که در حوزه بیماری‌های واگیر داشته‌ایم را باید در حوزه بیماری‌های غیرواگیر نیز کسب کنیم که این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است. رییس گروه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از بیمه نبودن خدمات توانبخشی مبتلایان به اوتیسم مانند گفتار درمانی گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم ماهانه به 100ساعت خدمات مستمر توانبخشی نیاز دارند در حالی که هزینه این خدمات را باید از جیب بپردازند.

هزینه‌های دندان‌پزشکی از توان مالی مردم بیشتر است

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: یکی از راهکارهای ارائه خدمات بیمه‌یی دندان پزشکی مدیریت هزینه‌های بهداشت و درمانی است.

محمد حسین قربانی درباره، ایجاد صندوق بیمه دندان‌پزشکی در شورای آموزش دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در طرح تحول سلامت شعارهایی درخصوص پیشگیری و سلامت جامعه به ویژه درخصوص بهداشت دهان و دندان مطرح شد، باید درحوزه دندانپزشکی و ارائه خدمات بیمه‌یی آن اقدامات لازم انجام شود؛ یکی از مولفه‌های بخش بهداشت، سلامت دهان و دندان بوده و علت اصلی بسیاری از مشکلات جسمی مسائل دهان و دندان است.

نماینده آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سترش خدمات بیمه‌یی دندان‌پزشکی و توجه به سلامت بهداشت دهان و دندان افزود: در حوزه دندانپزشکی باید به شرایط خانه‌های بهداشت، رسیدگی در مدارس و ارائه خدمات به گروه‌های هدف از جمله کودکان زیر6 و12 سال توجه کرد؛ همچنین ارائه خدمات بهتر در بخش دندان‌پزشکی در قالب بیمه‌های سلامت باید اولویت‌های دولت قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه هزینه‌های بسیار بالای خدمات دندان‌پزشکی امکان رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را از مردم سلب کرده است، تصریح کرد: بیمه‌های درمانی باید با جدیت به این حوزه ورود کرده و خدمات بیشتری توسط بیمه‌های پایه سلامت درحوزه دندان‌پزشکی باید به مردم ارائه شود، ضمن اینکه تمام درمانگاه‌ها، دانشکده‌ها، بخش‌های دولتی و خصوصی باید مجاب شوند که در چارچوب‌های بیمه‌یی خدمات مورد نظر را دراختیار مردم قرار دهند؛ بطورحتم هزینه‌های بسیار دندان‌پزشکی توان درمان را از قاطبه مردم گرفته است.

 

ارسال نظر